شناسهٔ خبر: 28844562 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

خانه‌ای نانویی داشته باشید

در کنار اصولی که در ساخت‌وساز می‌توان براساس فناوری نانو رعایت کرد، بحث زیباسازی فضای داخلی خانه هم اهمیت بالایی دارد که محققان توانسته‌اند در بخش‌های مختلف از نانو بهره ببرند؛ از وسایل خانه گرفته تا کاشی و سرامیک‌ها و ظروف.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، خانه‌های امروزی دیگر شکل و شمایل خانه‌های پدرها و مادرها و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان را ندارند. همه‌چیز از آن قدیمی‌بودن فاصله گرفته و همه به‌دنبال وسایل نوین و فناوری‌های جدید برای منازل خود هستند تا علاوه‌بر رقابت با دیگران، به‌اصطلاح فناوری روز دنیا را در خانه‌هایشان داشته باشند و به‌نوعی روند زندگیشان را هوشمندانه و راحت‌تر از قبل کنند.  بحث نانو در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. با توجه به جایگاه مطلوبی که ما در دنیا داریم، محصولات متنوعی را با فناوری نانو تولید کرده‌ایم. بخشی از این فناوری‌ها سعی کرده زندگی را برای انسان‌ها راحت‌تر و امکاناتی را برای آنها فراهم کند که کیفیت زندگی آنها بالاتر برود.  چندسالی است فناوری نانو در تجهیزات و وسایل خانه مورد‌استفاده قرار گرفته‌ و محققان تلاش کرده‌اند با کمک آن، حتی کوچک‌ترین امکانات منازل مسکونی را به این فناوری مجهز کنند؛ حالا این تجهیزات از مصالح ساختمانی گرفته تا جزئی‌ترین وسایل تزئینی با فناوری نانو قابل‌تولید هستند.

 

زیباسازی نانویی خانه

در کنار اصولی که در ساخت‌وساز می‌توان براساس فناوری نانو رعایت کرد، بحث زیباسازی فضای داخلی خانه هم اهمیت بالایی دارد که محققان توانسته‌اند در بخش‌های مختلف از نانو بهره ببرند؛ از وسایل خانه گرفته تا کاشی و سرامیک‌ها و ظروف.

  کاشی‌های لکه‌گریز

کاشی‌های لکه‌گریزی تولید شده‌اند که به راحتی می‌توان لکه‌های ایجاد‌شده روی آن را تمیز کرد. از این کاشی‌ها در آشپزخانه می‌توان استفاده کرد. در کنار فناوری به کار رفته در این مدل کاشی‌ها، سعی شده تا از نظر ظاهری هم جلوه زیبایی داشته باشند. این کاشی‌ها با روش جدید PVD و در رنگ‌های مختلف طلایی، نقره‌ای و رزگلد قابل تولید هستند. کاشی‌هایی که در سرویس‌های بهداشتی به کار می‌روند، علاوه‌بر لکه‌گریز بودن، به روش جدیدی آنتی‌باکتریال شده‌اند تا راحت‌تر بتوان آنها را تمیز کرد. این کاشی‌ها با روش پخت سوم تولید می‌شوند، به این معنا که به آنها لعاب آنتی‌باکتریال می‌زنند و دوام بالاتری دارند و خودتمیزشونده می‌شوند.

  شیرآلات تزئینی

بخش دیگری از تجهیزات خانگی، شیرآلات هستند که زیبایی خاصی به فضا می‌دهند. بسیاری از شیرآلاتی که درحال حاضر در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، پوشش آبکاری روی آنها به کار می‌رود. معمولا در شیرآلات آبکاری‌شده مشکلاتی ازقبیل ساییدگی، تغییر رنگ، خراشیدگی و کدرشدگی رخ می‌دهد و اثر انگشت هم روی سطوح باقی می‌ماند. اما در فناوری نانو، از روش جدید PVD (پوشش‌دهی در خلأ) روی این سطوح استفاده می‌شود که در آن از نانوپوشش‌هایی استفاده می‌شود که دیگر مشکلات آبکاری را ندارد و علاوه‌بر آنتی‌باکتریال بودن، اثر انگشت هم روی آن جا نمی‌ماند. این پوشش‌ها زیبایی شیرآلات را هم تامین می‌کنند.

  کاغذ‌دیواری‌های آکوستیک

یکی از چالش‌هایی که در ساختمان‌سازی‌های امروزی وجود دارد و اقدام خاصی هم برای رفع آن انجام نشده، نفوذ صدا از هر واحد به واحد دیگر است.

 به عبارتی، دیوارها به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که مانع از انتقال امواج صوتی به دیوارهای کناری شوند. اما محققان نانوی کشور، برای حل این مشکل دست به دامن فناوری نانو شده‌اند، به‌طوری که کاغذدیواری‌های آکوستیکی طراحی و تولید کرده‌اند که سر و صداهای قابل‌انتقال را کاهش می‌دهد. این کاغذ‌دیواری‌ها محصولات جدیدی هستند که به‌تازگی قرارداد تولید آن با شرکت تولیدکننده بسته شده و به‌زودی وارد بازار می‌شود.

  مبلمان نانویی

یکی از وسایل خانه‌های امروزی که نقش مهمی در دکوراسیون آن ایفا می‌کند، مبلمان است. محققان با فناوری نانو، خاصیت لکه‌گریزی را در پوشش مبلمان ایجاد کرده‌اند که با ریختن مایعاتی مانند چای، شیر یا حتی آب روی آن به راحتی جمع‌ شده و لکه ایجاد‌شده را به آسانی می‌توان از بین برد. این قابلیت به‌ویژه برای خانواده‌هایی که کودک دارند، بسیار مفید است.

  وسایل آشپزخانه نانویی

در تجهیزات خانگی که بیشتر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند یخچال، ماشین‌لباسشویی، پکیج، از فناوری نوینی استفاده می‌شود که در آن به جای پوشش فسفات و کُرُم از پوشش «زیرکونیوم» استفاده می‌شود. قبل از رنگ‌کاری، باید پوششی استفاده شود که سطح را صاف کند و از دو طرف چسبندگی خوبی داشته باشد. پوشش زیرکونیوم، علاوه‌بر اینکه اثرات مخرب زیست‌محیطی ندارد، ضخامت بسیار کمی هم دارد.

  ظروف پذیرایی و میهمانی

ظروف تولید‌شده با خواص نانو از محصولات جدیدی هستند که محققان در آن از نانوموادی با مقاومت حرارتی داخل لعاب چینی استفاده می‌کنند و از این طریق، به این ظروف خاصیت آنتی‌باکتریال داده‌اند. خانم‌های خانه‌دار هنگام شست‌وشوی ظروف با مشکل باقی‌ماندن قطرات آب روی ظروف چینی و ایجاد لکه‌ روی آنها مواجهند. اما با فناوری نانو و افزودن خاصیت آب‌گریزی به این ظروف، پوششی روی ظرف قرار می‌گیرد که دیگر قطرات آب روی سطح ظرف جا نمی‌ماند. این ظروف نانویی از سه تست شست‌وشو با ماشین ظرفشویی در قالب 25 بار شست‌وشوی مدام در دمای بالا، تست سایش و شست‌وشوی 200 مرتبه با اسکاچ و نیز تست مایکروویو سربلند بیرون آمد.
 

بتن‌های سبک‌
 

  سبک‌سازی سازه

در ساختمان‌سازی مشکلاتی وجود دارد که یکی از آنها سنگین‌بودن سازه‌هاست و به همین دلیل است که در زمین‌لرزه‌هایی که اتفاق می‌افتد، معمولا کشته‌ها و مصدومان زیادی باقی می‌مانند.  یکی از حوزه‌هایی که در آن از نانو استفاده شده، تولید سازه‌های سبک برای ساختمان‌سازی است. به‌عنوان مثال، بتن‌های سبک سازه‌ای با فناوری نانو تولید می‌شوند که وزن آنها نسبت به بتن‌های معمولی تا نصف کاهش یافته است.

  ذخیره‌سازی انرژی

در بیشتر منازل مسکونی ما انرژی زیادی هدر می‌رود؛ به طوری که در حدود 30 درصد از پنجره‌ها و 35درصد از تیغه‌بندی‌های ساختمان اتلاف انرژی داریم. برای اصلاح این فرآیند، محققان کشور با کمک فناوری‌نانو، شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی و حتی رنگ‌ها یا کاغذدیواری‌هایی هم با همین عملکرد تولید کرده‌اند که در مصرف انرژی بسیار می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  سازه‌های خودتخریب‌پذیر

بسیاری از موادی که در ساخت‌وساز منازل مسکونی به کار می‌روند، معمولا اثرات زیست‌محیطی زیادی دارند، به‌طوری که وقتی خانه‌ را برای ترمیم یا ساخت‌وساز تخریب می‌کنیم، انتقال و دفن‌کردن آن مواد دشوار است و غالبا با این صحنه مواجه می‌شویم که حجم زیادی از نخاله‌های ساختمانی را درکنار سطل‌های زباله رها می‌کنند و چهره شهر را زشت می‌کنند. برای حل این مشکل، «خانه‌های سبز» بهترین گزینه‌اند و در آنها با کمک فناوری نانو، محصولاتی تولید و استفاده می‌شوند که قابل‌بازیافت باشند و بتوان باز هم از آنها بهره برد.  کشور به سمت ساخت محصولات پلیمری رفته و به‌عنوان مثال به جای سنگ در کف ساختمان از پلیمر نانویی استفاده می‌شود که درکنار سبک‌سازی سازه، به کمک نانو، پلیمرهایی مقاوم در برابر خراشیدگی و حرارت تولید شده است که از آن می‌توان روی سطوح چوب‌پلاست استفاده کرد.

 

* نویسنده : ندا اظهری روزنامه‌نگار

نظر شما