شناسهٔ خبر: 28847521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل

مطالعات «تغییر در سبک زندگی» که تا به حال انجام شده ، نشان می‌دهد که تغذیه سالم نقش مهمی در کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد که همه از عوامل خطر دمانس (زوال عقل) به شمار می روند. توصیه این بررسی‌ها، انتخاب سبک زندگی مناسب است تا از این طریق بتوان عوامل خطرساز را کاهش داد و از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند کلسترول خون را در وضعیت مطلوب نگه دارد. در نهایت از گرفتگی عروق پیشگیری کند. شواهد نشان می‌دهد استفاده از روش تغذیه‌ مدیترانه می‌تواند مشکلات مرتبط با حافظه و تفکر را کاهش دهد. نتایج یک تحقیق جدید که در ژانویه ۲۰۱۷ در مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکا چاپ شده، حاکی از آن است، افراد سالمندی که از تغذیه سبک مدیتران‌های به مدت سه سال استفاده کرده‌اند در مقایسه با افرادی که از این نوع تغذیه استفاده نکرده‌اند، بیشتر توانسته‌اند حجم مغز خود را حفظ کنند.

سبک تغذیه مدیترانه سرشار از میوه، سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، ماهی‌های چرب و لبنیات به مقدار کافی است همچنین در آن از گوشت قرمز و ماکیان به مقدار کم استفاده می‌شود. در این سبک تمایل به مصرف شکر و روغن اشباع شده دیده نمی‌شود و عمدتا روغن زیتون استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است، افرادی که از این سبک تغذیه استفاده کرده‌اند کمتر به حمله قلبی مبتلا شده‌اند. تحقیقات مستمر نشان می‌دهد که این نوع تغذیه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا - که از طریق میوه و سبزی به بدن می‌رسد - فواید زیادی برای سلامتی دارد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که تغذیه سالم شامل ماهی، سبزیجات تازه، ادویه و مغزها (بادام و فندق) برای مغز مفید است و حافظه را در سالمندی حفظ می‌کند. مغز ما در دوران سالمندی سالانه یک تا دو درصد کوچک می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از سبک قدیمی مدیترانه می‌تواند این روند را کند کند. داشتن وزن مناسب و حفظ آن حائز اهمیت است و می‌توان با استفاده از غذای متناسب در هر وعده آن را کنترل کرد. برای این منظور باید برنامه غذایی را از پیش تدارک دید تا غذاهای سالم مصرف شود.

هم اکنون، تحقیقات بی‌شماری در زمینه تغذیه و مواد مغذی در جریان است زیرا داروهایی که برای دمانس و بیماری آلزایمر تجویز می‌شوند فقط علائم را کاهش می‌دهند و درمان بیماری نیستند. به نظر می‌رسد تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر مواد غذایی بر ایمنی بدن و راهبردهای آن متمرکز و مطرح است تا یک ماده غذایی واحد.

بنا بر اعلام انجمن آلزایمر ایران، لازم است بدانیم که غذاهای آماده و فرآوری شده فاقد مواد سالم و تازه هستند و می‌تواند مشکل ساز باشند. غذاهایی که برای سالمندان استفاده می‌شود باید با در نظر گرفتن شرایط سنی و بیماری‌های مزمن آنان به دقت تهیه شود.

در ایران، تغذیه ما سرشار از میوه، سبزی تازه، حبوبات و غلات است. فقط با کمی آگاهی می‌توان از مصرف گوشت قرمز و ماکیان، لبنیات چرب و روغن‌های ناسالم (اشباع شده یا مایع با کیفیت پایین) امتناع کرد. در حال حاضر، روش طبخ غذاهای ایرانی با سرخ کردن زیاد همراه است و در نتیجه گوشت، ماکیان و یا سبزیجات روغن بیشتری را جذب می‌کنند چنانچه بتوان از سرخ کردن صرف نظر و یا آن را به حداقل رساند، خانواده‌های ایرانی می‌توانند با تهیه و مصرف غذاهای سالم‌ترعوامل خطر دمانس و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

سبک زندگی سالم به معنی داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، معاشرت با دوستان، اجتناب از مصرف سیگار است و از این راه می‌توان از ابتلا به دمانس پیشگیری کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما