شناسهٔ خبر: 28843579 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انگور دره جوزان ملاير قابليت جهاني شدن دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير گفت: انگور دره جوزان ملاير که بيش از 2 سال است پرونده ثبت آن در سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد(فائو) در دست بررسي است، قابليت جهاني شدن دارد.

به گزارش ايرنا باب الله فتحي روز پنجشنبه در نشست بررسي مراحل پاياني ثبت جهاني انگور ملاير با حضور نماينده فائو اظهار داشت: قدمت توليد انگور در اين شهرستان بيانگر فرهنگ، تاريخ، آداب و رسوم و قابليت هاي ويژه در توليد اين محصول است که بايد به جهان معرفي شود.
وي افزود: از 10 هزارو 600 هکتار باغ انگور در اين شهرستان، سه هزار هکتار در منطقه دره جوزان ملاير واقع شده است که 44 درصد از ميزان توليد انگور را به خود اختصاص داده است.
فرماندار ويژه ملاير با اشاره به همکاري و هم افزايي بسيار مطلوب بين مردم محلي و مسئولان براي تکميل پرونده ثبت جهاني انگور ملاير بيان کرد: از روز گذشته/25 مهرماه/ بازديد نماينده فائو از سايت دره جوزان آغاز شده و امروز به پايان مي رسد.
فتحي ابراز اميدواري کرد: متناسب با مستندات و فيلمي که از باغ هاي انگور دره جوزان، برداشت و فرآوري انگور آن تهيه شده و در اختيار نماينده فائو قرار داده شد، مرحله پاياني را با موفقيت پشت سر بگذاريم و توفيق ثبت جهاني انگور ملاير را داشته باشيم.
وي با تقدير از تلاش هاي موسسه پژوهش هاي برنامه ريزي، اقتصاد کشاورزي و توسعه روستايي وزارت جهاد کشاورزي، نمايندگان ملاير و تمامي مسئولان، دست اندرکاران و مردم محلي براي ثبت جهاني انگور ملاير گفت: در اين راه زحمات فراواني کشيده شد که اميدواريم به نتيجه مطلوب برسد.
**قدمت ديرينه ملاير در توليد انگور
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز به قدمت ديرينه اين شهرستان در توليد انگور و کشمش گفت: بر اساس گواهي اسناد تاريخي در زمينه کاشت، داشت و برداشت و فرآوري انگور ملاير به ويژه دره جوزان بيانگر اين سابقه ديرينه و تاريخي است.
محمد کاظمي بيان کرد: حدود يک سوم از مردم اين منطقه در امر توليد و فرآوري انگور فعال هستند و سالانه ميزان قابل توجهي انگور و کشمش از اين شهرستان توليد و صادر مي شود.
وي ادامه داد: مردم ملاير اين استحقاق را دارند که محصول انگور آنها ثبت جياس شود و اين افتخار را همراه خود داشته باشند.
نائب رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم با اشاره به حضور دکتر `سليم ذکري` به عنوان نماينده فائو در ملاير خاطرنشان کرد: انتظار ما اين است خبر مهم ثبت جهاني انگور ملاير را از يک هم کيش مسلمان خود دريافت کنيم و اين براي ما يک افتخار و امتياز ويژه است.
**ملاير به نيکي مي تواند قطب توليد انگور جهان شود
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: اين شهرستان به نيکي مي تواند قطب توليد انگور از نظر کمي و کيفي در سطح جهان شود و اين دور از دسترس نيست.
حجت الاسلام احد آزاديخواه با بيان اينکه اظهارات نمايندگان ساير شهرستان هاي فعال در حوزه انگور نيز بر اين است اظهار داشت: ملاير تمامي ظرفيت هاي خود را به کار گرفته است تا بتواند حقايق تاکستان هاي اين شهرستان را به کارشناسان فائو معرفي کند.
وي با بيان اينکه نظر سازمان فائو درباره انگور ملاير نه تنها 300 هزار تن جمعيت ملاير بلکه يک ميليون و 700 هزار جمعيت استان همدان را خوشحال مي کند، خواستار قضاوت عادلانه فائو براي ثبت جهاني انگور دره جوزان ملاير پس از يک انتظار طولاني شد.
**سهم 44 درصدي دره جوزان در توليد انگور ملاير
رئيس سازمان جهاد کشاورزي همدان نيز بيان کرد: سالانه بيش از 240 هزار تن انگور در اين شهرستان توليد مي شود که از اين ميزان 105 هزار تن آن در منطقه دره جوزان است.
منصور رضواني جلال با بيان اينکه 44 درصد از توليد انگور ملاير در دره جوزان است افزود: اين منطقه داراي سه هزار هکتار باغ انگور است و به ازاي هر نفر 11 تن و 660 کيلوگرم انگور توليد مي شود.
وي دره جوزان را يکي از مناطق مستعد توليد انگور از نظر کمي و کيفي در سطح استان و کشور دانست و گفت: اين ميزان توليد انگور در منطقه دره جوزان ملاير نشان مي دهد که از ديرباز اين محصول نقش مهمي در اشتغال، درآمدزايي، معيشت، آداب و رسوم اين منطقه داشته است.
به گزارش ايرنا، `سليم ذکري` نماينده سازمان فائو 25 و 26 مهرماه براي بازديد از نظام توليد انگور دره جوزان ملاير به اين شهرستان سفر کرده است.
ملاير با توليد سالانه بيش از 240 هزار تن انگور در حدود 11 هزار هکتار باغ، 65 درصد از ميزان توليد استان همدان را به خود اختصاص داده است.
از ميزان توليد 75 هزار تن انواع محصولات باغي در استان همدان، 404 هزار تن آن مختص محصول انگور است که 54 درصد از محصولات باغي را شامل مي شود.
7528/2087
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما