شناسهٔ خبر: 28846603 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از حضور تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی مجارستان

آزادکاران درپی اعاده حیثیت در بوداپست/ امید به تکرار خاطرات خوش در کنار دانوب

تیم ملی کشتی آزاد در حالی عازم مسابقات جهانی در مجارستان شده است که این کشور و شهر بوداپست یادآور خاطرات خوبی برای ملی‌پوشان کشومان است.

صاحب‌خبر -

احسان محمدیان - به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از ناکامی تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی 2017 پاریس حالا شاگردان رسول خادم گام در میدانی جهانی دیگر خواهند گذاشت؛ هر چند در رقابت‌های جهانی فرانسه خادم به صورت مستقیم مسئولیت فنی تیم را بر عهده نداشت، اما نمی‌توان منکر نقش پررنگ وی در این زمینه شد چه بسا که بسیاری از اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها با مشورت مستقیم رئیس فدراسیون کشتی صورت می ‌گرفت.

بعد از آن بود که خادم تصمیم به حضور مستقیم در بخش فنی گرفت و بار دیگر در رأس تیم ملی کشتی آزاد قرار گرفت تا به نوعی مانع از تکرار آن ناکامی تلخ شود.

البته در این دوره هم شاهد تصمیماتی عجیب و بعضا جنجالی بودیم که اعتراض اهالی و خانواده کشتی را هم در بر داشت هر چند که تمام این تصمیمات با مُهر و امضای شورای فنی مجاز و منطقی جلوه داده می‌شد، اما کیست که نداند خادم و همکارانش از تمام حربه‌ها برای اعزام تیمی نتیجه‌گرا و نفرات مورد نظر خود استفاده کردند تا مانع از تکرار نتایج مسابقات جهانی سال گذشته شوند؛ موضوعی که بار روانی را روی دوش تیم بیش از پیش می‌کند و انتظارات را بالا می‌برد.

پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال 2018 در حالی از فردا (شنبه، 28 مهر) در بوداپست مجارستان آغاز می‌شود که این شهر برای کشتی آزاد یادآور خاطرات خوش گذشته است، چرا که پنجمین و آخرین قهرمانی ایران در سال 2013 در این شهر بدست آمده است.

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2018 جهان روزهای 28 مهر تا 6 آبان در سالن اسپورت هال بوک مجموعه ورزشی فرانس پوشکاش شهر بوداپست مجارستان برگزار می‌شود و رقابت‌های کشتی آزاد با مسابقات اوزان 61، 74 ، 86 و 125 کیلوگرم در روز شنبه 28 مهر آغاز می‌شود. مسابقات اوزان 57، 65، 79 و 92 کیلوگرم نیز روز یکشنبه 29 مهر و رقابت‌های 70 و 97 کیلوگرم روز دوشنبه 30 مهر برگزار خواهد شد.

رضا اطری (57 کیلوگرم)، باقر یخکشی (61 کیلوگرم)، امیرحسین مقصودی (65 کیلوگرم)، یونس امامی (70 کیلوگرم)، مصطفی حسین خانی (74 کیلوگرم)، عزت الله اکبری (79 کیلوگرم)، حسن یزدانی (86 کیلوگرم)، علیرضا کریمی (92 کیلوگرم)، مجتبی گُلیج (97 کیلوگرم) و پرویز هادی (125 کیلوگرم)، 10 ملی‌پوش اعزامی به رقابت‌های جهانی هستند.

در بین نفرات اعزامی تیم ملی یخکشی، مقصودی و امامی نخستین حضور خود در مسابقات جهانی در رده سنی بزرگسالان را تجربه خواهند کرد؛ هر چند امامی و مقصودی در مسابقات جهانی نوجوانان، جوانان و زیر 23 ساله‌های جهان حضور داشته‌اند و موفق به کسب مدال‌های نقره و برنز نیز شده‌اند.

