شناسهٔ خبر: 28847029 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محمد یاوری: کی‌روش به دنبال سبک جدیدی در تیم ملی است

نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرمربی تیم ملی فوتبال نونهالان زیر ۱۵ سال کشورمان درباره بازی تیم ملی مقابل بولیوی گفت: به اعتقاد من کی‌روش به دنبال نمایش سبکی جدید از بازی تیم ملی در جریان بازی‌های جام ملت‌های آسیا است، سبکی هجومی و برتری عددی در زمان حمله.

صاحب‌خبر -

محمد یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر من آمد که کی‌روش در حال اجرای سبک جدیدی برای آماده‌سازی تیم ملی به منظور حضور در جام ملت‌های آسیا است، همان چیزی که همه به دنبال آن بودند. سبکی هجومی با پرس از داخل زمین حریف و اضافه شدن نفرات در زمان حمله یا همان برتری نفری در زمان حمله و پاس‌های سریع.

کی‌روش در پی هجومی کردن تیم ملی است

او افزود: البته که بازی کردن به این سبک سخت است، چرا که بازیکنان تیم ملی حدود ۸ سال با سبک قبلی کار کردند و حالا با سبک جدید کار کردن سخت است. اگر بتوانند مثل دقایقی از بازی دیروز بازی کنند بسیار خوب است. این مساله باعث شد که هافبک‌های دفاعی تیم ملی کمی از پوشش جلوی خط دفاع غافل شوند و از همین نقطه نیز گل خوردیم. بازیکن حریف بیرون محوطه ۱۸ قدم صاحب توپ شد و با شوت از راه دور تیم بولیوی به گل رسیدند. باید حواس‌مان به این مساله باشد که در ضد حمله و ضد پرس ضربه نخوردیم.

یاوری ادامه داد: فکر می‌کنم تیم ملی در این بازی‌ها به دنبال نمایش یک بازی شاداب‌تر و با برنامه‌ هجومی است همراه با برتری عددی و این نوید بخش روزهای خوب برای تیم ملی فوتبال است؛ اما حال باید ببنیم ابزار رسیدن به این مساله را داریم یا نه برای این نگرش.

مقابل کره و ژاپن نمی‌توان ۹۰ دقیقه حمله کرد

سرمربی تیم ملی نونهالان زیر ۱۵ سال کشورمان گفت: بازیکنان تیم ملی ۸ سال با نگرش دیگری تمرین و بازی می‌کردند و الان این نگرش در حال تغییر است و این نیاز به زمان و برگزاری اردوهای بیش‌تر است و آمادگی ذهنی بیش‌تر. البته فوتبال ما بیشتر به این سبک دوم آشنا است. اما باید بتوانیم از هر دو سبک در زمان خود استفاده کنیم، نمی‌توانیم در مقابل تیم‌هایی مثل کره جنوبی و ژاپن تمام دقایق این گونه بازی باشیم. چرا که این سبک بازی نفس گیر و انرژی زیادی می‌خواهد و بنابراین باید دقایقی از بازی به سبک گذشته برگردیم بازی ومالکیت آن را به حریف بدهیم و بتوانیم از ضدحملات استفاده کنیم و زمانی نیز باید ما به حریف فشار بیاوریم و آن‌ها را در پرس قرار دهیم. باید بتوانیم سبک اصلی خود را انتخاب کنیم اما به توجه به نوع بازی بتوانیم تغییر سبک دهیم.

کی‌روش به دنبال بازیکنانی که برنامه‌هایش را می‌فهمند است

یاوری درباره انتخاب بازیکنان اظهار کرد: نمی‌توان روی انتخاب بازیکنان حرف زد. این سبک کی‌روش است. حتماً بازیکنانی هستند که می‌توانند در تیم ملی باشند اما نوع بازی و تفکر آن‌ها با تفکرات کی‌روش هماهنگ نیست و باید به آن احترام گذاشت. به عنوان مثال؛ آقای گل لیگ ما انتخاب نمی‌کند، این سبک تفکر سرمربی است و نمی‌توانیم بگوییم چرا! او به این سبک بازی و بازیکنان اعتقاد دارد و به آن عمل می‌کند.

وی افزود: با وجود نفرات خوبی که تیم ملی داشت، اما شاید نفراتی هستند که می‌توانند به تیم راه یابند اما شاید کی‌روش فرصت را کم می‌بیند، و در واقع می‌خواهد در مدت زمان کوتاه بهترین نتیجه را بگیرد و از نفراتی که تفکرات وی را می‌فهمند استفاده کند. دیدگاه من این است که بیش‌تر به دنبال بازیکنانی است که برنامه‌هایش را می‌فهمند.

این کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: کی‌روش برای این مدت کوتاه به بازیکنانی نیاز دارد که حرف و تفکرات وی را به خوبی بفهمند و بتوانند در خدمت تیم باشند و سریع عمل کنند.

