شناسهٔ خبر: 28841409 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

​مدیر گمرک شلمچه

تردد در مرز شلمچه روان است/ خروج 17 هزار زائر اربعین

مدیر گمرک شلمچه با بیان اینکه مرز شلمچه برای عبور کامیون مواکب و زائران اربعین روان است، گفت: تا شب گذشته حدود ۱۷ هزار زائر ازمرز خارج شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب، محسن معماری با اشاره به وضعیت گمرک شلمچه اظهارداشت: در حال حاضر ترددها روان شده و مشکل خاصی وجود ندارد. طبق آخرین آمار که مربوط به شب گذشته است ۲۹۵ کامیون مواکب حامل تجهیزات و مواد مورد نیاز از مرز شلمچه خارج شدند. همچنین ۱۶ هزار و ۷۰۰ زائر اربعین حسینی نیز به سمت عراق حرکت کرده‌اند.

مدیر گمرک شلمچه با بیان اینکه گمرک عراق از ۲۰ مهرماه مرز تجاری خود را به دلیل ترافیک ایام اربعین بر روی کالاهای تجاری بسته است، تصریح کرد: فقط وسایل مربوط به مواکب و زائران می‌توانند حرکت کنند. البته از نظر ما مرز باز است اما به دلیل آنکه گمرک عراق ایکس‌ری و تجهیزات خود را روی وسایل مواکب و زائران متمرکز کرده امکان تردد کامیون‌های تجاری وجود ندارد.

وی افزود: به طور میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون مربوط به مواکب از مرز خارج می‌شود.

معماری با اشاره به اینکه عراق ساعتی را تعریف کرده تا مراحل قانونی برای عبور کامیون‌های مواکب انجام شود، اظهارداشت: تشریفات گمرکی این کامیون‌ها در مرز شلمچه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام می‌شود و در گمرک عراق مقداری زمان‌بر است اما با این حال تردد روان است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته با طرف عراقی در مورد خروج موقت سواری‌ها رایزنی‌های گسترده صورت گرفت تصریح کرد: آنها معتقدند جاده‌ها و زیرساخت‌های مواصلاتی عراق مناسب نیست و کشش حجم زیادی از خودروهای سواری را ندارد.

مدیرگمرک شلمچه با اشار به اینکه برای خروج موقت خودروهای سواری ۲۰ درصد ارزش خودرو به اضافه ۱۰۰ دلار از هر ماشین اخذ می‌شود.

معماری افزود: در رایزنی‌ها توانستیم برای اتوبوس، ون و مینی‌بوس هزینه‌های گفته شده را صفر کنیم اما همچنان بر خودروهای سواری این هزینه‌ها وجود دارد. برای خودروهای سایر کشورها (پاکستان و افغانستان) طبق بخشنامه آنها ۲۰ درصد ارزش خودرو به منظور وثیقه و ۱۰۰ دلار دریافت می‌شود.

وی در مورد هزینه‌های خروج موقت سواری در مرز مهران نیز افزود: رویه‌های گمرکات عراق در مناطق مختلف متفاوت است مثلاً در مرز مهران از هر ماشین ۱۰۰ دلار به اضافه ۳۵ هزار دینار به عنوان بیمه اخذ می‌شود.

نظر شما