شناسهٔ خبر: 28846300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مسیر رسانه‌ای کشور باید بر اساس سلایق جامعه و آخرین متدهای علمی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اینکه در دهه پنجم انقلاب باید مسیر رسانه‌ای کشور بر اساس سلایق جامعه و آخرین متدهای علمی باشد، گفت: برای رسانه‌ها رقبای جدی در اطلاعات، خبر، پرکردن اوقات فراغت و آگهی‌ها به‌وجود آمده است که هم ارزان‌تر و هم در دسترسی آسان‌تر قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه سراسری خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور که در پلاژ بهزیستی ساری برگزار شد، بر ضرورت ترسیم چشم اندازی در فضای رسانه‌ای کشور تأکید کرد و اظهار داشت: باید مصرف رسانه‌ای جامعه را بر اساس رویکرد رسانه‌ای انتخاب کنیم‌.
 
وی با عنوان اینکه بر اساس پیمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ نگرش‌های ایرانیان بررسی شد، افزود: جمع بندی که در سال ۹۵ انجام شد مصرف رسانه‌ای تلویزیون ۱۹۴ دقیقه بوده که استان کرمان با ۲۵۶ دقیقه بالاترین مصرف را داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد ۴۸ دقیقه مصرف رسانه‌ای بودیم که کردستان با ۱۱۶ دقیقه و خراسان جنوبی با هشت دقیقه بوده است‌.
 
این مسئول افزود: در مصرف اینترنت میانگین مصرف کشور ۱۶۹ دقیقه بود که بالاترین آن هرمزگان بوده است.
 
صالحی در ادامه میانگین کشوری مصرف روزنامه و مجلات کاغذی و اینترنتی را ۲۷.۸ دقیقه اعلام کرد که بیشترین آن تهران با ۴۴ دقیقه و البرز با ۴۳ دقیقه است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کمتر مصرف‌کننده را حدود ۱۱ دقیقه اعلام کرد و افزود: مسیر تلویزیون شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت رو به تزاید است.
 
وی اضافه کرد: طبق پیمایشی که در شهریورماه در تهران برای بالاترین مصرف مطبوعاتی انجام شد نشان داده شد ۵۸.۶ درصد مردم به روزنامه و مجله علاقه ندارند و ۴۱ درصد خواهان روزنامه و مجله هستند.
 
این مسئول ادامه داد: بر اساس این پیمایش در استان تهران ۴۹.۶ درصد مردان و ۳۲.۸ درصد زنان علاقه‌مند به خواندن روزنامه و مجله هستند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:  در رده‌های سنی ۱۸ تا ۲۹ سال معادل ۳۰ درصد خواهان خواندن مطبوعات نیستند و ۴۵ سال به بالا معادل ۴۶.۷ درصد تمایل به خواندن مطبوعات دارند.
 
وی با عنوان اینکه دهه پنجم انقلاب باید مسیر رسانه‌ای کشور بر اساس سلایق جامعه و آخرین متدهای علمی باشد، گفت: برای رسانه‌ها رقبای جدی در اطلاعات، خبر، پرکردن اوقات فراغت و آگهی‌ها به‌وجود آمده است که هم ارزان‌تر و هم در دسترسی آسان‌تر قرار دارد.
 
صالحی سرعت زیاد اطلاعات را از مزایای رسانه‌ های کلاسیک عنوان کرد که به همین اندازه می‌تواند خطرناک باشد، گفت: رسانه‌های کلاسیک می‌تواند اعتمادآفرین باشد و تحلیل از مواردی است که رسانه‌های کلاسیک را از سنتی جدا کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اکتشاف سوژه‌های خاص را از مزایای رسانه‌های کلاسیک دانست که ضمن کشف سوژه‌های جذاب به آن عمق ببخشند، ادامه داد: خانه مطبوعات فرصتی برای تهدیدزدایی از رسانه‌های کلاسیک است.
 
صالحی خانه مطبوعات را یک نهاد به هم پیوسته دانست که تمام اجزا از مدیر مسئول تا خبرنگار در آن حضور دارند و رویکرد رسانه‌ای و چشم‌انداز آینده باید صیانت از رسانه‌های کلاسیک با هدف عمق و نگاه ژرف به اطلاعات، اخبار و تحلیل باشد.
 
وی ادامه داد: وزارت ارشاد باید نگاه تصدی گرایانه خود را کاهش داده و همزمان خانه مطبوعات نگاه ستادی خود را کاهش و بیشتر جنبه اجرایی و عملیاتی داشته باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت‌های ارشاد شامل آموزش، دفاع از حقوق رسانه‌ها و افزایش درآمدهای پایدار است، گفت: کار قانون مطبوعات در دولت به اتمام رسیده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
 
این مسئول اظهار کرد: رسانه‌‌هایی که بر اساس قانون جدید مجوز انتشار اخذ می‌کنند تا سه سال نمی‌توانند از یارانه بهره مند شوند و سختگیری‌های بیشتری برای صدور مجوز انجام می‌شود.
 
صالحی در پایان بیان کرد: با همکاری و هماهنگی رئیس سازمان برنامه بودجه یارانه بیشتری نسبت به شش ماهه اول سال در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام/

نظر شما