سردار در جام جهانی خود را فدای تفکرات تیم ملی و سرمربی تیم کرد

او با اشاره به سبک بازی آزمون گفت: سردار آزمون در جام جهانی خود را فدای تیم ملی و تفکرات حاکم بر سیستم و خواست کی‌روش برای تیم ملی کرد. کی روش به دنبال بازیکنانی است که خارج از عادت خود رفتار کنند و این خیلی مهم است که فوتبالیست‌ بتواند خارج از عادت‌های خود و در راستای خواسته‌های سر مربی عمل کند. آزمون در جام جهانی به جایی رسید که داشت تیم ملی را کنار می‌گذاشت چرا که از نظر هجومی تاثیری برای تیم ملی نداشت، اما از نظر دفاعی بسیار عالی بود یعنی همان چیزی که کی‌روش آن را می‌خواست. در واقع در جام جهانی در بیش‌تر واقع به جای ۱-۵-۴ و یا بقیه سیستم‌ها ۴ -۶ بازی می‌کردیم. به نظر من کی روش به دنبال چنین بازیکنانی است که او را به عنوان یک فرمانده قبول داشته باشند و به وی اعتماد کنند و خارج از عادت نیز کار کنند.

وی ادامه داد: علیپور بازیکن خوبی است اما شاید با تفکرات و سیستم کی ورش نتواند کار کند و نمی‌تواند خارج از عادت خود و تاکتیکی که وی در نظر دارد کار کند. دلیل خط خوردن خلعتبری در زمانی که در اوج بود توسط کی‌روش نیز همین مساله بود که نمی‌توانست با تفکرات کی‌ورش خارج از عادت‌های خود کار کند و در مناطقی بود که کی‌روش نمی‌خواست در آن مناطق باشد. این مربیان با این تفکرات خوب در دنیا کم هستند، مربیانی که می‌آیند تاکتیک و خواسته‌های خود را بر ابزار ترجیح می‌دهند. در جام جهانی ۲۰۰۶ ابزارهای ما در تیم ملی تکلیف تیم را مشخص می‌کردند.

سرمربی تیم ملی نونهالان تاکید کرد: در آن سال‌ها یک چپ پا در تیم ملی نداشتیم، اما امروز چند بازیکن چپ پای خوب در تیم ملی بازی می‌کنند و این زحمت مربیان پایه‌ای است که در تمام سطوح کشور و تیم ملی هم‌چون خود من کار کردند تا در نهایت این بازیکنان به تیم ملی برسند. آن زمان چون فلان بازیکن می‌بایستی بازی می‌کرد و راست پا بود و وی باید چپ بازی می‌کرد دیگر به بازیکنان چپ پا نگاه نمی‌کردند و همه در تیم ملی راست پا بودند. اما الان این بالانس خوب است، البته نمی‌گویم هر کاری که در تیم ملی می‌شود درست است شاید بتوانیم بازیکن خوب دیگری را به هم تیم ملی اضافه کنیم اما در نهایت باید به تفکرات سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم.

خداحافظی سردار با دیگران قابل مقایسه نیست

او درباره دعوت دوباره سردار آزمون گفت: دقیقاً ما نمی‌توانیم خداحافطی سردار را با خداحافظی دیگر بازیکنان مقایسه کنیم. سردار در یک تصمیم احساسی که در تحت شرایطی که به خانواده‌اش توهین و فحاشی شد این تصمیم را گرفت. ضمن این که سن سردار را با سن بازیکنان دیگری که چنین تصمیمی گرفتند را مقایسه کنید و هم‌چنین این موضوع که خداحافظی آن‌ها شخصی بود، از دست مربی ناراحت می‌شدند سریع اعلام رفتن از تیم ملی می‌کردند. اما سردار ۲۳ سال دارد و تصمیم وی از روی احساسات بود.

پاییز سال ۸۸ اولین بار سردار را به تیم ملی دعوت کردم

یاوری خاطرنشان کرد: من بر خلاف بسیاری که ایراد می‌گیرند که چرا در مقابل سردار رفتار متفاوتی داشتیم می گویم حیف سردار است. وی حداقل ۱۰ سال دیگر می‌تواند در کنار تیم ملی حضور موثری داشته باشد. یک بازیکن بسیار جوان و خوب که در جام جهانی که ویترین بازی یک بازیکن است با توجه به تصمیمات سرمربی و در راستای اهداف تیم ملی نتوانست برخی از قابلیت‌های خود را نشان دهد و خود را فدای تاکتیک تیم کرد شاید نیاز و مشاوران بهتری در این زمینه دارد.

وی تاکید کرد: من به عنوان اولین مربی که در پاییز سال ۱۳۸۸ وی را به تیم ملی زیر ۱۵ سال دعوت کرد می‌گویم که حیف است به این زودی سردار را از دست بدهیم و خود را از بازی شادابی که او انجام می‌دهد محروم کنیم.

انتهای پیام

نظر شما