شناسهٔ خبر: 28845646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عباس سلیمی:

مشخصه‌های حاملان قرآن، اندیشیدن، سخن گفتن و عمل کردن قرآنی است

گروه فعالیتهای قرآنی - پیشکسوت قرآنی گفت: جامعه قرآنی باید قدر خود را بداند. اگر پیامبر می‌فرمایند: بلند مرتبه‌ترین انسان‌ها نزد خدا بعد از انبیای الهی علمای دین و پس از آن حاملان قرآن هستند. صرف قاری، حافظ، خادم، مفسر و ناشر بودن لزوما نشانه حامل قرآن بودن نیست حامل قرآن کسی است که در سه شاخصه اصلی اندیشیدن، سخن گفتن و عمل کردن قرآنی باشد.

صاحب‌خبر -

مشخصه‌های حاملان قرآن؛ اندیشیدن، سخن گفتن و عمل کردن قرآنی است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، امروز ۲۶ مهرماه در پنجمین همایش تخصصی حافظان قرآن استان مرکزی که در شهرستان محلات برگزار شد با اشاره به قرآنی بودن مجموعه مدیریتی استان و شهرستان‌های تابعه، گفت: خوشبختانه در همایش حافظان و دیگر همایش‌های قرآنی علاوه فعالان حوزه قرآن شاهد حضور خیرین و مسولان نیز هستیم. امید است شهرهای دیگر نیز از استان مرکزی الگو‌برداری کنند.
وی تصریح کرد: به طور قطع حکمتی داشته است که خداوند به پیامبر(ص) فرمودند، مراقب باش دچار غفلت نشوی. این مهم قطعا برای همه ما هم هست. به نظر می‌رسد قسمت اعظم جامعه قرآنی ما هنوز به عظمت، مرتبت و منزلت و میزان تاثیر‌گذاری خود در ایران و جهان پی نبردند.
سلیمی اضافه کرد: جامعه قرآنی باید قدر خود را بدانند. اگر پیامبر می‌فرمایند، بلند مرتبه‌ترین انسان‌ها نزد خدا بعد از انبیای الهی علمای دین و پس از آن حاملان قرآن هستند. صرف قاری، حافظ، خادم، مفسر و ناشر بودن لزوما نشانه حامل قرآن بودن نیست حامل قرآن کسی است که در سه شاخصه اصلی اندیشیدن، سخن گفتن و عمل کردن قرآنی باشد.
سلیمی اضافه کرد: تأثیرگذاری همایش‌های قرآنی همچون حافظان از برگزاری ۱۰ مانور نظامی تفنگ‌داران آمریکایی در بزرگترین اقیانوس‌های جهان بیشتر است. شاید شما ندانید دشمنان تا چه حد از برگزاری همایش‌های قرآنی هراس دارند. آمریکا و اسرائیل ماتم گرفتند و برنامه‌ریزی می‌کنند چگونه بساط جهانی شیرخوارگان حسینی را برچینند اما هرگز نمی‌توانند، چراکه هزاران بانوی محجبه مؤمنه فرزندان خود را به عنوان فدائیان علی اصغر(ع) روی دست گرفته و بر شور و شعور حسینی می‌افزایند.
قاری بین‌المللی بیان کرد: اگر پیامبر می‌فرمایند بعد از انبیا و علما جامعه قرآنی بهترین هستند برای آنان ۴ ویژگی نام می‌برد، علما و اهالی قرآن خروجشان از دنیا مانند رحلت انبیای الهی است. در هنگام مرگ و بعد مانند انبیا با آنان معامله می‌شود، با پیامبران از پل صراط عبور می‌کنند و پاداش انبیاء را به قرآنیان می‌دهند. با توجه به این اوصاف جامعه قرآنی توجه داشته باشند برای ارتقای این ظرفیت چه کردید و چقدر برای پیشرفت جامعه از آن استفاده می‌کنید.
