شناسهٔ خبر: 28842459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

اجرای قانون جامع معلولین در اولویت شهرداری تهران است/ زیرساخت های شهر دسترس پذیر برای نابینایان و معلولین فراهم می شود

صاحب‌خبر -
خرداد: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون جامع معلولین، باید سهم معلولین در کسب مناصب و جایگاه های شغلی تحقق یابد و ما نیز نیز تلاش داریم ضمن ساخت شهر دسترس پذیر، حقوق معلولان در شهرداری تهران رعایت شود . امروز در شهردارى تهران افراد داراى معلوليت به عنوان نيروى قابل اتكا و توانمند حضور دارند و قطعا ميتوان از توانمندى و استعدادهاى آن ها بيش از پيش استفاده كرد.

اجرای قانون جامع معلولین در اولویت شهرداری تهران است/ زیرساØت های شهر دسترس Ù¾Øیر برای نابینایان و معلولین فراهم می شود

به گزارش خرداد به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ولی الله شجاع پوریان در همایش گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به همت کانون معلولین شهر تهران و انجمن نابينايان با حضور مسئولین لشکری کشوری و شهری در تالار ایوان شمس برگزار شد؛ ضمن تبریک درخشش معلولین و جانبازان کشورمان در مسابقات ورزشی آسيايي اظهار داشت: این موفقیت بهترین نشانه برای این شعار حقیقی است که هیچ گاه معلولیت باعث محدودیت و مانع رسیدن به قله های افتخار نیست.

وی فراهم سازی شهر دسترس پذیر برای تمامی اقشار جامعه را از وظایف مدیریت شهری دانست وافزود: قوانین موضوعه کشوری نیز بر توجه به معلولین صحه گذاشته و شعار شهر زیست پذیر شهرداری تهران نیز ترجمانی از مناسب سازی شهر و فراهم سازی زیرساخت های شهر دسترس پذیر به شمار می رود. در همين راستا ضرورى است مناسب سازى شهر تهران در معابر و فضاهاى شهري و وسايل حمل و نقل عمومى با تاكيد بر تمامى نيازها و ويژگيهاى افراد داراى معلوليت در اولويت برنامه اى تمامى واحدهاى مديريت شهرى قرار گيرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه رسیدگی به معلولین گفت: به نظر میرسد جامعه معلولین باید بر روند انجام این برنامه ها نظارت داشته باشند و این امر با تصميم قابل تقدير ستاد مناسب سازى شهردارى تهران از طریق کمیته های مناطق 22 گانه كه با حضور دبيران كانون معلولين و سازمانهاي مردم نهاد مناطق به عنوان ناظر مدنى تشكيل ميشود،پیگیری شود.

وی از قانون جامع معلولین به عنوان یکی از قوانین مترقى مصوب مجلس شورای اسلامی یاد کرد و افزود: این قانون باید در تمام دستگاه ها و نهادهای کشور اجرایی شود و دسترس پذيرى شهرها و سهم معلولین در کسب مناصب و جایگاه های شغلی تحقق یابد.

شجاع پوریان اعلام کرد: ما نیز تلاش داریم حقوق معلولان در شهرداری تهران رعایت شود و اعمال این قانون را رصد می کنیم.

وی با اشاره به حضور یکی از روشندلال به عنوان حقوقدان برجسته در شورای شهر چهارم گفت: در این دوره آقای دکتر علی صابری را به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت توسعه فضاهای فرهنگی منصوب کردیم زیرا بر این باوریم که جامعه باید از توانمندی ها و استعدادهای معلولین برخوردار شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت معلولین در مناصب و مدیریت های اجرایی بخش های مختلف تاکید کرد و گفت: جایگاه معلولین می تواند حتی تا نمایندگی مجلس و سطح وزارت ارتقاء یابد که تحقق آن با خودباوری معلولان و همراهی مردم و مسئولین امکان پذیر است. لذا از مجلس محترم تقاضا دارم امكان حضور نابينايان را به عنوان نماينده در مجلس اصلاح و بازبيني نمايند

