شناسهٔ خبر: 28841136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برنامه ریزی برای فروش کالا مغفول مانده است

به گزارش ایرنا مشیرالحق عبادی روز پنجشنبه در همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد در بیرجند افزود: استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده نیست البته به نوعی به این

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا مشیرالحق عبادی روز پنجشنبه در همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد در بیرجند افزود: استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده نیست البته به نوعی به این سمت و سو است چون اگر محصول از کیفیت استاندارد برخوردار نباشد بازار مناسبی نخواهد داشت.
وی گفت: اینکه کالایی با نشان استاندارد باشد بدون شک خریدار بیشتری خواهد داشت پس سود حاصل از استاندارد هم به مصرف کننده و هم تولید کننده می رسد که تولیدکنندگان بیشترین نفع را می برند.
معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نباید اقدامات استانداردسازی سدی در برابر خلاقیت در جامعه شود گفت: هوشمندانه رفتار کنید چون هر کاری به افراط و تفریط ورود کند بدون شک جواب مثبت نخواهد داد.
وی افزود: دریافت مجوز استاندارد شاید برای تولیدکنندگان کالا و خدمات گرانتر در آید اما هزینه در این زمینه سرمایه گذاری در راستای چرخش چرخه اقتصادی است که می بایست مورد توجه هر تولید کننده قرار گیرد.
عابدی بیان کرد: عدم رعایت استاندارد زیان شخصی و عمومی دارد که هرازچندگاهی در برخی دوایر دولتی با این موضوع مواجه ایم اما آگاهی دادن متولیان در خرید دستگاهی باید مورد توجه اداره کل استاندارد قرار گیرد.
وی گفت: در دستگاه های اجرایی یا هر جای دیگر قطعا باید صرفه جویی شود نه صرفه جویی که در کوتاهترین زمان نیاز به خرید دیگر باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اینکه عدم اجرای استاندارد چه عواقبی دارد نیازمند به تصویب قانونی جامعی در این زمینه هستیم چون این موضوع در جامعه ما جرم تلقی نمی شود که باید بعد از تهیه و آماده کردن زیرساخت ها در این زمینه مباحث دیگر مورد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از ورود جنسی که مورد تایید استاندارد نیست باید سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد گفت: اقدامات شایسته ای در استان به ویژه برای ساخت و تعبیه آزمایشگاه در مرز ماهیرود انجام شد که انتظار می رود سازمان ملی استاندارد برای به ثمر رسیدن آن در استان همت داشته باشد.
عابدی اظهار داشت: از طرفی کشور همسایه خراسان جنوبی افغانستان در سنوات گذشته اعلام کرد اجناس دارای برند از ایران صادر شود که با تکمیل و بهره برداری از این آزمایشگاه می توان برای فتح بازارهای خارجی اقدام کرد.
وی افزود: با هماهنگی هایی که اداره کل استاندارد استان با رئیس سازمان ملی استاندارد داشته اند بنا به قید فوریت قرار شد تجهیزات این آزمایشگاه به استان ارسال شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر صادرات و واردات مورد اقبال قرار نگرفت مطمئنا در درون اقداماتی باید از پایه انجام شود که مهمترین آن فرهنگ سازی است.
وی اضافه کرد: اگر فرهنگ سازی خوبی در جامعه به جهت افزایش سطح کیفیت کالا و خدمات داشته باشیم به فناوری های پیشرفته در تولید محصول با کیفیت خواهیم رسید.
وی به اقتصاد خرد و کلان و نقش استاندارد در آن اشاره کرد و گفت: در اقتصاد خرد که بر پایه عرضه و تقاضا لحاظ می شود کیفیت و مطلوبیت مدنظر است و اگر کیفیت عجین با مطلوبیت شود مورد نظر جامعه هدف و مصرف کننده قرار می گیرد.
عابدی با تاکید بر اینکه استاندارد نقش مهمی در اقتصاد خرد جامعه دارد افزود: همچنین اقتصاد کلان بر پایه زیرساخت های اساسی، تولیدات ملی، تجارت خارجی و تولید انبوه در کشور جانمایی می شود و اگر پایه تولید انبوه در کشور برای فروش با مقوله استاندارد عجین نشود بازار فروش نخواهیم داشت همانطور که در بسیاری استان ها بعضی واحدهای تولیدی برای فروش محصول برنامه ریزی کافی و وافی انجام نداده اند.
وی گفت: علمای علم مدیریت بر این باورند که بالاترین سرمایه در هر سازمانی نیروی انسانی است و آنچه نیروی انسانی می تواند موفق عمل کند آموزش هایی است که فرا می گیرد اما باید دید آموزش های تخصصی در خصوص موضوعات استاندارد در جامعه دیده شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: در برخی موارد بخش خصوصی شاید از بخش دولتی جلوتر باشند اما می شود حداقل هایی را در اولویت قرار داد پس آموزش نیروی انسانی در راستای بهره گیری از توان بالای پرسنل بسیار مهم و ضروری است.
وی با بیان اینکه استانداردسازی باعث کاهش هزینه های تولیدکنندگان می شود افزود: آیا به استاندارد به عنوان عاملی در رفع تکلیف نگاه شده یا اینکه برای کاهش هزینه های تولید آیا به استاندارد گذر یا نظری شده است؟
عابدی اظهار داشت: به عنوان مثال هر سال شهرداران اقداماتی برای زیباسازی فضای شهری انجام می دهند و اگر از مصالح استاندارد استفاده شود آیا نیاز است بعد از مدت زمان کوتاه مجدد این اقدامات انجام شود و این موارد باید موضوعات مورد پژوهش قرار گیرد.
در این همایش از تعدادی مدیران واحدهای تولیدی در استانداردسازی و کیفیت، اهتمام در استاندارد سازی، مدیران کنترل کیفیت در بخش نظارت، آزمایشگاه های همکار در آزمون کالا، بازرسان حوزه ایمنی آسانسور و معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز فعال در حوزه استاندارد استان تجلیل شد.
7557*3028
انتهای پیام

نظر شما