* 57 کیلوگرم؛ اطری و گام در مسیری دشوار مقابل نامداران جهانی

رضا اطری که دومین میدان جهانی خود را تجربه می‌کند بعد از کسب مدال برنز آسیا در سال 2017 به عنوان مسافر مسابقات جهانی در همان سال عازم فرانسه شد، اما بدلیل کم‌تجربگی توفیق چندانی کسب نکرد و بعد از پیروزی در دور نخست مقابل نماینده میزبان مغلوب توماس گیلمان آمریکایی شد که با توجه به حضور حریفش در فینال به شانس مجدد رفت، اما در این مرحله با شکست مقابل آلکساندر یاتسنکو از اوکراین، حذف شد.

اطری در همان سال عازم مسابقات امیدهای جهان در لهستان نیز شد که در آنجا هم به عنوانی بهتر از چهاردهمی نرسید. اطری که جانشین کشتی‌گیر بزرگی همچون حسن رحیمی شده است کار سختی در این وزن خواهد داشت، اما با کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا تا حدود زیادی از زیر این فشار روانی خارج شد تا با اعتماد به نفس بالاتری گام در میدان جهانی بگذارد.

اطری این مرتبه نیز این شانس را داشت که در غیاب حسن رحیمی صاحب دوبنده تیم ملی شود؛ او که در این سال‌ها بارها فرصت حضور در تیم ملی بزرگسالان را به دست آورده، نتوانسته از فرصت‌های طلایی خود به خوبی استفاده کند و شاید این آخرین فرصت برای اثبات توانایی هایش باشد. حتی مدال برنز بازی‌های آسیایی، نیز نتوانست رضایت کامل کادر فنی و رسول خادم را به همره داشته باشد و شاید به خاطر دست‌ خالی کادر فنی در این وزن تنها گزینه موجود برای حضور در مسابقات جهانی بود.

اطری در عین جوانی حالا به کشتی‌گیری پخته و باتجربه بدل شده و شاید انتظار کسب مدال جهانی از این کشتی‌گیر چندان دور از واقعیت نباشد و چه بسا اگر روی تشک، خودش باشد و به خوبی از موقعیت‌ها استفاده کند؛ یکی از سکوهای جهانی نصیبش شود؛ هرچند راه سختی پیش رو دارد.

گئورگی ادیراشویلی آذربایجانی، قهرمان اروپا در سال جاری بدون شک مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی در این دوره خواهد بود. وی که اصلیتی گرجستانی دارد از سال 2016 تغییر تابعیت داد و برای آذربایجان کشتی می‌گیرد که در این ۲ سال موفق به کسب ۲ مدال طلای اروپا برای این کشور شده است.

زائور اوگوئف کشتی‌گیر 23 ساله روسی که در مسابقات جهانی سال گذشته نیز حضور داشت و مانند اطری خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفت، به عنوان نایب قهرمان اروپا در سال جاری در قامت یک مدعی گام به میدان جهانی می‌گذارد.

توماس گیلمان آمریکایی که سال گذشته موفق به کسب مدال نقره شده بود بدون شک به راحتی حاضر به از دست دادن جایگاهش روی سکوی جهانی نیست و از همین حالا او را باید یکی از مدعیان دانست. بخبایار اردنبات، دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از مغولستان به همراه سلیمان آتلی، دارنده طلای جوانان جهان از ترکیه از دیگر مدعیان وزن نخست محسوب می‌شوند که اطری اگر می‌خواهد نامی برای خود در بین بزرگان وزن 57 کیلوگرم دست و پا کند و مسافر المپیک باشد، باید از همین میدان شروع کند تا جای پایش را برای حضور در المپیک قرص کند.

 

* 61 کیلوگرم؛ یخکشی و فرصتی رویایی

محمدباقر یخکشی به طور حتم از نظر حضور در میادین بین‌المللی، کم تجربه‌ترین ملی‌پوش حاضر ایران در مسابقات جهانی مجارستان است. او که با عنایت به مصدومیت ایمان صادقی و غیبت مسعود اسماعیل‌پور با کسب عنوان نخست در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی صاحب دوبنده تیم ملی شد؛ در این فاصله تا مسابقات جهانی در دو تورنمنت بالاوادزه گرجستان و یاشاردوغوی ترکیه حضور یافت که با کسب عنوان نهم در گرجستان و قهرمانی در ترکیه خود را در وزن 61 کیلوگرم به مربیان تیم ملی تحمیل کرد.

البته بعد از عملکرد ضعیف یخ‌کشی در گرجستان، تورنمنت ترکیه شاید آخرین میدانی بود که فرصت حضور در آن را پیدا می‌کرد و شاید اگر آن فرصت را تبدیل به طلا نمی‌کرد حالا باید مسابقات جهانی را از خانه تماشا می کرد، اما موضوعی که یخکشی بیش از هر چیزی باید به آن توجه داشته باشد کنترل هیجانات حاصل از رقابت روی تشک مسابقه است تا در کنار ارائه کشتی‌های هجومی در زمینه اداره کردن کشتی نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد تا با پیروزی از تشک مسابقه خارج شود.

با توجه به اینکه یخکشی تجربه حضور در مسابقات جهانی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان را ندارد، شاید این موضوع کمی نگران کننده باشد، اما بدون شک انگیزه بالای یخکشی  و ناشناخته بودنش برای حریفان می‌تواند برگ برنده این کشتی‌گیر 22 ساله باشد.

بعد از مدال نقره مسعود اسماعیل‌پور در مسابقات جهانی سال 2014، هنوز کسی نتوانسته روی سکوی جهانی برود؛ سرانجام بعد از کشتی‌ها و عملکرد ناامیدکننده بهنام احسان‌پور در سال‌های 2015، 2016 و 2017 سرانجام خونی تازه به این وزن تزریق شد تا حداقل شاهد ناکامی‌های سریالی یک کشتی‌گیر بی‌انگیزه و بدون برنامه در وزن دوم نباشیم.

گاجی‌مراد رشیداُف، نایب قهرمان جهان از روسیه، بونه رودریگوئز، نفر سوم جهان از کوبا، ابراهیم‌اُف، نفر سوم امیدهای جهان از آذربایجان، بکا لومتادزه، نایب قهرمان جهان از گرجستان، رجب توپال، نفر سوم اروپا از ترکیه، ناشون گرت از آمریکا، ناکامورا، قهرمان امیدهای جهان از ژاپن از مدعیان اصلی این وزن هستند که کار را برای یخ‌کشی برای رسیدن به مدال و سکوی جهانی بیش از پیش سخت می کند.

 

* 65 کیلوگرم؛ مقصودی در محاصره مدعیان جهانی

بعد از عملکرد ناامیدکننده مدعیان این وزن در تورنمنت‌های بین‌المللی، خادم و همکارانش دست به اقدامی انتحاری زدند تا راهی برای ساختن کشتی‌گیری مدعی در وزن دوم المپیکی پیدا کنند.

حسن مرادقلی که در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی قهرمان شده بود خیلی زود از گردونه مدعیان خارج شد چه بسا از همان ابتدا هم مشخص بود خادم نظری روی این کشتی‌گیر پا به سن گذاشته ندارد و تنها دنبال لغزشی کوچک از سوی مرادقلی هستند که او هم خیلی زود با پنجمی در تورنمنت یاشاردوغو، خیال کادر فنی را راحت کرد، تا مهران نصیری نفر دوم انتخابی عازم بازی‌های آسیایی شود که او هم با عملکردی ناامید کننده معادلات وزن سوم را پیچیده‌تر از قبل کرد تا نوبت به مقصودی جوان و تازه از راه رسیده، برسد.

