شناسهٔ خبر: 28844608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

‌رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی زنجان:

جمع شدن دانشگاه علمی کاربردی زنجان شایعه است

‌رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی زنجان گفت: برخی شایعه‌سازی کردند که دانشگاه علمی‌کاربردی جمع می‌شود؛ اما قصد داریم این ظرفیت را به مراکز خصوصی منتقل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن طغرانگار، رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان در نشستی خبری با اشاره به اینکه مراکز آموزشی زیر نظر دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، عمومی، دولتی یا خصوصی هستند، بیان داشت: برخی از مراکز خصوصی ممکن است در دام بنگاه‌های اقتصادی که دنبال کسب درآمد هستند بیافتند، در حالی که هدف از تشکیل برخی از آن‌ها استفاده از محیط واقعی کار بود که متاسفانه برخی نکاتی از این دست را رعایت نکرده و با مشکلات حقوقی مواجه شدند که اگر موارد تعیین شده در اساسنامه را رعایت نکنند از نظارت این دانشگاه خارج می‌شوند.

طغرانگار به مهم‌ترین چالش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: شورای عالی اداری تصویب‌نامه‌ای را گذرانده که بر اساس آن دولت را از پرداختن به امر آموزش منع کرده است که اصل این تصمیم درست است؛ اما سبب تعطیلی برخی از مراکز علمی‌کاربردی شد.

وی با اشاره به اینکه مراکز علمی‌کاربردی (دولتی) تا مهرماه سال آینده فرصت دارند تا خود را با این امر تطبیق دهند، تصریح کرد: این در حالی است که همزمان با این مصوبه، مراکز علمی‌کاربردی از پذیرش دانشجوی جدید منع شدند و فرصت مناسبی در اختیار آنها قرار نگرفت تا با تصمیمات هم‌سو شوند و این موضوع سبب تعطیلی برخی از واحدها شده است

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس اسناد بالادستی، سهم دانشگاه علمی‌کاربردی از آموزش‌های مهارتی در مدت پنج سال باید از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد برسد، خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات به وجود آمده، برخی شایعه‌سازی کردند که دانشگاه علمی‌کاربردی جمع می‌شود؛ اما قصد داریم این ظرفیت را به مراکز خصوصی منتقل کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: توسعه، نیاز هر جامعه انسانی است و توسعه بدون دانش امکان‌پذیر نیست؛ از آنجایی که دانشگاه دو بال دارد که یکی به آموزش‌های نظری و دیگری به آموزش‌های تکنسین‌محور مربوط می‌شود، دانشگاه علمی‌کاربردی متولی آموزش‌های مهارتی و کاربردی است.

طغرانگار با اشاره به اینکه در دو سال گذشته رویکرد این دانشگاه بر سه محور منعطف شده است، عنوان کرد: رویکرد نخست به ساماندهی برخی امور دانشگاه به طور مشخص در حوزه مدرسان مربوط می‌شود که با بررسی پرونده‌های‌ یک‌هزار مدرس این دانشگاه در استان زنجان، صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و مجبور به کنار گذاشتن تعدادی از پرونده‌ها شدیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان، کارورزی را یکی از ویژگی‌های شاخص این دانشگاه خواند و گفت: هر چقدر این شاخص بالاتر برود، عملکرد دانشگاه ارتقا می‌یابد و در راستای توسعه کیفی فعالیت‌ها تمرکز بر برنامه‌ریزی درسی با حضور مدیران و کارشناسان استانی در رشته‌های مقطع‌دار و آموزش‌های تک‌پودمان در دستور کار قرار گرفته است.

طغرانگار افرود: این ویژگی سیال و منعطف دانشگاه سبب شده از مجموعه دانشگاه در تدوین مباحث درسی استفاده شود که این موضوع باعث برطرف شدن معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان می‌شود؛ چراکه در این حالت دانشجو وقتی در رشته‌ای تحصیل می‌کند، می‌داند که ظرفیت‌سازی در حوزه اشتغال آن ایجاد شده است.

وی بین‌المللی شدن در راستای توسعه کیفی را از دیگر اولویت‌های این دانشگاه برشمرد و گفت: امروز بدون ارتباط با سایر کشورها نمی‌توانیم دانش خود را توسعه دهیم و کشورهای دیگر را از ظرفیت خود آگاه کنیم، از طرفی ناآگاهی دیگر کشورها از وضعیت نیروی انسانی ما امکان سرمایه‌گذاری را کمتر می‌کند و در این خصوص تعاملات بین‌المللی با کشور آلمان در حال انجام است.

نظر شما