*نصیری : شهر تهران پاسخگوی نیازها، ظرفیت ها و استعدادهای معلولین و نابینایان نیست*

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران که با چشم بند و عصای سفید بر روی سن حضور یافته بود خطاب به نابینایان حاضر در مراسم گفت : امروز یک حس دوگانه غم و خوشحالى را تجربه ميكنم، خوشحال از گراميداشت اين روز و ناراحت از فاصله واقعيت با وضعيت مطلوب شما،اما اميدوارم و از خود شما آموخته ام که بسيار توانمندید و از استعدادهای خود به خوبی استفاده می کنید. نمونه آن مراسم امروز بزرگداشت عصای سفید است که به همت انجمن نابینایان و کانون معلولین شهر تهران برگزار شده است.

وی به نمایندگی از مجموعه شهرداری تهران به واسطه کمبودهایی که برای حضور نابینایان در پایتخت وجود دارد عذرخواهی کرد و افزود: ایجاد شهر دسترس پذیر برای اینکه همه افراد با تمام نیازهای ویژه شان بتوانند در آن تردد کنند و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی داشته باشند، حق همه شهروندان است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد:شرایط کنونی تهران با شهر دسترس پذیر برای عموم مردم و گروه های خاص مانند معلولین، سالمندان، مادران و کودکان فاصله دارد. اما اقدامات بسیاری هم در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم به دستاوردهای خوبی منجر شود.

وی با اشاره به تبعیض ها و نادیده انگاشتن های موجود در سطح جامعه نسبت به جامعه معلولین به ویژه نابینایان، از اینکه شهر پاسخگوی نیازها، ظرفیت ها و استعدادهای معلولین و نابینایان نیست اظهار تاسف و عذرخواهی کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران مناسب سازی فضاهای شهری را از جمله رویکردهای عدالت محور در تحقق شهر دسترس پذیر برای تمامی گروه های اجتماعی دانست و افزود: شهر سالم شهری است که همه شهروندان بتوانند از تمامی خدمات آن شهر بهره مند شوند. بنابراین باید بستری فراهم شود تا در فضاهای شهری امکان دسترسی آسان تمامی گروه های اجتماعی از جمله معلولین به خدمات شهری در آن میسر باشد.

وی با اشاره به طرح «چهارشنبه های معلولین» گفت: این طرح با تکیه بر توانایی ها و ظرفیتهای افراد دارای معلولیت ساکن در محلات و نیز امکانات و پتانسیل های مدیریت شهری در مناطق 22گانه در جهت برقراری تعامل موثر و شکل گیری درک مناسب از وضعیت اجتماعی و فرهنگی افراد دارای معلولیت و رفع مشکلات و مسائل مرتبط آنان در جامعه طی تابستان اجرا شده و بناداریم در راستای ارتقای نشاط اجتماعی افراد دارای معلولیت، ارتقای شناخت شهروندان از توانمندی های افراد دارای معلولیت گام برداریم.

نصیری اظهار امیدواری کرد که با دغدغه مجموعه مدیریت شهری و دستگاه های دولتی و خصوصی و بر اساس ظرفیت های پیش بینی شده در بستر قانون و توانمندی های جامعه معلولین و همچنین پتانسیل های بنگاه های اقتصادی و سمن ها و سایر شرکای اجتماعی فعال، مناسب سازی معابر و سطح شهر تهران صورت گیرد تا زمینه لازم برای حضور عزیزان معلول و مستعد در سطح ‌هر تهران فراهم شود.

در پایان همایش گرامیداشت روز جهانی نابینایان و ایمنی عصای سفید که به همت کانون معلولین شهر تهران و با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران و انجمن ها و سمن های فعال در حوزه نابینایان برگزار شد و از تعدادی از نابینایان موفق تجلیل به عمل آمد. 

نظر شما