امیرحسین مقصودی که در مسابقات جهانی جوانان در سال 2018 در کرواسی نایب قهرمان شده بود با نظر خادم مسافر مسابقات جهانی بزرگسالان شد تا یونس امامی نفر سوم این وزن در انتخابی تیم ملی به یمن ناکامی مدعیان وزن 70 کیلوگرم نیز فرصت حضور در مسابقات جهانی را دریک وزن بالاتر پیدا کند.

خداحافظی میثم نصیری از تیم ملی، ناکامی مرادقلی و مهران نصیری در بازی‌های آسیایی همه دست به دست هم داد تا کادر فنی تیم ملی دوبنده تیم ملی را در 65 کیلو به مقصودی جوان بسپارد.

حالا مقصودی جوان این فرصت را دارد تا در جمع مدعیان جهانی نامی برای خود دست و پا کند و سری در میان سرها پیدا کند، اما راهی بس دشوار دارد.

حاجی‌علی‌یف، نفر سوم المپیک و قهرمان جهان در وزن 61 کیلوگرم از آذربایجان به همراه ولادیمیر خینچگاشویلی، قهرمان گرجستانی المپیک و جهان در وزن 61 کیلوگرم دو نفر از مدعیانی هستند که به این وزن آمده‌اند و امسال هم جزو مدعیان خواهند بود. دولت نیازبیکوف کشتی‌گیر کهنه‌کار ازبک به همراه احمد چاکائف، نفر سوم جهان از روسیه، صلاح، قهرمان جوانان جهان از ترکیه در کنار لوگان استیبر، قهرمان جهان از آمریکا از مدعیان اصلی رفتن روی سکوی جهانی در این دوره هستند.

* 70 کیلوگرم؛ امامی، سرمایه‌گذاری برای آینده

یونس امامی دیگر کشتی‌گیری است که نخستین حضورش در مسابقات بزرگسالان جهان را تجربه می‌کند، اما با اتکا به مدال‌های برنزش در مسابقات جهانی نوجوانان، جوانان و امیدها کشتی‌گیر بی‌تجربه‌ای نیست و می‌تواند خود را در قامت یک مدعی در میان مدعیان جهانی مطرح کند.

امامی که در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در وزن 65 کیلوگرم در رده سوم قرار گرفته بود و حتی در این وزن در گرجستان عنوان سوم را به دست آورد به یمن ناکامی مدعیان وزن 70 کیلوگرم مسافر مسابقات جهانی شد.

با توجه به شرایط فیزیکی امامی، خادم و همکارانش تصمیم گرفتند از او در یک وزن بالاتر استفاده کنند تا احتمالا در آینده نیز برنامه‌ای ویژه برای او داشته باشند. اعزام این کشتی‌گیر نیز یکی دیگر از تبصره‌های خادم به انتخابی تیم ملی بود؛ وی علی‌رغم کسب عنوان پنجمی در تورنمنت بین‌المللی یاشاردوغو به عنوان نفر اصلی وزن 70 کیلوگرم در جهانی مجارستان انتخاب شد و باید دید این انتخاب تا چه اندازه در این مسابقات نتیجه خواهد داد و در آینده چه ثمری در بر خواهد داشت.

امامی در تنها میدان رسمی که در رده سنی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی 2018 آسیا به میدان رفت به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید، اما حالا این فرصت را دارد تا خودی نشان دهد.

رسول ماگومدوف، قهرمان جهان از روسیه، حاجی مراد حاجی‌اف، قهرمان جوانان جهان از آذربایجان،‌ زورابی یاکوبیشویلی، قهرمان جهان از گرجستان، جیمز گرین، نایب قهرمان جهان از آمریکا و مصطفی کایا، نایب قهرمان اروپا از ترکیه مدعیان اصلی این وزن هستند.

