شناسهٔ خبر: 28846022 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تئاتر تجاری و حریم صحنه

کارشناس هنرهای نمایشی معتقد است تئاتر تجاری حاصل توسعه تئاتر نیست، بلکه حاصل حمایت نهادها و موسسه های دولتی یا خصولتی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
ساسان پیروز کارشناس هنرهای نمایشی گفت: نگرانی اصلی هنرمندان تئاتر ضعیف شدن هنر اندیشمند در برابر تئاتر تجاری است.
 
این کارشناس با ابراز نگرانی از حمایت های سازمان ها و نهادهای خصولتی از تئاتر به اصطلاح لاکچری یا همان تجاری گفت: شائبه ورود پولهای کثیف به تئاتر شائبه ای است که در فضای مجازی مطرح است و تخصص من نیست و به کسی هم اتهام نمی زنم، و نمی توانم در این باره نظر بدهم ولی معتقدم اگر شفاف سازی شود بسیاری از این ابهامات برطرف می شود.
تئاتر تجاری و حریم صحنه 
 
پیروز افزود: اشکالی ندارد تئاتر به جایی برسد که بتواند سرمایه جذب کند ، اما هنوز تئاتر ما به این جا نرسیده است و فقط برخی افراد هستند که با ارتباطاتی که دارند از حمایت های نهادها و موسسات خصولتی استفاده می کنند و تئاتر خصوصی به معنای درستش هنوز شکل نگرفته و وضعیت باثباتی ندارد. 
 
در ادامه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی هم گفت: دلیل این که جناب وزیر ارشاد از واژه لاکچری استفاده کردند این بود که این واژه میان خود هنرمندان متداول بود و ایشان می خواستند یک جور همسان سازی بین نظر خودشان با هنرمندان ایجاد کنند چون این واژه خیلی رایج شده بود از آن استفاده کردند و مد نظر ایشان همان تئاتر تجاری است که بیم آن می رود که مردم را از تئاتر بی بهره کند و نباید تئاتر را که هنری مردمی است از دسترس مردم دور کرد.  
تئاتر تجاری و حریم صحنه 
 
مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: در تئاتر پولشویی نیست برای این که فعالیت در این حوزه محدود است. بنیاد رودکی ده روز پیش گردش مالی سال گذشته اش را ارائه کرد که منتشر شد.
 
کرمی گفت: تئاتر خصوص عمر کوتاهی دارد چیزی حدود 10 سال، ولی ما هنوز آیین نامه ای برای حمایت از آن یا نظارت بر آن نداریم شاید دلیلش این باشد که تا به حال فقط به گسترش آن فکر کرده ایم.
 
 مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: ما همه امکانات را عادلانه در اختیار هنرمندان تئاتر قرار می دهیم و اگر کسی یا گروهی از حمایتی خاص برخوردار است از نهاد ها و موسسات دیگر و بخش خصوصی است که از دست ما خارج است و به ارتباطات آنها مربوط است.
 

نظر شما