شناسهٔ خبر: 28841835 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کی‌روش پابه‌سن گذاشته‌های تیم‌ملی راکنار می‌گذارد؟

صاحب‌خبر -

بعید نیست پروژه بعدی کی روش عبور از نام هایی همچون دژاگه، شجاعی و منتظری باشد. کی روش برنامه عبور از این ۳ نفر را کلید زده است.

به گزارش تابناک ورزشی، همان اندازه که ورود صادق محرمی به ترکیب اصلی تیم ملی در بازی با بولیوی حاوی پیام هایی بود، نیمکت نشینی اشکان دژاگه و مسعود شجاعی نیز ممکن است پیش بینی های ما از ترکیب احتمالی تیم ملی در جام ملت های آسیا را متحول کند. شجاعی و دژاگه در نیمه دوم بازی با بولیوی شانس بازی یافتند که این وضعیت ممکن است آرام آرام منتج به حذف آن ها در آستانه جام جهانی شود. درواقع این نیمکت نشینی را باید کد هایی در راستای کنار گذاشتن این دوبازیکن در ماه های آتی دانست و چندان به حضورشان در جام ملتهای آسیا که دی ماه آغاز می‌شود، مطمئن نبود.

کارلوس کی‌روش از ابتدای مربیگری اش در تیم ملی فوتبال ایران با تصمیم هایش بارها نشان داده ابایی از حذف نام های بزرگ ندارد. او گاهی به سبب اختلاف های اخلاقی از ستاره های فوتبال ایران عبور کرد وگاهی هم به دلیل مسائل فنی بازیکنانی که حذف شان دشوار و غیرممکن جلوه می‌کرد را از دایره مدعوین کنار گذاشته است.

پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ سیدجلال حسینی به واسطه آنچه شفر برنامه های فنی خود می‌خواند از تیم ملی کنار گذاشته شد. هدف شفر از حذف نام سید جلال ساختن بازیکنانی تازه برای تیمش بود که به توفیق هم رسید وامروز او از بازیکن جوان و خوش آتیه ای همچون سید مجید حسینی بهره می‌برد. دکترین کی‌روش بر پایه ساختن و حذف به موقع استوار است و او بارها با اتخاذ چنین تصمیم هایی وقت شناسی اش در حذف بازیکنان را به رخ فوتبال ایران کشیده است.

کی‌روش در نحوه دعوت از بازیکنان نیز به همین اندازه دقیق بوده. گرچه گاهی به دعوت های او انتقاد هایی شده و برای مثال همین حالا حضور رامین رضاییان با موازین تیم ملی در تضاد جلوه می‌کند اما به طور کلی مرد پرتغالی در ۷ سالی که سکان هدایت فوتبال ایران را بر عهده داشته، تصمیم های مناسبی در دعوت از بازیکنان اتخاذ کرده است.

درترکیب تیم ملی درجام ملت های آسیا البته تغییرات آن چنانی را شاهد نخواهیم بود به این دلیل که کی‌روش از یک عقبه کافی سود می‌برد. او دایره ای ۱۵ نفره از بازیکنان کلیدی را در سال های اخیر برای تیم ملی پدیده آورده که حذفی یکی، دو نفر از آن ها نمی‌تواند به ساختار کلی آن لطمه ای وارد کند و چنانچه کارلوس کی‌روش تصمیم به حذف شجاعی و دژاگه بگیرد، بازیکنانی همچون قدوس وترابی را در اختیار دارد تا جایگزین این دو کند.

کی‌روش بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ رضا قوچان نژاد را هم از تیمش کنار زد و هیچ بعید نیست که این برنامه را تا حذف شجاعی و دژاگه نیز پیش ببرد و این دوبازیکن را هم از تیم ملی کنار بگذارد تا جا برای بازیکنان جوان تر و آینده دار تر باز شود.

حذف دژاگه و شجاعی را_اگراتفاق بیفتد_ البته نباید به دیده منفی نگریست. عبور از این دو بازیکن و البته انتخاب جانشین های شایسته برای آن ها می‌‌تواند تازه ترین دستاورد سرمربی پرتغالی برای فوتبال ایران باشد. کما اینکه او ماه ها قبل از کنار نام تیموریان و نکونام نیز طی یک زمانبندی مشخص گذشت و به جای این بازیکنان مردان دیگری را در لیست تیم ملی قرار داد. امروز اگر می‌بینیم تیم ملی هیچ نگرانی بابت جدایی این دو عنصر ارزشمند ندارد، وضعیت موجود محصول اضافه شدن به موقع بازیکنانی همچون عزت الهی، ابراهیمی، چشمی، علی کریمی و…به دایره ملی پوشان است.

به هرحال کی‌روش را نباید فقط در اجرای روش های دفاعی بی نقص، دیسیپلین، برنامه محوری و دیگر فاکتورهای مثبتش یکی از بهترین ها مربیان تاریخ فوتبال ایران خواند. او در حذف بازیکنان نیز تبجر بالایی دارد. کی‌روش با زیرکی و آرامش خاصی به سراغ اجرایی کردن این پروسیه می‌رود و احتمالا پژمان منتظری دیگر بازیکن پا به سن گذاشته فوتبال ایران را هم در بر خواهد گرفت. احتمالا تغییرات بزرگ تیم ملی در راه خواهد بود مگر اینکه آمادگی غیر منتظره این بازیکنان در ماه های آتی برنامه های ذهنی کی‌روش را تا پس از جام ملت های آسیا عقب بنیدازد.

ایران ورزشی

نظر شما