شناسهٔ خبر: 28846604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ماکرون از تصمیم اروپایی‌ها برای تعلیق سفرهای سیاسی به عربستان خبر داد

رئیس‌جمهور فرانسه گفت او به همراه سران آلمان، انگلیس و هلند تصمیم گرفته‌اند فعلا تا زمان روشن شدن وضعیت خاشقچی، سفرهای سیاسی به عربستان را تعلیق کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه گفت برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند با توجه به مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، فعلا برخی از سفرهای سیاسی به عربستان را لغو کنند.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، ماکرون که در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با بیان اینکه او به همراه سران انگلیس، آلمان و هلند خواهان «شفاف شدن» وضعیت خاشقچی هستند، گفت: «در شرایط کنونی، تصمیم گرفته‌ایم که برخی از سفرهای سیاسی را تعلیق کنیم.»

روز پنج‌شنبه وزرای تجارت فرانسه، انگلیس و هلند اعلام کردند که در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان که قرار است ماه آینده در ریاض برگزار شود، شرکت نمی‌کنند. پیش از این «کریستین لاگارد» رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول گفته بود سفرش به غرب آسیا را لغو کرده و نمی‌تواند در کنفرانس ریاض حضور داشته باشد.

ماکرون تصمیم به لغو سفرهای سیاسی به عربستان شامل شرکت‌ها و افراد غیردولتی نیست و آن‌ها می‌توانند در کنفرانس عربستان شرکت کنند. 

رئیس‌جمهور فرانسه در مورد دلیل اتخاذ این تصمیم، گفت: «با توجه به اهمیت شواهد و عدم شفاف‌سازی درباره این عناصر، این کار (تعلیق سفرها) برای کوتاه مدت باید انجام بگیرد.»

او که پارسال دیدار گرمی با «محمد بن‌سلمان» داشت، گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال قتل خاشقچی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد، اما درباره اینکه آیا این حادثه جایگاه بن‌سلمان را تضعیف می‌کند یا نه، گفت: «من نباید درباره وضعیت داخلی یک کشور دیگر یا ابعاد روانی و امنیتی آن‌ها اظهار نظر کنم.»

خاشقچی سه‌شنبه دو هفته پیش برای انجام برخی امور اداری وارد کنسولگری عربستان سعودی شد. از آن زمان به بعد وی دیگر دیده نشده و آنطور که رسانه‌های متعدد به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ترکیه گزارش داده‌اند، ظاهرا او در همان ساختمان کنسولگری به قتل رسیده و تکه تکه شده است.

وی که در روزنامه «واشنگتن‌پست» مطلب می‌نوشت، زمانی از مشاوران حکومت سعودی بود، اما با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی عربستان سعودی، به منتقد او بدل شده و به واشنگتن مهاجرت کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز گزارش داد که مقام‌های سعودی در حالی طراحی سناریویی هستند که در آن یک ژنرال بلندپایه ارتش عربستان به عنوان عامل صدور فرمان قتل خاشقچی معرفی می‌شود تا بن‌سلمان از اتهام قتل مبرا شود. ترامپ هم دو روز پیش گفت سعودی‌ها اطلاع از قتل خاشقچی را منکر شده‌اند و ممکن است که کشتن وی کار «قتل‌های خودسر» بوده باشد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز و رسانه‌های ترکیه روز پنج‌شنبه به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که اغلب اعضای تیم ۱۵ نفره مرتبط با مفقود شدن خاشقچی، از مقام‌های نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی عربستان سعودی بوده‌اند و برخی از آن‌ها با بن‌سلمان روابط نزدیکی داشته‌اند.

انتهای پیام/ق

نظر شما