شناسهٔ خبر: 28846478 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قارچ‌هایی که همراه با عفونت در مغز رشد می‌کنند/ دمل‌های چرکی مغز را در نطفه خفه کنید

آبسه مغزی جزو دسته‌ای از بیماری‌هاست که به دلیل وجود باکتری و عفونت در مغز افراد سالم به وجود می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، دل درد، دندان درد، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته دیگری است که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و شما حتی اسمی از آن ها نمی‌دانید!

در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجه با آن اطلاعات داشته باشید.

آبسه مغزی جزو دسته‌ای از بیماری‌هاست که به دلیل  عفونت و وجود باکتری در مغز افراد سالم به وجود می‌آید؛ آبسه نوعی قارچ است که معمولاً کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به آن مبتلا می‌شوند، با شدت گرفتن عفونت در این بیماری، سلول‌های چرکی و مرده در مغز تجمع کرده و در  نهایت متورم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: عفونت دندان آبسه مغزی می‌آورد

قارچ‌هایی که در مغز به دلیل عفونت رشد می‌کنند/دمل‌های چرکی در مغز را در نطفه خفه کنید

آبسه مغزی به دلیل ورود یک قارچ یا ویروس که از طریق زخم سر و یا عفونت جایی دیگر از بدن به داخل مغز وارد شده اند،‌ شکل می گیرد.با پیشرفت بیماری بخشی های مختلف بدن درگیر عفونت شده و در این بین عفونت گوش، سینوس یا حتی آبسه یک دندان نیز می‌تواند عامل شروع بیماری باشد.  عفونت قلب و ریه از شایع‌ترین آبسه‌هاست.

عوامل خطر آبسه مغزی چیست؟

هر فردی ممکن است به آبسه مغزی مبتلا شود، اما برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؛ افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مبتلایان به HIV یا سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن، بیماری قلبی مادرزادی، همچنین آسیب شدید به سر، مننژیت، استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی، وجود عفونت مزمن سینوس یا گوش میانی از عوامل موثر در ابتلا به  آبسه مغزی هستند.

قارچ‌هایی که در مغز به دلیل عفونت رشد می‌کنند/دمل‌های چرکی در مغز را در نطفه خفه کنید

 آبسه مغزی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

بیماری در ابتدا به آهستگی پیش می‌رود و علائم آن معمولاً طی چند هفته شدت پیدا می‌کند، با این حال در برخی افراد دیده شده است که علائم به طور ناگهانی بروز می کند که در این صورت باید سریعا اقدام به درمان کرد.

تغییرات عملکرد ذهنی مانند گیجی، کاهش پاسخگویی و تحریک پذیری، کاهش تکلم و حواس از مهم ترین نشانه‌های بیماری است و کاهش حرکات با توجه به از دست دادن عملکرد عضلات، تغییرات بینایی، تغییرات در شخصیت یا رفتار از دیگر نشانه هاست. در این میان اگر فردی دچار استفراغ و تب و لرز مداوم باشد باید از نظر آبسه مغز مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: ۳ عاملی که در تشدید آبسه ریه دخالت دارند

بیماری بیشتر در کودکان شایع‌ است، متورم  یا برجسته شدن بخش نرم بالای سر کودک  یکی از علائم نشان دهنده آبسه در نوزادان است، دیگر نشانه‌های آبسه مغزی در کودک عبارت است از استفراغ جهنده، گریه شدید و بلند و اسپاسم در اندام‌های دست و پا اوست، والدین با دیدن این علائم باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند.

قارچ‌هایی که در مغز به دلیل عفونت رشد می‌کنند/دمل‌های چرکی در مغز را در نطفه خفه کنید

چه عواملی خطر ابتلا به آبسه مغزی را افزایش می‌دهد؟

عوامل متعددی سبب شدت این بیماری می‌شود که باید در مرحله اولیه تشخیص داده شده و اقدام به درمان آن ها کرد، این عوامل شامل صدمه به سر، وجود بیماری که مقاومت بدن را کاهش می دهد، بروز یک عفونت، به خصوص در اطراف بینی، چشم‌ها و صورت، عاملی که دستگاه ایمنی بدن را سرکوب کرده باشد از عوامل خطرزا برای افزایش شدت این بیماری به شمار می‌رود.

قارچ‌هایی که در مغز به دلیل عفونت رشد می‌کنند/دمل‌های چرکی در مغز را در نطفه خفه کنید

بیشتر بخوانید: آبسه دندان را در نطفه خفه کنید/ سیر و عصاره گل رز حلال مشکلات است

راه درمان آبسه مغزی چیست؟

 جراحی از شایع‌ترین راه‌های درمان بیماری است، همچنین اگر در مراحل اولیه باشد به کمک داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان است؛ قابل ذکر است که در برخی موارد پزشک ممکن است نیاز به انجام پونکسیون کمری یا کشیدن مایع نخاعی داشته باشد؛ در این عمل مقدار کمی از مایع مغزی نخاعی را برای آزمایش برمی‌دارند تا بتوان عفونت را به درستی تشخیص داد اما این روش همیشه انجام نمی‌شود چرا که خطر خونریزی مغزی یا پاره شدن رگ خونی در مغز وجود دارد.

قارچ‌هایی که در مغز به دلیل عفونت رشد می‌کنند/دمل‌های چرکی در مغز را در نطفه خفه کنید

انتهای پیام/

نظر شما