شناسهٔ خبر: 28846693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق به فارس خبر داد

انتشار گزارش تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق پس از تعطیلات مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به عملکرد نامطلوب گمرک در اتصال به سامانه جامع تجارت گفت: تجارت داخلی ارتباطی به گمرک ندارد و فعالیت‌ گمرکات در این حوزه باید ذیل سامانه جامع تجارت انجام شود.

صاحب‌خبر -

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه توانا خبرگزاری فارس با اشاره به تهیه گزارش کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا مجلس گفت: گزارش این کمیته، هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی بررسی و خلاصه‌ای از مجموع آن به نمایندگان داده شد و  به نظر می‌رسد، بعد از اولین تعطیلات مجلس گزارش کمیته در جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفته‌های خود بهره‌برداری از منظومه سامانه‌های جامع تجارت کشور را در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و عنوان کرد: اجرا شدن این سامانه‌ها  در جلوگیری از قاچاق کالا نقش به سزایی خواهد داشت، البته پیش از آن نیز به علت نبود، این گونه زیرساخت‌ها و تجهیزات امکان کنترل و رصد سیستمی حوزه تجارت وجود نداشت.

 *عملکرد جزیره‌ای گمرک تخلف آفرین است

انارکی همچنین با انتقاد از عملکرد نامطلوب گمرک در فرآیند اتصال سامانه‌های گمرکی به سامانه جامع تجارت گفت: علی‌رغم اینکه در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکلیف کلیه دستگاه‌ها در اتصال به سامانه جامع تجارت به عنوان تنها درگاه تبادل اطلاعات با فعال تجاری مشخص شده است، اما برخی دستگاه‌ها مانند گمرک، به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. 

وی با اشاره به اصل شفافیت، انحصار اطلاعات در گمرگ را توجیه‌ناپذیر دانست و گفت: در شرایط جزیره‌ای عمل کردن، اطلاعات پس از پالایش به صورت برخط در دسترس سایر دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد و در آن صورت احتمال  تخلف افزایش پیدا می‌کند.

* تجارت داخلی ارتباطی به گمرک ندارد

انارکی با بیان اینکه طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز، فعالیت گمرکات کشور باید در سامانه جامع تجارت به صورت اعلامی انجام شود، گفت: بر همین مبنا گمرک نباید جداگانه فعالیت کند و علت امضای تفاهم‌نامه اخیر میان گمرک و وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز حل همین معضل بود.

رئیس هیئت تحقیق وتفحص از مبارزه با قاچاق، استناد گمرک به «بند (ج) ماده 38 قانون رفع موانع تولید» جهت فعالیت پنجره واحد گمرکی به عنوان درگاه ارتباط با فعال تجاری را مبهم دانست و عنوان‌کرد: این ابهام باید مرتفع شود، چراکه تجارت داخلی ارتباطی به گمرک ندارد و فعالیت‌های گمرک در حوزه تجارت کشور باید ذیل سامانه جامع تجارت قرار گیرد. در کمیته تحقیق و تفحص به دنبال رفع ابهام از قوانین موازی در این حوزه هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی در پایان با بیان اینکه تفاهم‌نامه میان گمرک و وزارت صمت کامل نیست، اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه گمرک صرفا به تبادل اطلاعات مکلف شده و هنوز اطلاعات به صورت برخط ارسال نمی‌شود و به همین علت کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال اجرای قانون از سوی گمرک است.

انتهای پیام/ب

نظر شما