شناسهٔ خبر: 28844670 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

غذاهای «شف‌محمد»

کتلت، غذای حاضر آماده

کتلت و شامی را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می‌توانید مصرف کنید و به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین غذاها برای مسافرت‌ها و غذاخوردن‌های بین‌راهی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برای شمایی که عازم سفر هستید و می‌خواهید به دل جاده بزنید و دل‌خوشی هم از کیفیت غذاها و به‌ویژه قیمت غذاهای رستوران‌های سرراهی ندارید، یک پیشنهاد ویژه داریم؛ کتلت سیب‌زمینی و گوشت خودمان.

شاید به نظرتان خیلی ساده بیاید که خب، اینکه یک کتلت معمولی است اما باید بگویم که خیر؛ به همین سادگی از کنار کتلت نگذرید. برای شمایی که از برنج خسته شده‌اید و به دنبال تنوع هستید یا می‌خواهید غذای لقمه‌شده‌ای را با خودتان به سرکار ببرید، کتلت غذای ساده‌ای نیست بلکه یک غذای ایده‌آل و از طرف دیگر، مقوی و سالم است. شاید خیلی از شماها به آن «شامی» هم بگویید اما شامی شاید در نگاه اول شبیه کتلت باشد ولی تفاوت‌هایی هم با آن دارد. در مایه شامی بیشتر از نخود، لوبیا و آرد نخودچی استفاده می‌کنند اما در مایه اصلی کتلت، سر و کله گوشت‌ چرخ‌کرده یا سیب‌زمینی پیدا می‌شود که با تخم‌مرغ و پیازی که در تهیه آن به کار می‌رود، باعث می‌شود مواد وا نرود. کتلت و شامی را به‌راحتی می‌توانید به صورت ساندویچ تهیه و سرو کنید.

نام «شامی» از شام یا سوریه امروزی گرفته شده و شباهت زیادی به کتلت دارد که معمولا آن را به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی و معمولا با نان سرو می‌کنند. کتلت هم واژه‌ای فرانسوی است و به غذایی می‌گویند که با گوشت چرخ‌کرده یا کوبیده تهیه می‌شود. درحال حاضر هم مردم شام در سوریه، کتلتی به نام «کُبّه» با گوشت کوبیده و بلغور می‌پزند که شباهت‌های زیادی با کتلت یا شامی ما ایرانی‌ها دارد. اما نقاط مختلفی از ایران مانند بابل و به‌ویژه شهرهای مختلف گیلان و مازندران و حتی مردم شهرهای دیگر هم آن را می‌پزند. کتلت و شامی را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می‌توانید مصرف کنید و به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین غذاها برای مسافرت‌ها و غذاخوردن‌های بین‌راهی است. حتی اگر شاغل هستید و باید به همراه خودتان غذا ببرید یا فرصت کافی برای تهیه غذایی خوشمزه، مفید و کم‌دردسر ندارید و می‌خواهید در مدت‌زمان کمی که دارید، غذایی پرفایده و سبک برای خانواده تهیه کنید، کتلت و شامی شاید بهترین گزینه ممکن باشد.

اگر می‌خواهید کتلت خوشمزه‌‌ای داشته باشید، ابتدا به ازای هر نفر، یک سیب‌زمینی‌ متوسط را داخل آب جوش بیندازید تا خوب بپزد و سپس آنها را له کنید. سیب‌زمینی پخته مانند سیب‌زمینی خام آب نمی‌اندازد و دیگرنیازی به اضافه‌کردن آرد و سفیده تخم‌مرغ نیست. در گام بعدی، پیازها را رنده کنید و آب آن را بگیرید تا خشک شود. سیب‌زمینی له‌شده و پیاز رنده‌شده را با هم در ظرفی بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. بعد از آن، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و به همراه مقدار لازم نمک و فلفل و ادویه‌کاری و زردچوبه داخل مواد بیندازید و دوباره آنها را با هم مخلوط کنید تا به اصطلاح به‌خورد هم بروند. در آخر، 250گرم گوشت چرخ‌کرده را هم اضافه کنید و مواد را با هم ورز دهید تا چسبندگی پیدا کنند و داخل روغن وا نروند و از هم جدا نشوند. ماهیتابه‌ای را که داخل آن روغن ریخته‌اید، روی گاز بگذارید و شعله را کم کنید. بعد از اینکه روغن داغ شد، دست‌تان را چرب کنید و مواد را شکل دهید و داخل ماهیتابه بیندازید و سرخ کنید.

 

* نویسنده : محمد آفتاب‌سوار| سرآشپز

نظر شما