 

* 74 کیلوگرم؛ حسین‌خانی و شاید آخرین فرصت

مصطفی حسین‌خانی این بار هم مانند همیشه از سد تمام مدعیان داخلی گذشت و مسافر مسابقات جهانی شد، اما امیدواریم این بار دیگر شاهد یک ناکامی اعصاب خُردکن دیگر نباشیم.

حسین‌خانی یکی از ناکام‌‌ترین آزادکاران ایران در سال‌های اخیر تیم ملی است که علی‌رغم کسب امتیاز از حریفان، در ثانیه‌های پایانی به دلیل عدم توانایی در اداره کشتی، مبارزه را واگذار کرده است که آخرین نمونه آن نیز چند ماه پیش و در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در مبارزه برابر بکزاد عبدالرحمن اف، دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا بود که از صعود به فینال بازماند و در دیدار رده بندی نیز یک بار دیگر همانند مسابقات جهانی پاریس با شکست مقابل یوهی فوجینامی، دارنده مدال برنز جهان از ژاپن از کسب مدال برنز بازماند.

حسین خانی که در این سال‌ها تنها یک مدال برنز جهان را در کارنامه‌اش ثبت کرده؛ سال‌های پایانی کشتی خود را می‌گذراند و شاید اگر در این میدان هم نتواند رضایت خادم را جلب کند، رنگ المپیک را نبیند و جای خود را به یکی از جوانان جویای نام بدهد.

همانطور که بارها بزرگان کشتی به این کشتی‌گیر توصیه کرده‌اند وی باید تغییری اساسی در شیوه مبارزاتش ایجاد کند که با توجه به مبارزه با این شیوه در این سال‌ها خیلی بعید به نظر می‌رسد و شاید تنها راه چاره کار کردن روی مسائل روحی و روانی است.

شاید این وزن در نگاه اول به غیر از باروز، مدعیان سرشناس چندانی نداشته باشد که کار را برای حسین‌خانی ساده‌تر از پیش می‌کند چرا که خود یکی از مدعیان و با تجربه‌های این وزن است.

جُردن باروز، قهرمان نامدار جهان و المپیک مدعی اصلی این وزن است؛ باوجود اینکه جُردن پا به سن گذاشته، اما نمی‌توان توانایی‌های این اعجوبه را نادیده گرفت و حالا می‌خواهد پنجمین طلای جهانی‌اش را در آستانه ۳۰ سالگی ضرب کند.

زائوربک سیداکوف از روسیه، ابوبکر آباکاروف، نایب قهرمان جوانان جهان از آذربایجان، کنچادزه، برنز امیدهای جهان از گرجستان، سونر دمیرتاش، برنز المپیک و ۳ طلای اروپا از ترکیه، ماندارخان گانزوریک، نفر سوم جهان از مغولستان، علی شعبان‌اف کشتی‌گیر کهنه‌کار بلاروسی، سوساکه تاکاتانی ژاپنی، زلیمخان حاجی‌یف فرانسوی و بکزاد عبدالرحمانوف ازبک از دیگر مدعیان این وزن هستند.

 

* 79 کیلوگرم؛ اکبری، دیگر سهمیه خادم در بوداپست

عزت الله اکبری یکی دیگر از مازندرانی‌های تیم ملی است که باوجود حضور نیافتن در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی (به دلیل مصدومیت) در وزن 79 کیلوگرم، کادر فنی به دلیل تجربه بالا و شاید کسب مدال طلا در رقابت‌های قهرمانی آسیا او را به امید حسن تبار ترجیح داد.

اکبری آخرین بار در رقابت‌های جهانی سال 2013 و بعد از شکست مقابل جردن باروز و کسب مدال نقره بانی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد آن هم بعد از 48 سال در خارج از خانه شد؛ آنهم در همین مجارستان و شاید اعزام او در این دوره پاداشی برای همان قهرمانی 5 سال قبل باشد.

