شناسهٔ خبر: 28841014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار اربعین حسینی| تردد ۳۰هزار زائر از خروجی مهران در ۲۴ساعت گذشته/ مرز خسروی برای اربعین امسال بازگشایی نمی‌شود

R1357/P1357/S6,52,57,66/CT12 / R1357/P1357/S6,52,57,66/CT7

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در مرز مهران از تردد ۳۰هزار نفر زائر اربعین از خروجی مرز مهران در ۲۴ساعت گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گروه استان‌ها، سردار احمد نوریان عصر امروز در جمع خبرنگاران از تردد 30 هزار نفر زائر اربعین از خروجی مرز مهران در 24 ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: امکانات لازم جهت تردد زائران اربعین حسینی(ع) در مرز مهران فراهم شده و زائران اربعین که مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند در امنیت کامل و با سهولت در حال تردد از این مرز هستند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: انتظاری که از هموطنان عزیز در اقصی نقاط کشور که قصد حضور در راهپیمایی اربعین حسینی دارند آن است که از حضور بدون گذرنامه در مرز خودداری کنند.

وی گفت: به هیچ عنوان امکان خروج از مرز بدون گذرنامه مقدور نیست و زائرانی که مدارک قانونی گذرنامه و ویزا را همراه نداشته باشند در نخستین گیت کنترلی به استان مربوطه عودت داده می‌شوند.

نوریان با توجه به قوانین کشور عراق افزود: همراه هر گونه داشتن مواد مخدر و قرص‌‌های روانگردان ممنوع است و کشور عراق مجازات سختی را برای این اقدام اعمال می‌کند.

38هزار زائران اربعین تاکنون از مرز شلمچه خارج شده‌اند

ولی‌الله حیاتی امروز در حاشیه بازدید از مرز بین‌المللی شلمچه در جمع خبرنگاران با اشاره به تردد روان زائران اربعین حسینی و اباعبدالله الحسین(ع) از طریق این مرز اظهار داشت: تردد از این مرز رضایت مراجعه کنندگان را به‌همراه داشته است.

وی با اشاره به تردد 38 هزار زائر اربعین حسینی از طریق مرز بین المللی شلمچه، بیان کرد: این آمار به فرمانداری خرمشهر اعلام شده و در حال نزدیک شدن به آن زمان عبور زائران هستیم و آمادگی استقبال و میزبانی از این تعداد بالاتر را اعلام می‌کنیم.

فرماندار ویژه خرمشهر تعداد اتباع خارجی را که از مرز بین‌المللی شلمچه برای عزیمت به عتبات عالیات خارج شده‌اند چهار هزار نفر برشمرد.

وی گفت: 450 موکب تاکنون برای مرز بین المللی شلمچه جهت خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) مستقر شده که این تعداد کنار درخواست‌های 15 گروه خارجی برای برپایی موکب است که تاکنون نیز 6 موکب راه‌اندازی شد.

مرز خسروی برای اربعین امسال بازگشایی نمی‌شود

جعفر همتی جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین اظهار داشت: با وجود تلاش‌ها و رایزنی‌های  وزیر کشور، معاون امنیتی وزیر کشور، دبیر ستاد اربعین و پیگیری‌های مجدّانه استاندار کرمانشاه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و برادران قرارگاه رمضان، امروز و در جلسه ستاد اربعین کشور عنوان شد که دولت عراق آمادگی لازم را برای بازگشایی مرز خسروی ندارد.

تردد کامیون‌های حامل بار تجاری در دو مرز شلمچه و چذابه ممنوع شد

رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز درباره وضعیت ترافیک دو مرز شلمچه اظهار داشت: از سال گذشته در مسیر راه‌های منتهی به شلمچه مشکل خاصی برای تردد زائران وجود نداشت همچنین در مسیرهای منتهی به مرز چذابه به‌دلیل تعمیر و کمبود اعتبار در سال گذشته کمی با مشکل روبه‌رو شدیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در جاده‌های چذابه برای تردد راحت زائران در امسال گفت: نیروهای کمکی اعزام‌شده از تهران را در مسیرهای اهواز ــ سوسنگرد و تا مرز چذابه مستقر کردیم همچنین مسیرهایی را که نیاز به رفت و برگشت شدن داشت به‌صورت رفت و برگشت برای تردد زائران انجام دادیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان بیان کرد: در عبور کامیون‌ها و تریلرهای حامل بار تجاری در پایانه چذابه و شلمچه محدودیت اعلام شد و مقرر شد در ایام اربعین تردد این نوع خودروها ممنوع شود.

وی عنوان کرد: اکنون مشکل خاصی در تردد نداریم و ترافیک روان است زیرا هنوز پیک ترافیک شدید آغاز نشده است اما قطعاً رفته رفته با نزدیک شدن به اربعین ترافیک سنگین‌تر می‌شود که با تمهیدات انجام‌شده مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

دولتشاهی درباره نیروهای مستقر در دو مرز شلمچه، چذابه و مسیرهای منتهی به آن‌ها تصریح کرد: در تمام نقاط حادثه‌خیز و مکان‌هایی که دوطرفه باید باشد مانند کمربندی بستان نیروهای خود را مستقر کردیم و تا فردا نیروهای جدید نیز مستقر می‌شوند تا همه جاده‌ها تحت پوشش ترافیکی قرار بگیرند.

