شناسهٔ خبر: 28847600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران و پاکستان تفاهمنامه توسعه همکاری تجاری مرزی امضا کردند

اسلام آباد - ایرنا - اعضای شرکت کننده در ششمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان، در پایان نشست سه روزه خود در شهر کویته، تفاهم نامه توسعه همکاری تجاری مرزی در 29 بند امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ششمین کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، دوشنبه 23 مهرماه جاری با حضور اعضای هیات های ایرانی و پاکستانی در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان آغاز به کار کرد و روز چهارشنبه 25 مهرماه به کار خود پایان داد.
این نشست، با توجه به اهمیت توسعه مبادلات بازرگانی ایران و پاکستان از طریق مرزهای طولانی دو کشور و بر اساس مصوبه اجلاسیه های مشترک فی مابین مقامات عالی دو کشور برگزار شد.
هدف از برگزاری این کمیته، توسعه مبادلات مرزی، توسعه فعالیت های بازارچه های مرزی، افتتاح سریع گذرگاه های مرزی ریمدان - مند و پیشین - گبد، رونق ترانزیت و حمل و نقل کالا و رفع موانع و مشکلات تجارت در راستای رونق مبادلات تجاری عنوان شده بود.
تاکنون از شش کمیته مشترک مرزی برگزار شده بین دو کشور، سه کمیته در زاهدان و سه کمیته در کویته پاکستان برگزار شده است.
دیدار اعضای هیات ایرانی با حکمران جدید ایالت بلوچستان نیز عصر چهارشنبه 25 تیرماه - دیروز - در کاخ حکمرانی این ایالت انجام شد.
تفاهم نامه ششمین دوره کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان پس از سه روز مذاکره و بررسی، در 29 بند از سوی «نادر میرشکار» رئیس سازمان صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان و «اشرف علی» رئیس گمرکات ایالت بلوچستان امضا شد.
تداوم ملاقات ها و ارتباط مسئولان گمرکی و مرزی به طور منظم و مستمر و تعیین تاریخ برای برگزاری ملاقات نمایندگان گمرکی در تهران به منظور نهایی شدن همکاری در زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات مروادات تجاری از توافقات این نشست عنوان شده است.
همچنین بر اساس بندهای این توافق، طرف ایرانی و پاکستانی برای سرعت بخشی افتتاح گذرگاه های جدید مرزی «ریمدان-مند و پیشین-گبد» و همکاری در زمینه شیلات در بنادر گوادر و چابهار به توافق رسیدند.
به گزارش ایرنا تاکید بر ایجاد ارتباط بانکی و برقراری سازوکارهای لازم برای آسان سازی تبادل پولی بازرگانان دو کشور و ارائه تسهیلات به بخش حمل و نقل ریلی و زمینی و انجام اقدامات به منظور تسریع تبادل کالا میان دو کشور از دیگر موارد مورد توافق اعضای کمیته مشترک مرزی ایران و پاکستان عنوان شده است.
تشکیل کارگروه مشترک در اتاق های بازرگانی زاهدان و کویته به منظور رسیدگی به مشکلات مالی بازرگانان دو کشور با هدف حل اختلافات و تاکید بر راه اندازی خط هوایی «کویته - زاهدان» از دیگر موارد مورد توافق ایران و پاکستان در نشست اخیر کمیته مرزی عنوان شده است.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه در کویته پاکستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد با تشریح توافقات و دستاوردهای این نشست، گفت:در حاشیه این نشست سه روزه پرکار و مذاکرات فشرده، هیات ایرانی چند نشست تخصصی نیز برگزار کرد.
«محمد رفیعی» افزود:اعضای هیات ایرانی، یک نشست تخصصی راه آهن با حضور مدیرکل راه آهن شرق جمهوری اسلامی ایران با مدیرکل راه آهن کویته برگزار شد.
وی ادامه داد:همچنین، یک نشست تخصصی بانکی با حضور نماینده بانک مرزی ایران و رئیس ایالتی بانک مرکزی پاکستان و نشست فوق العاده در اتاق بازرگانی کویته با حضور بازرگانان دو کشور در حاشیه اجلاس برگزار شد.
اعضای هیات ایرانی همچنین با حکمران ایالت بلوچستان دیدار کردند.
آساق*274*6125**1049

نظر شما