اکبری که بعد از مسابقات جهانی سال 2013 بدلیل مصدومیت و برخی مشکلات و از طرفی حضور پدیده‌ای همچون حسن یزدانی، شانس حضور در تیم ملی را از دست داد و تا سال‌ها در حاشیه بود، با تغییر اوزان کشتی، بعد از 5 سال این فرصت را دارد تا یک بار دیگر برای تیم ملی در مسابقات جهانی مدال آوری کند.

جبرئیل حسن‌اُف، نفر سوم المپیک در وزن 74 کیلوگرم از آذربایجان، داوید خوتسیاشویلی از گرجستان، احمد ماگومدوف از روسیه، کایل داک از آمریکا، آیهان سوجو، دارنده نقره جوانان جهان از ترکیه و رشید قربان‌اُف، کشتی‌گیر کهنه‌کار ازبک از مدعیان اصلی این وزن هستند که اکبری در رقابت با آنها کار سخیت خواهد داشت.

* 86 کیلوگرم؛ همه در انتظار هنرنمایی اعجوبه، طلا برای یکی

حسن یزدانی ستاره این روزهای کشتی آزاد ایران به گواه کارشناسان در مجارستان نیز امید نخست کشتی ایران برای کسب مدال طلا است. اگر اتفاق غیر منتظره ای رُخ ندهد باید مدال طلا را از هم اکنون برای این اعجوبه کنار گذاشت؛ البته در این بین نباید از برخی نام‌ها همچون دیوید تیلور آمریکایی و یا داورن کوروگلیف روس گذشت.

تیلور آمریکایی که عنوان مرد جادویی را برای خود انتخاب کرده، سابقه پیروزی مقابل یزدانی را در جام جهانی 2017 کرمانشاه را دارد و بعد از آن بارها برای یزدانی خط و نشان کشیده است و به طور حتم کشتی او با این آمریکایی چغر و بد بدن می‌تواند از رقابت‌های جذاب در جهانی مجارستان باشد.

در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی همچون امیناشویلی، دارنده مدال برنز جهان، مراد سلیمانوف آذربایجانی، فاتح اردین ترکیه‌ای و اورگودول مغولستانی از دیگر نفراتی هستند که باید برای کسب مدالی غیر از طلا با یکدیگر رقابت کنند.

 

* 92 کیلوگرم؛ کریمی، سهمیه ویژه خادم در بوداپست

اما انتخاب نماینده وزن 92 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود و هنوز که هنوز است این حواشی ادامه دارد.

در حالی‌که محمدجواد ابراهیمی، دارنده مدال طلای جوانان جهان، در مرحله نخست انتخابی تیم ملی به قهرمانی رسیده بود، با توجه به عملکردش و بدون شک با زیرکی خادم و اطلاع از نتیجه رویارویی با کریمی از حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی معاف شد تا کریمی در غیاب این کشتی‌گیر قهرمان مرحله نهایی شود؛ اما ابراهیمی بعد از طلای قهرمانی آسیا، بر اساس فرایندی که خادم تعریف کرده بود در ۲ تورنمنت گرجستان و ترکیه از سد کریمی گذشت و توانایی‌هایش در میدان خارجی را نیز به رُخ کادر فنی کشید، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد جایی در تفکرات فنی خادم و همکارانش نداشت و با مُهر تایید شورای فنی حضور در مسابقات جهانی را در عین حقانیت از دست داد تا کریمی سهمیه ویژه خادم در بوداپست باشد.

ابراهیمی که بعد از درخشش یزدانی در 86 کیلوگرم به امید کسب مدال جهانی تغییر وزن داد و به 92 کیلو آمد؛ حالا هم باید پشت سد محکمی از حمایت‌ها از کریمی بماند تا آخرین کورسوهای امید برای حضور در مسابقات جهانی را هم از دست رفته ببیند.

در هر حال علیرضا کریمی، دارنده مدال برنز 2015 جهان در وزن 86 کیلوگرم به لطف حمایت‌های خادم بار دیگر مسافر مسابقات شد و شاید مدالی غیر از طلا نتواند کمی از بار این انتقادات کم کند هر چند این هم نمی‌تواند پایمال شدن حق ابراهیمی را نفی کند.

