شناسهٔ خبر: 28844128 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

از درخواست مردِ طلایی تا نگاه کمیته پاراالمپیک به سرمایه‌ها

خسروی‌وفا: پیش‌بینی‌ام درست از آب درآمد

کمیته پاراالمپیک تاکید دارد که به هیچ‌وجه در هیچ رشته‌ای برای اعزام و سرمایه‌گذاری به صورت سلیقه‌ای عمل نخواهد شد و مبنای کار، رکوردها و نتایج مسابقات خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هرچند در بازی‌های آسیایی جاکارتا نتیجه ویژه و قابل‌توجهی نگرفتیم و نتایج جز در اندک ‌رشته‌هایی با همان روال مشخص و قابل‌پیش‌بینی پیش رفت، اما در پاراآسیایی اندونزی نتایج خوب و قابل اعتنا بودند و از همه مهم‌تر وعده محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پاراالمپیک در مورد عنوان سومی در این دوره از مسابقات بود که در جاکارتا محقق شد. در همین خصوص به سراغ رئیسی رفتیم که معمولا مصاحبه‌هایش با سایت وزارت ورزش و کمیته پاراالمپیک است و خیلی دوست ندارد خودش را درگیر مصاحبه کند. او در واکنش به سومی کاروان پاراآسیایی ایران در اندونزی و تحقق وعده او به «فرهیختگان» گفت: «فقط می‌توانم بگویم که ما هدف‌گذاری کرده بودیم، «حفظ و ارتقا» با این هدف یعنی چهارمی ما قطعی است چون مقام دوره قبلی را باید حفظ می‌کردیم و با نیت ارتقا نیز باید سوم می‌شدیم که خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.»


 درخواست مرد طلایی آب‌ها

یکی از اتفاقات ویژه این رقابت‌ها، پدیده‌ای به نام شاهین ایزدیار بود، شناگری که در دو پاراآسیایی قبلی هم چندین مدال را از آن خود کرده بود اما این‌بار به دلیل کسب 6 طلا و یک نقره علاوه‌بر اینکه سهم بسزایی در رتبه نهایی کاروان پاراآسیایی ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها داشت، در صدر مدال‌آوران این مسابقات هم قرار گرفت.

او که تجربه حضور در پاراالمپیک ریو و لندن را دارد، حالا خودش را برای شرکت در مسابقات توکیو آماده می‌کند اما در عین حال معتقد است برای کسب نتیجه در پاراالمپیک به حمایت ویژه‌تری احتیاج دارد.

ایزدیار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این خصوص گفت: «دو سال تا پاراالمپیک توکیو فاصله داریم. اگر بخواهیم آنجا هم نتیجه بگیریم به هرحال باید کارهایی را انجام دهیم. مدال گرفتن در رشته شنای پاراالمپیک واقعا سخت است چون رکوردها خیلی نزدیک به المپیکی‌‌هاست و با رکوردهای پاراآسیایی خیلی فرق دارد. یعنی من باید تمرین بیشتر و بهتری داشته باشم که بتوانم آنجا نتیجه بگیرم. من در دو پاراالمپیک‌ قبلی هم حضور داشتم و تنها نماینده ایران بودم که به فینال رسیدم.»

از قهرمان مطلق ماده‌های مختلف رشته شنای پاراآسیایی می‌پرسیم منظورش از توجه ویژه چیست؟ که پاسخ می‌دهد: «مثلا می‌شود یک کمپ خارجی در خارج از کشور داشت. من و مربی‌ام به یکی از کمپ‌های خوب مثل مجارستان یا اسپانیا اعزام شویم که بتوانیم از امکانات خوب آنها و همچنین زیرنظر مربیانی که به علم روز مجهز هستند، تمرین کنیم. باید قبول کنیم که شنای ما خیلی از دنیا عقب است و باید کاری انجام دهیم که این فاصله کم شود.»

ایزدیار در شرایطی خواسته خودش را برای پاراالمپیک2020 مطرح می‌کند که به هرشکل این روزها برپایی کمپ خارجی یا حتی استفاده از مربی خارجی هزینه زیادی برای ورزش ایران در بر دارد و هنوز هم هیچ مرجعی بعد از بالا رفتن نرخ دلار، رسما اعلام نکرده در ورزش چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد و از این پس رویه اعزام‌های خارجی، حضور در تورنمنت‌ها و بهره‌گیری از مربیان درجه‌یک خارجی به این شکل خواهد بود.

 کیفیت در اولویت

با این حال چیزی که از سوی کمیته ملی پاراالمپیک مشخص است، آنها در آینده‌ای نه‌چندان دور جلسه‌ای خواهند داشت تا براساس بررسی چند فاکتور، نفرات و رشته‌های اعزامی به توکیو را مشخص کرده و همچنین نحوه سرمایه‌گذاری از نفرات مشخص شود.

به گفته خسروی‌وفا، مبنای کمیته پاراالمپیک، اعزام کاروان کیفی است. در همین دوره اخیر پاراآسیایی نیز که 207 ورزشکار به جاکارتا اعزام شدند کار کاروان ایران با 136 مدال به پایان رسید و تنها رشته بوچیا با نگاه توسعه و پیشرفت راهی این رقابت‌ها شد.

رئیس کمیته پاراالمپیک گفت: «در پاراالمپیک با توجه به سطح رقابت‌ها، اعزام کمتری خواهیم داشت و باز هم مبنا به صورت صددرصد اعزام کاروان کیفی است و به همین دلیل با توجه به اینکه با ورزشکاران شاخص و عنوان‌داری چون زهرا نعمتی، ساره جوانمردی، سیامند رحمان و همچنین شاهین ایزدیار مواجه هستیم، میانگین رکوردهای افراد در مسابقات جهانی، پاراآسیایی و پاراالمپیک قبلی ملاک سرمایه‌گذاری و همچنین اعزام نفرات خواهد بود.»

کمیته پاراالمپیک تاکید دارد که به هیچ‌وجه در هیچ رشته‌ای برای اعزام و سرمایه‌گذاری به صورت سلیقه‌ای عمل نخواهد شد و مبنای کار، رکوردها و نتایج مسابقات خواهد بود.

 

* نویسنده : مرضیه دارابی روزنامه‌نگار

نظر شما