شناسهٔ خبر: 28847002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مراقب استفاده از کارت‌خوان‌های جدید و جعلی باشید

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران نوشت: پلیس فتا به شهروندان هشدار داد که هنگام استفاده از کارت های عابربانک مراقب دستگاه هایی که اطلاعات کارت را کپی می کنند، باشند.

در حال حاضر مشکل جدیدی در حوزه خرید با استفاده از کارت‌های بانکی به‌ وجود آمده و مدتی است که سرقت‌هایی به‌ صورت اسکیمینگ خبر‌ساز شده‌اند.
در این نوع از سرقت، سارق بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد، همچنین در این روش یک بخش جدید به قسمت کارت‌خوان افزوده می‌شود و از طریق این بخش سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت کاربری را که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند، ذخیره کند.

شیوه سرقت و کلاهبرداری (اسکیمینگ) در دستگاه‌های پز به این صورت است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و فروشنده یا همان سارق که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده است، کارت مشتری را روی آن می‌کشد و پس از وارد کردن رمز توسط فروشنده به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد.

با بالا رفتن میزان شکایات مردمی در رابطه با این موضوع و افزایش سرقت اطلاعات حساب بانکی شهروندان، نکته‌ قابل توجه بحث امنیت حساب کاربران و شهروندان است، چراکه هر زمان ممکن است که افراد سودجو دست به سرقت اطلاعات حساب بانکی شهروندان بزنند و تمام موجودی حساب آن‌ها را خالی کنند و این موضوع می‌تواند به یک تهدید جدی در حوزه بانکی در کشور تبدیل شود، زیرا با انجام هر بار خرید توسط شهروندان این امکان وجود دارد که با اعلام رمز بانکی به فروشنده و حضور افراد سودجو در مراکز خرید، کلاهبرداری از خریداران کالا در مراکز خرید صورت پذیرد.

رئیس پلیس فتا تهران در پاسخ به این سوال که چرا این دستگاه به صورت آزاد در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و امکان کلاهبرداری آسان با استفاده از این دستگاه وجود دارد، گفت: فروش چاقو نیز در بازار آزاد است و همان گونه که می‌توان از چاقو در کارها به طور صحیح استفاده کرد، به تبع آن از چاقو به عنوان سلاح سرد نیز یاد می‌شود و سارقان از این وسیله نیز استفاده می‌کنند تا اعمال مجرمانه خود را پیش ببرند، استفاده از اسکیمر نیز به همان گونه است، حال اگر از این دستگاه در مسیر نادرست استفاده شود، به ابزاری برای کلاهبرداری از شهروندان تبدیل خواهد شد.

کاربرد قانونی اسکیمر چیست؟
امروزه از اسکیمرها در حوزه‌های مختلف مانند کپی کردن کارت‌های ثبت ورود و خروج کارمندان ادارات در زمان ساعت زنیشان استفاده می‌شود.

مراقب استفاده از کارت‌خوان‌های جدید و جعلی باشید

راه حل چیست؟
شهروندان به هنگام خرید به هیچ عنوان رمز کارت بانکی خود را به فروشندگان اعلام نکنند، همچنین از در اختیار گذاشتن کارت عابر خود به دیگران امتناع کنند و اگر قصد خرید دارند شخصا کارت بانکی را از دستگاه پز عبور دهند و عملیات خرید را تکمیل و از خرید کردن از افراد ناشناس و غیر معتبر خودداری کنند.

نظر شما