شناسهٔ خبر: 28843136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران و چين قرارداد انتقال دانش فني آب شيرين کن امضا کردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا - سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شرکت ZSM چين قرارداد انتقال دانش فني و خريد ماشين آلات آب شيرين کن «هاي تک» اسمز معکوس را امضا کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، فناوري پيشرفته «فيلترهاي ممبران» در اختيار کشورهاي آمريکا، ژاپن، کره و چين است و طبق اين قرارداد اين دانش فني به همراه ماشين آلات خريداري شده است که در کارخانه غشاگستر دالاهو ايلام در 18 ماه آينده راه اندازي نهايي خواهد شد.
با احداث اين کارخانه سالانه حدود 50 هزار عدد فيلتر يک متري با قطر هشت اينچ براي مصارف شيرين کردن آب شرب و استفاده در صنايع پتروشيمي و فولاد کشور توليد مي شود که حدود نيمي از نياز سالانه کشور را از واردات بي نياز خواهد کرد. به ازاي توليد هرکدام از اين فيلترها در کارخانه غشاگستر وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) حدود 500 دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد.
براساس اين گزارش در شيرين کردن آب از طريق فيلترهاي ممبران پيشرفته ترين و کم هزينه ترين شيوه توليد آب شيرين از آب شور و تلخ است.
خروجي هر فيلتر روزانه حدود 25 ليتر آب شيرين است که اين چرخه معادل 40درصد آب شور و تلخ ورودي به آن است.
تاکنون انحصار اين فناوري مانع ايجاد واحد توليدي در اين زمينه در کشور بوده است که با اين قرارداد علاوه بر گارانتي و تامين ماشين آلات ، دانش فني اين صنعت به کشورمان انتقال داده خواهد شد.
هم اکنون کشورهايي چون عربستان بيش از صد برابر کشورمان معادل حدود 16 ميليون متر مکعب روزانه با اين فناوري آب دريا را شيرين مي کنند.
براي خريد دانش فني و تامين ماشين آلات فيلترهاي ممبران ، تامين قطعات يدکي مصرفي و گارانتي خدمات مهندسي دوساله، 46 ميليون يوان چين هزينه خواهد کرد. در مجموع هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري کل احداث اين کارخانه است.
با توجه به مشکل کمبود آب در کشورمان تجهيز کشور به اين فناوري اهميت به سزايي دارد.
اين قرارداد را يونس دوست مديرعامل غشاگستر ايدرو و طرف چيني در حضور وزير صنعت ، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايدرو و هيات چيني امضاء کردند.
اقتصام**9132**1440
انتهاي پيام /*

نظر شما