وی خطاب به افرادی که در چند روز آینده قصد زیارت اربعین را دارند گفت: تنها تقاضایی که از مردم دارم این است که زئران ماشین‌های خود را در پارکینگ‌های معین‌شده قرار دهند. ماشین‌های خود را در هر کجای جاده پارک نکنند زیرا تنها در پارکینگ‌ها امنیت لازم برای نگهداری ماشین زائران وجود دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان تصریح کرد: حدود 130 هکتار ظرفیت برای پارکینگ در مرز چذابه فراهم شده است.

 استقرار 5 دستگاه بالگرد در مرز مهران

کریم همتی امروز در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران اظهار داشت: سیل خروشان حضور هموطنان عزیز در اقصی نقاط کشور برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) و شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین تدابیر ویژه درمانی و پزشکی را می‌طلبد که دانشگاه علوم پزشکی در این راستا اقدامات مؤثری انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: حضور جمعیت میلیونی در اربعین امسال نیازمند تدابیری پزشکی درمانی است که برای این حضور 5 دستگاه بالگرد با استفاده از بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی در مهران استقرار یافته‌اند و 2 بیمارستان صحرایی با حضور 150 پزشک متخصص و جراح فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی به استقرار 150 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اشاره و خاطر‌نشان کرد: 9 بیمارستان ایلام نیز با تمام تجهیزات و امکانات و حضور شبانه‌روزی پزشکان متخصص و جراح با اتاق‌های عمل آماده خدمت به نیازمندان احتمالی به خدمات پزشکی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: آماده‌باش بیمارستان‌های استان‌های همجوار نیز در ایام اربعین به‌عنوان بیمارستان‌های معین پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید به این‌که پیشگیری بهتر از درمان است گفت: سطح ایمنی، خدمات امدادی و امنیت زائران صددرصد است و اقدامات دانشگاه پزشکی جنبه پیشگیری برای حوادث غیرمترقبه است.

زائران از رهاکردن خودروهای خود در مهران خودداری کنند

سرهنگ محسن ناصری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در ایلام اظهار داشت: با توجه به حجم ورودی زائران اربعین حسینی و سفر زائران با وسیله نقلیه شخصی پیش‌بینی پارکینگ مناسب و مجاز که از ایمنی لازم برخوردار است شده است.

رئیس پلیس راهور انتظامی استان ایلام گفت: از زائران اربعین حسینی درخواست می‌شود با توجه به حجم ورودی خودروها و افزایش لحظه به لحظه ترافیک توجه به قوانین و مقررات ترافیکی و تذکرات عوامل راهنمایی و رانندگی مستقر را مد نظر داشته باشند.

ناصری افزود: با توجه به وجود پارکینگ برکت در ورودی شهر مهران زائران ضمن انتقال خودروهای خود به این پارکینگ از هرگونه رها کردن خودروها در معابر، خیابان‌ها و حاشیه راه‌ها خودداری کنند.

رئیس پلیس راه ایلام تصریح کرد: زائرانی که با خودروی شخصی در این مسیر تردد دارند خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند و با توجه به آغاز بارندگی در استان ایلام و لغزندگی جاده‌ها، کوهستانی بودن منطقه از سرعت، سبقت پرهیز و از رانندگی در حال خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز کنند.

130 گذرنامه تقلبی در مرز شلمچه شناسایی‌ شد

قدرت‌الله دهقان امروز در جمع خبرنگاران با ابراز اینکه "با گذشت زمان شاهد افزایش ورود زائران به دو مرز شلمچه و چذابه هستیم" اظهار داشت: با تمام وجود خاک‌ پای زائران را توتیای چشم خویش می‌کنیم و در خدمت زائران هستیم.

وی با بیان اینکه کسانی که قصد ورود به عراق را دارند باید فقط از مبادی قانونی و معتبر اقدام به درخواست صدور ویزا کنند اضافه کرد: متأسفانه همچنان شاهد صدور ویزاهای تقلبی هستیم.

معاون انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر مردم مشاهده کردند که در جایی ویزا با قیمت پایین‌تر از نرخ اعلامی صادر می‌شود مطمئن باشند که تقلبی در کار است و نباید از آن طریق اقدام به صدور ویزا کنند.

دهقان گفت: در استان خوزستان افرادی را دستگیر کردیم که اقدام به صدور روادید تقلبی می‌کنند و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی ما نیز به‌دنبال این موضوع هستند.

وی عنوان کرد: تاکنون 130 نفر در مرز شلمچه با گذرنامه جعلی شناسایی شدند که از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری شده است.