سلیمی گفت: بسیاری مبانی روایی حامل قرآن را در مترادف حافظ قرآن ترجمه می‌کنند. خداوند هنگام مرگ حافظ می‌فرماید ای زمین مبادا او را تناول کنی. پس از مرگ بر پیکر و جسم حافظ قرآن احترام گذارده می‌شود. آیا حافظان قدر جایگاه خود را می‌دانند. اگر می‌خواهید این نعمت فزونی یابد لازمه آن شکر است. شکر باید لسانی، قلبی و عملی باشد هرکدام از این موارد دارای مراتبی است که باید در کارگاه‌های آموزشی با درایت مربیان حاذق به عنوان دستورالعمل‌های اجرایی پیاده شود.
پیشکسوت قرآنی ادامه‌ داد: همه چهره‌های قرآنی چه شاخص و شناخته شده چه گمنام در منطقه و روستا کاری خلاف اوامر و نواهی قرآن انجام دهد که زمینه بدبینی مردم به دین و مکتب شود بخشیده نخواهد شد. قسمت اعظم بدبینی امروز جامعه از سوی بسیاری از مردم نسبت به دین، انقلاب و مکتب به خاطر عملکرد بد مدعیان دینداری است نه افراد متدین. شما حافظان هر یک الگوی عملی باید با جان، قلب روح و زندگی خود از قرآن دفاع کنید.
سلیمی اضافه کرد: عملکرد انبیاء باعث جذب مردم به دین می‌شد و این رسالت مهم شماست. اگر شما ادای حق تلاوت داشته باشید به مراتب عالی دنیوی و اخروی می‌رسید. رعایت همه بایدها و نبایدهای قرآنی را در دستور کار قرار دهید. اگر عمل کردید تعامل صادقانه‌ای با قرآن دارید. تعامل با قرآن در دو قسمت صادقانه و‌منافقانه تقسیم می‌شود که هر دوی این موارد در جامعه قابل مشاهده است. پیامبر و حضرت امیرالمومنین می‌فرمایند کسی که قرآن می‌خواند و به آن عمل نکند روز قیامت کور وارد صحرای محشر می‌شود. بدا به حال کسی که بخواند و مغایر عمل کند.
وی اضافه کرد: شهدا در خط مقدم تعامل با قرآن هستند. آنان صادقانه با خدا معامله کردند و ‌اجر تعامل را گرفتند. مسابقات قرآن در جای خود بسیار مهم و لازم است اما مهم پهلوان‌پروری است نه قهرمان‌پروری. اصلأ نگران نباشید اگر استان رتبه ممتاز مسابقات قرآنی نداشت. آمار کم جرایم و ناهنجاری‌های استان مرکزی نسبت به برخی استان‌ها نشان از قرآنی بودن فضای جامعه دارد. چه فایده‌ای دارد اگر قاری ملی یا بین‌المللی بود اما با رفتاری سوژه شبکه‌های مجازی شد و آبروی قرآن را به دست دشمنان و‌ بد خواهان داد. قرآنیان در مسیر مسابقات هم تلاش کنند اما من اولویت را به سالم بودن محیط استان و جماعت خیرین و کسبه می‌دهم.
سلیمی در پایان گفت: پیامبر فرمودند: نماز شب مستحب است نماز شب فریضه برای حامل قرآن است. حافظ قرآن از نماز وتر حتی غافل نشود. حافظ اگر قصد دارد مدارج را طی کند نباید در ظواهر بماند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من قصد ندارم مسابقات را نفی کنم اما یافته من این است که مسابقات هدف و اصل نسیت بلکه مقدمه ورودی است. پیامبر فرمودند کسی از همه قشنگ‌تر تلاوت می‌‌کند که در زمان تلاوت ببینی از خدا می‌ترسد. آفت‌ها را بشناسید و الهام بگیرید. ملاک خدا برای سنجش عملکرد است.
انتهای پیام

نظر شما