شناسهٔ خبر: 28841323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درخواست پمپئو از آنکارا براي آزادي ديگر زندانيان آمريکا در ترکيه / تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزير خارجه آمريکا از دولت ترکيه خواست به مانند کشيش آمريکايي متهم به جاسوسي، ديگر زندانيان آمريکايي در ترکيه را آزاد کند.
در حاليکه فقط چند روز از آزادي «اندرو برانسون» کشيش آمريکايي متهم به جاسوسي در ترکيه مي گذرد، «مايک پمپئو» روز چهارشنبه در ديدار با «مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه ترکيه، آزادي ديگر زندانيان آمريکايي از جمله «سرکان گولگه» تبعه ترکيه اي -آمريکايي و کارشناس پيشين «ناسا» را خواستار شد.
پمپئو : آزادي ديگر زندانيان آمريکايي در ترکيه
درخواست پمپئو براي آزادي ديگر زندانيان آمريکايي در ترکيه درحاليست که آزادي اندرو برانسون با واکنش واعتراض شديد بسياري از احزاب، گروهها و مردم ترکيه روبه رو شده است و آنها دولت اين کشور را به تناقض گويي در سياست خارجي وسيستم قضايي آن را نيز به نداشتن استقلال متهم کرده اند.
پيش از اين «اوزگور اوزل» معاون حزب جمهوري خلق ترکيه در انتقاد آزادي برانسون گفته بود که «اقدام دولت اين کشور درباره آزادي شهروند آمريکايي متهم به جاسوسي، اصل استقلال و تفکيک قوا در اين کشور را زير سوال برده است.»
به نظر ميرسد آنچه در تصميم ترکيه موثر بوده است وضعيت منبج و شرق فرات در سوريه است.
ترکيه وضعيت شمال سوريه را نگران کننده خوانده است
ترکيه مدت طولاني است که وضعيت شمال سوريه را نگران کننده خوانده و به دنبال اين بوده است تا با فشارهاي سياسي و نظامي گروههاي مسلح کردي را از اين منطقه خارج کند. امري که در غرب رود فرات و عفرين با عمليات نظامي ترکيه رخ داد، اما در شرق رود فرات حضور امريکا و حمايت اين کشور از گروهاي مسلح کردي به مانعي در برابر عمليات نظامي ترکيه تبديل شده است.
پيش از اين ترکيه و آمريکا به توافقي دست يافته بودند که بر اساس آن اين گروههاي مسلح منبج را ترک ميکردند، اما اکنون به نظر ميرسد که اين توافق آن طور که ترکيه به دنبال آن بوده است اجرايي نشده و از همين رو ترکيه به دنبال اقداماتي است که بتواند شرايط را به سود خود تغيير دهد. شرايطي که تاکنون ترکيه نتوانسته است با استفاده از فشار نظامي به آن دست بيابد.
حال آزادي برانسون ميتواند برگي باشد که ترکيه توانسته از آن براي معامله با آمريکا براي ايجاد فشار بر روي گروههاي مسلح کرد حاضر در منبج استفاده کند.
اهميت موضوع مورد معامله براي ترکيه به مقداري است که پمپئو دريافته است ميتواند از آن براي فشار بر ترکيه استفاده کند و از همين رو نيز خواستار آزادي ساير اتباع آمريکا شده است.
همچنان که «آيکان اردمير» Aykan Erdemir نماينده سابق پارلمان ترکيه و مشاور مرکز آمريکايي حقوق و عدالت مينويسد: «آمريکا نبايستي رفتار ترکيه را عادي جلوه دهد و بايستي راهي پيدا کند که کليه افراد زنداني آزاد شوند و از سوي ديگر اين رفتار قلدر معابانه اردوغان پايان بيابد.
با اين حال اقدام ترکيه و معامله با برگ برانسون معامله اي است که ميتواند ترکيه را در موقعيت تضعيف شده قرار دهد. موقعيتي که در آن ترکيه برگ برنده خود را از دست داده است و خود را در معرض فشارهاي سياسي ايالات متحده آمريکا قرار ميدهد.
ترکيه در صورتي که نگران وضعيت شرق منبج و خواهان خروج گروههاي تروريستي و مسلح از اين منطقه است، ميبايست اقدام به همکاري با دولت سوريه کرده و خواهان اعمال حاکميت دولت قانوني سوريه بر اين منطقه باشد.
135/112
نويسنده : منوچهر شفيعي
بيشتر بخوانيد :
العرب: آزادي برانسون و تاثير آن بر روابط ترکيه و آمريکا
کليدواژه آمريکا ترکيه

نظر شما