بالن اینترنتی در مرز مهران مستقر شد

حسین فلاح جوشقانی پیش از ظهر امروز در مرز مهران ضمن بازدید از زیرساخت‌های ارتباطی این مرز اظهار داشت: بالن اینترنتی مرز مهران از امروز فعال شد و تقویت ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه را به‌عهده دارد.

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و امکان دسترسی کلیه اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه و اینترنت در مرز مهران مهیا و در دسترس زائران اربعین حسینی است.

وی کاهش نرخ سرویس‌های ارتباطی در ایام اربعین حسینی را یادآور شد و گفت: کمیته‌ای مشترک بین ایران و عراق برای کاهش نرخ ارتباطی تشکیل شده و به نتیجه خوبی رسیده‌اند که متعاقباً اعلام می‌شود.

 ارتش برای زائران اربعین بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌کند

امیر جواد مولایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه از برپایی موکب قرارگاه غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌منظور پذیرایی از زائران اربعین خبرداد و اظهار داشت: در این موکب به‌صورت روزانه 100 هزار بسته غذایی بین زائران توزیع می‌شود.

وی با اشاره به استقرار بیمارستان صحرایی برای زائران اربعین عنوان کرد: در این بیمارستان انواع خدمات پزشکی و درمانی به زائران اربعین ارائه می‌شود.

مولایی با بیان اینکه بسته‌های فرهنگی برای توزیع بین زائران تهیه شده است گفت: قرارگاه غرب ارتش برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین از آمادگی کامل برخوردار است و تمهیدات لازم برای استفاده از اورژانس هوایی در صورت لزوم اندیشیده شده است.

جانشین فرمانده قرارگاه غرب ارتش درباره استقرار سرویس‌های بهداشتی و حمام در مرز گفت: خدمات متفاوتی از جمله آرایشگاه، خشک‌شویی و سایر خدمات مورد نیاز زائران در موکب قرارگاه ارائه می‌شود.

دانشجویان می‌توانند از مرزهای منتهی به عراق بازدید کنند

حسین حسین‌زاده امروز در جلسه ستاد اربعین در مرز چذابه با بیان اینکه پلیس راهور راه را برای ورود کامیون‌ها مسدود کرده است اظهار داشت: با وجود اینکه زیرساخت‌های مرز چذابه مانند مرز شلمچه آماده نبودند اما تغییرات موجود نشان‌دهنده تلاش مدیران است که به موضوع اربعین به‌عنوان یک دغدغه نگاه کردند.

وی افزود: اقدامات انجام‌شده از سوی مدیران با یک نگاه اعتقادی صورت گرفته چرا که مشکلات تنها با نگاه و اقدامات جهادی برطرف می‌شوند.

رئیس قرارگاه چذابه با اعلام اینکه استانداری خوزستان همکاری لازم را انجام داده و نیروهای مختلفی برای همکاری و هماهنگی‌های مورد نیاز در مرز مستقر کرده، عنوان کرد: جلسات پیرامون اربعین را به‌صورت منظم روزهای زوج و جمعه در مرز برگزار و کارهای مورد نظر را بررسی می‌کنیم.

وی از برگزاری جلسه تأمین امنیت توسط نیروی انتظامی خبر داد و درباره سفر دانشجویان به عتبات عالیات گفت: امکان سفر به عتبات برای دانشجویان وجود ندارد اما آن‌ها ‌می‌توانند در قالب گروه‌های مختلف برای بازدید از مرز چذابه اعزام شوند.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سید محمود موسوی رئیس سازمان عتبات خوزستان گفت: استاندار خوزستان و رئیس قرارگاه چذابه ضمن حضور مستمر در چند ماه اخیر حتی به‌صورت شبانه‌روزی جوابگو می‌باشند و پیگیری‌های لازم را دارند.

وی افزود: اگر تلاش، همدلی، همت و وحدت مدیران خوزستانی نبود بدون شک شاهد این تغییرات در مرز چذابه نبودیم.

طلاب و روحانیون شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین ملزم به دریافت گذرنامه و ویزا هستند

حجت‌الاسلام حسین تمرخانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طلاب و روحانیون شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین ملزم به دریافت گذرنامه و ویزا هستند.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه استان ایلام گفت: با توجه به قوانین مرزی خروج بدون گذرنامه و ویزا بدون استثناء از مرز ممنوع است و در این رابطه طلاب و روحانیونی که قصد حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی را دارند با مراجعه به سامانه سماح نسبت به اخذ گذرنامه و ویزا اقدام کنند تا در سفر با مشکل ممانعت روبه‌رو نشوند.

وی با اشاره به مسیر پیاده‌روی وجود نحله‌های فکری مختلف در مسیر تردد را به زائران اربعین حسینی یادآور شد و گفت: مراقب دام‌های گسترانیده نحله‌های فکری مخالف انقلاب اسلامی باشید.

تمرخانی رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان عراق را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای حضور در اربعین حسینی رعایت قانون کشور میزبان الزامی است و در هر کجا که باشیم رعایت قانون موجب حرمت ما می‌شود.

انتهای پیام/ح*

نظر شما