شناسهٔ خبر: 28846666 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دانشگاه "ام.آی.تی" انجام می‌شود

تولید ترکیبی کشنده برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم در برابر دارو

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" قصد دارند برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم در برابر دارو، آنتی‌بیوتیک و باکتری‌های پروبیوتیک را با هم ترکیب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، پژوهشگران قصد دارند برای مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر دارو، از باکتری‌های "پروبیوتیک" (probiotic) استفاده کنند. باکتری‌های پروبیوتیک، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌های گوناگون تولید می‌کنند که برای بدن مفید هستند.

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) در بررسی خود نشان داده‌اند که با رساندن ترکیبی از داروهای آنتی‌بیوتیک و باکتری‌های پروبیوتیک، می‌توان دو سویه باکتری مقاوم در برابر دارو را که اغلب موجب عفونت زخم می‌شوند، ریشه‌کن کرد. آنها برای این کار، باکتری پروبیوتیک را در کپسولی از جنس "آلژینات" (alginate) قرار دادند. آلژینات، یک ماده سازگار با محیط زیست است که اجازه نمی‌دهد آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های پروبیوتیک را از بین ببرند.

"آنا جکلنس" (Ana Jaklenec)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی و از نویسندگان این پروژه گفت: باکتری‌های بسیاری وجود دارند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند و یک مشکل جدی برای سلامتی انسان به شمار می‌روند. ما فکر می‌کنیم یکی از راه‌های مقابله با این مشکل، قرار دادن باکتری پروبیوتیک زنده در کپسول است.

"زیهاو لی" (Zhihao Li)، پژوهشگر سابق دانشگاه ام.آی.تی و نویسنده ارشد این پروژه گفت: ما ترکیبات مولکولی زیست‌لایه‌های باکتری‌ها را بررسی کردیم و دریافتیم که آلژینات، نقش بسیار مهمی در مقاومت باکتری‌های عفونی مانند "سودومونا" (Pseudomonas) دارد، اما تاکنون هیچ‌کس از این توانایی برای محافظت از باکتری‌های خوب در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکرده است.

به گفته پژوهشگران، اگر آزمایش‌های این کپسول روی حیوان و انسان موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان از آن برای ترمیم زخم‌های مزمن عفونی استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله " Advanced Materials" به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظر شما