شناسهٔ خبر: 28842561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی:

روابط علمی بین‌المللی کشور بیشتر در حیطه علوم زیستی و طبیعی است

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در پنل "افزایش اثربخشی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و مالی منطقه‌ای جهانی" وزن روابط بین‌المللی را خوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه این روابط بیشتر در حیطه علوم زیستی و طبیعی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: پیشرفت در علوم و فناوری در عرصه بین‌المللی به تحکیم صلح و امنیت ملی و تقویت افکار مثبت بین ملت‌ها می‌انجامد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهروز ابطحی در نشست هم‌اندیشی برای اثرگذاری بیشتر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری در جامعه که امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، این موضوع را دارای دو بعد استفاده از ظرفیت علمی در روابط بین‌المللی و نیز استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در تعاملات علمی دانست و توضیح داد: این روابط سه سطح انفرادی، روابط بین مؤسسات و روابط ساختاری با پشتیبانی مالی مناسب در سطح حاکمیتی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه کارگروه‌هایی به صورت خاص در ارتباط با کشورهای هدف از سوی وزارت علوم تعریف شده، این موضوع را به معنی تمرکز هر دانشگاه بر کشور خاص دانست و افزود: معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران (بنیاد علم ایران) نیز بستر همکاری با کشورهای دیگر را فراهم کردند. 

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در پایان اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت در زمینه‌های علوم زیستی و طبیعی بیشترین همکاری علمی شکل یافته است. 

در پروژه‌های فرارشته‌ای "فاند" بیشتری تعریف شده است

محسن غفوری آشتیانی، رئیس انجمن پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی نیز با حضور در این پنل ضمن تأکید بر عناصری از جمله فرارشته‌ای بودن پروژه‌ها، جذابیت موضوعات و مسئله‌محور بودن آن‌ها در روابط بین‌المللی دانشگاهی، خاطرنشان کرد: به طور کلی در زمینه‌های فرارشته‌ای بیشتر فاند (بورسیه) تعریف شده و با توجه به بالا رفتن توانمندی مالی آن، این تمایل وجود دارد که پروژه‌ها به صورت بین‌المللی و بین کشورها تعریف شود. 

وی با اشاره به اینکه حل مسائل پیچیده نیاز به رویکرد یکپارچه دارد، بعد دیگر همکاری‌های بین‌المللی را توجه به زیرساخت‌ها از جمله جو آرام بین‌المللی عنوان و تأکید کرد: نمایندگان ما در خارج از کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند، ضمن آن که مسائل مالی بین کشورها نیز باید به درستی تأمین شود. 

لزوم ایجاد اعتماد اولیه و تعامل حرفه‌ای در ارتباطات بین‌المللی

امیر گلرو، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه امیرکبیر هرم روابط بین‌الملل را دارای سه سطح آموزشی، پژوهشی و فناورانه عنوان کرد و گفت: نکته مهم ایجاد اعتماد در شروع کار است. 

وی ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای انجام پروژه در سطوح بزرگ در افق 2020 اتحادیه اروپا را یادآور شد و افزود: باید تعامل حرفه‌ای در سطح بین‌المللی را تقویت کرده و به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که از طریق انجام کار گروهی، دستاوردهای بالاتری خواهیم داشت. 

انتهای پیام

نظر شما