کریمی که چندی پیش باز هم در سایه حمایت‌های خادم و در تصمیمی عجیب مسافر بازی‌های آسیایی شد آنهم در حالی‌که اگر قرار به اعزام فردی غیر از منتخبان 97 کیلوگرم بود، بازهم او محق نبود؛ موفق به کسب طلا شد، حالا بار دیگر به یک وزن پایین تر بازگشته است تا این بار شانسش را برای کسب مدال جهانی در 92 کیلوگرم امتحان کند.

با توجه به توانایی‌های فنی کریمی باید او را یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی در این وزن دانست که اگر غیر از این باشد تیر کار فنی به خطا رفته است.

کشتی‌گیران عنوان‌داری همچون شریف شریف‌اُف، قهرمان المپیک و جهان در وزن 86 کیلوگرم از آذربایجان، جی دُن کاکس، دارنده مدال برنز جهان و المپیک در وزن 86 کیلو از آمریکا، سردار بوکه، دارنده برنز اروپا از ترکیه، داوید مارساگیشویلی از گرجستان، تساکولوف از روسیه، ماگومد ابراگیم اُف، دارنده مدال برنز المپیک و قهرمان آسیا از ازبکستان و ماگومد موسی‌ئف، قهرمان آسیا از قرقیزستان از جمله مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی و کسب مدال در این وزن هستند.

 

* 97 کیلوگرم؛ گُیلج در محاصره تانک روسی و اسنایدر آمریکایی

اما در وزن 97 کیلوگرم؛ حضور علیرضا کریمی در این وزن در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا خود گویای آن است که کادر فنی از عملکرد علیرضا گودرزی و مجتبی گُلیج نفرات اول و دوم انتخابی تیم ملی راضی نیست. البته خادم به دنبال بهانه‌ای برای میدان دادن به کریمی بود تا از پاداش‌های بازی‌های آسیایی نیز بی‌نصیب نماند؛ چه بسا اگر قرار به رعایت عدالت در این وزن بود حداقل باید شاهد برگزاری انتخابی بین مدعیان اصلی این وزن و کریمی می‌بودیم، که باز هم با وتوی خادم کریمی عازم جاکارتا شد.

در هر حال با فراهم کردن شرایط بازگشت کریمی به 92 کیلوگرم و علم کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد به این موضوع که کریمی توانایی رقابت با مدعیان این وزن از جمله سعدالهیف و اسنایدر را ندارد و با این اوصاف شانس بسیار کمی برای رسیدن به مدال جهانی خواهد داشت؛ شانس بار دیگر به مجتبی گُلیجِ مغضوب رو کرد تا علی‌رغم شکست مقابل گودرزیِ پا به سن گذاشته که از پیش هم مشخص بود خادم اقبالی به استفاده از او ندارد، وی مسافر مسابقات جهانی شود.

گُلیج که در این سال‌ها و بعد از کسب مدال طلای جوانان جهان در سال 2015 روندی رو به رشد داشته است و مدال‌های طلای بازی‌های داخل سالن آسیا، طلای امیدهای جهان و نقره آسیا را در رده سنی بزرگسالان نیز بر سینه زده است به بهانه‌، نایب قهرمانی در جام یاشاردوغو، شانس حضور در بازی‌های آسیایی را از دست داد و به نظر لطمه روحی بزرگی خورد تا با روحیه‌ای شکننده حاصل از بی‌اعتمادی گام به مسابقات جهانی بگذارد. موضوعی که باید بیش از هرچیزی کادر فنی در خصوص گُلیج روی آن متمرکز شود؛ پرداختن به مسائل روحی و روانی این کشتی‌گیر برای بازگشت به دوران اوجش است.

بدون شک باید از حالا مدال‌های طلا و نقره این وزن را برای کایل اسنایدر، قهرمان جهان و المپیک از آمریکا و عبدالرشید سعدالهیف، ملقب به تانک روسی کنار گذشت که شانس‌های اصلی قهرمانی در این مسابقات هستند.

اصلان‌بک آلبروف آذربایجانی، الیزبار اودیکادزه گرجستانی و فاتح یاشار ترکیه‌ای دیگر مدعیان این وزن هستند که می توانند برای گلیج رقبایی جدی باشند.

* هادی و پایان حسرت مدال جهانی؟

در وزن 125 کیلوگرم نیز با توجه به غیبت کمیل قاسمی، دارنده مدال نقره و برنز المپیک، رقابت بین دو مدعی اصلی یعنی پرویز هادی دارنده 2 مدال طلای بازی‌های آسیایی و یدالله محبی آزادکار جوان کرمانشاهی بود.

در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی که مبارزه این دو با حاشیه‌هایی همراه بود، اما این پرویز هادی بود که بعد از جنجال‌هایی که بر سر نرفتنش به المپیک 2016 ریو اتفاق افتاد، توانست با شکست محبی، صاحب دوبنده تیم ملی شود.

هادی چندی قبل نیز در بازی‌های آسیایی توانست مدال طلا بگیرد. او در نخستین تجربه جهانی در سال 2015 در آمریکا، عملکرد خوبی نداشت، اما حالا باید دید که بعد از طلای بازی‌های آسیایی چه برنامه‌ای برای حریفان مدعی خود همچون طاها آکگول، دارنده مدال طلای جهان و المپیک از ترکیه، گنو پتریاشویلی، دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک از گرجستان، آنزور خزریف از روسیه، جمال الدین ماگمودوف از آذربایجان، نیکولاس گویازدوفسکی از آمریکا و آلکساندر خوتسیانوفسکی از اوکراین دارد.

بدون شک رقابت اصلی در سنگین‌وزن نیز مانند سال‌های اخیر بین آکگول و پتریاشویلی خواهد بود و شاید سایر مدعیان باید برای رسیدن به مدالی غیر از طلا مبارزه کنند.

پرویز هادی اگر می‌خواهد جای پایش را در غیاب کمیل قاسمی محکم کند، بهترین فرصت را دارد تا با کسب مدال جهانی این کار را انجام دهد و شاید وی نیز اگر نتواند از این میدان با دست پُر خارج شود، رنگ المپیک را نبیند و زودتر از موعد مقرر از گردونه مدعیان خارج و در لیست سیاه کادرفنی قرار گیرد.

 

به گزارش فارس، در هر حال رسول خادم و همکارانش با نیم نگاهی به نتایج انتخابی تیم ملی، نفرات مورد نظر خود را عازم مسابقات جهانی خواهند کرد و شاید دیگر بهانه‌ای برای عدم نتیجه‌گیری نباشد. خادم که زمانی مدعی داشتن چندین تیم ملی قدرتمند به صورت همزمان بود؛ حالا برای انتخاب یک تیم ملی یکدست هم با مشکل مواجه شده است که اثرات آنرا در انتخاب‌های مسابقات جهانی مجارستان و جابه‌جایی نفرات در اوزان غیرتخصصی به وضوح می‌توان دید.

به هر صورت اکنون دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم نتیجه‌گیری نمی‌تواند قابل قبول باشد و کشتی آزاد اگر می‌خواهد مانند المپیک ریو همچنان در المپیک پیش رو نیز از مدعیان باشد و از غافله عقب نماند باید استارت کار را در همین بوداپست بزند، شهر و کشوری که برای کشتی ایران یادآور خاطرات خوبی است چرا که آخرین قهرمانی ایران در مسابقات جهانی در سال 2013 در همین بوداپست رقم خورد و امیدوار به تکرار درخشش آزادکاران در میدان جهانی باشیم.

انتهای پیام/س

نظر شما