شناسهٔ خبر: 28841960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن و سئول در مورد خلع سلاح کره شمالی مذاکره می کنند

پکن- ایرنا- وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد نمایندگان چین و کره جنوبی در هفته جاری در مورد راه های خلع سلاح هسته ای کره شمالی و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره با یکدیگر گفت و گو و رایزنی می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یونهاپ روز پنجشنبه اعلام کرد 'لی دو هون' نماینده وزارت امور خارجه کره جنوبی در امور کره شمالی قرار است روز جمعه در پکن با 'کونگ خوانیون' همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کند.
لی و کنگ هنوز مسئولیت های خود را به عنوان نمایندگان دو کشو در مذاکرات شش جانبه صلح شبه جزیره حفظ کرده اند.
مذاکرات شش جانبه شامل شش کشور کره شمالی، کره جنوبی، چین، ژاپن، روسیه و آمریکا بود که آخرین نشست آن سال 2008 میلادی در پکن برگزار شد.
گفت و گوی مقامات چین و کره جنوبی در شرایطی است که نماینده چین هفته گذشته در مسکو با 'چو سون خویی' معاون وزیر امور خارجه کره شمالی دیدار و گفت و گو کرد، آنها همچنین با حضور نماینده روسیه نیز نشست دیگری برگزار کردند.
وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد نشست 'لی' و 'کنگ' بخشی از همکاری های نزدیک کره جنوبی و چین برای انحلال کامل هسته ای و ایجاد صلح در شبه جزیره کره است.
آنها قصد دارند ضمن بحث های عمیق در مورد پیشرفت روند غیر هسته ای شدن شبه جزیره، اطلاعات نتایج نشست مسکو را هم به اشتراک بگذارند.
'نوه کیو داک' سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در همین ارتباط به خبرنگاران گفت: چین یک شریک مهم در زمینه پرونده خلع سلاح کره شمالی است بنابراین این مذاکرات بسیار مهم است.
او اضافه کرد 'لی' و 'کونگ' پیشتر نیز در مرداد ماه یکدیگر را در مورد خلع سلاح شبه جزیره کره در پکن ملاقات کرده بودند.
'نوه' در پاسخ به این سئوال آیا نماینده کره جنوبی قصد سفر به مسکو جایی که نماینده آمریکا نیز در مسیر سفر به آن است را دارد یا خیر؟ تصریح کرد 'لی' به مسکو نخواهد رفت.
**آساق**1904**

نظر شما