شناسهٔ خبر: 28840804 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گستردن خانه، شایان شکوه جان های اربعینی

ایلام - ایرنا - این روزها ایلام و مهران قدمگاه جان های طلبیده شده اند، خاک زاگرسی دوباره مامن شیفتگان شده است نشان از مقصد می دهد و همه این ها موجب زایش توان و انگیزه ای بیشتر شده تا خاک و خانه ظرفیتی متناسب میزبانی شکوه زائران اربعینی یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سفر به کربلای معلی و حضور در میان بین الحرمین با پای پیاده و شانه به شانه خیل بزرگ زائران آن چنان شور و حالی دارد که در این سال های اخیر مناطق مرزی کشور منتهی به عتبات عالیات به ویژه مرز بین المللی مهران مملو از عاشقان و رهپویان وصل به کربلا است .
کمتر از 15 روز دیگر تا اربعین حسینی باقی مانده کم کم شمار عشاقی که زودتر از موعود به دیدار یار می روند و حضور آنان در شهر و مناطق مرزی کشور مشهود است.
یکی پیگیر راه اندازی موکب است و آن یکی در حال فراهم کردن زیر ساخت برای نمایشگاه، یکی خانه اش را آب و جارو می کند تا میزبان لایقی برای پذیرایی از زائران کوی یار باشد و دیگری تمام تلاشش را می کند تا با بسته بندی مواد خشک غذایی ره توشه ای برای زائران مهیا کند و کام این رهروان عاشق را با نقل و شکلاتی شیرین کند.
از همه مهمتر مجموعه استانداری ایلام با هماهنگی همه دستگاه ها در کمیته ها و کارگروه های مختلف اربعین بیش از یک سال است که در تکاپو و تلاش اند که با آمادگی تمام از زائران حسینی پذیرایی کنند.
همه ساله از اربعین تا اربعین سال بعد کمیته های پنج گانه ستاد اربعین فعال می شود و هر کدام در بخش های مربوط به شرح وظایف خود مشغول خدمت و تلاش می شوند تا با هماهنگی های لازم مقدمات سفر بی خطر و امن و سالمی سرشار از معنویت را برای زائران حسینی فراهم کنند.

** آمادگی گروه های درمانی و دارویی و بیمارستانی
از آنجایی که سلامت و امنیت دو مقوله مهم در این راهپیمایی بزرگ است، با پیگیری کمیته امنیت و سلامت، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی، نیروهای امدادی خدمات رسان به زائران پیاده روی اربعین حسینی در خط مقدم تامین امنیت و سلامت در نقاط صفر مرزی قرار گرفته و با هماهنگی های به عمل آمده مراکز درمانی، پایگاه های امدادی، اتوبوس آمبولانس ها و... را برای خدمات رسانی به زائران هماهنگ و تجهیز کرده اند.
بر اساس اعلام مقامات مسئول مدت ماموریت نیروهای امدادی 25 روز است و گروه های بهداشتی و درمانی بر مواد آشامیدنی، غذایی و مسمومیت های زائران نظارت داشته و از این نظر وظیفه خطیر و سنگینی بر عهده وزارت بهداشت و نیروهای امدادی در این بخش قرار دارد.
همچنین آمبولانس ها از مرزهای غربی تا شرقی کشور در شعاع 5 تا 45 کیلومتری کشور عراق مستقر هستند و در صورت نیاز به زائران خدمات رسانی می کنند.
سرپرست اورژانس کشور گفت: 26 هزار نیروی امدادی و پزشکی به زائران اربعین امسال در داخل و خارج مرزهای کشور خدمات ارائه می دهند.
پیرحسین کولیوند، اظهار داشت: ظرفیت های اوژانس کشور در مراسم پیاده روی اربعین امسال نسبت به سال گذشته ٢٠ درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: امسال ١٧ هزار نیروی فوریت پزشکی در جاده های کشور و 9 هزار پزشک عمومی و متخصص در جاده های منتهی به زائران حضور خواهند داشت و خدمات لازم را ارائه می دهند.
کولیوند افزود: 900 دستگاه آمبولانس، 10 فروند بالگرد، 35 دستگاه اتوبوس آمبولانس در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و 328 تخت بیمارستانی و 56 درمانگاه سرپایی در شهرهای مرزی، خدمات مورد نیاز زائران اربعین حسینی را ارائه می دهند.
وی اضافه کرد: همچنین یک تیم 33 نفره از کارشناسان بهداشت محیط و یک تیم 9 نفره از کارشناسان مبارزه با بیماری ها از وزارت بهداشت به کشور عراق اعزام می شوند.
سرپرست اورژانس کشور گفت: کنترل بهداشت مناطق مرزی غرب و جنوب کشور بر عهده کارشناسان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، ایلام، اراک و آبادان و کنترل بهداشتی مسیرهای تردد زائران، قبل از ورود به استان های مرزی بر عهده کارشناسان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی همدان، مرکزی، لرستان و چهارمحال و بختیاری است.
وی یادآور شد: کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت از یک هفته قبل در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور مستقر شده و از پنج روز قبل تا پنج روز بعد از اربعین حسینی، به صورت 24 ساعته، وضعیت آب آشامیدنی، مواد غذایی و مراکز استقرار موقت زائران را بررسی می کنند.

** جاده هم مهیای سفر بی خطر زائران کوی یار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام از آمادگی امکانات و زیرساخت لازم در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: با توجه به تمهیدهای انجام شده این مرز ظرفیت تردد روزانه 185 هزار زائر دارد.
مرز مهران امکان تردد روزانه 185 هزار زائر را دارد
نورالله دلخواه اظهار داشت: تمهیدهای لازم برای تسهیل خروج و ورود زائران اربعین از گذرگاه مرزی مهران آماده است ضمن اینکه نقاط حادثه خیز مسیرهای منتهی به پایانه مرزی شناسایی شده و تا قبل از اربعین ایمن سازی می شوند.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده در ورودی شهر و پایانه مرزی مهران افزود: یکی از مشکلات سال های گذشته نبود پارکینگ ناوگان عمومی و اتوبوس بین شهری بود که در این خصوص کارهای مناسبی برای رفع مشکلات این حوزه انجام شده است.
دلخواه به پیش بینی افزایش تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری اشاره کرد و گفت: تدارکات کافی برای مهیا بودن وسایل نقلیه عمومی برای جا به جایی زائران عتبات عالیات قبل از برگزاری کنگره بزرگ اربعین با انجام فراخوان صورت می گیرد و در این خصوص از ظرفیت سایر استان ها همانند سال های گذشته استفاده خواهد شد.
وی مرز مهران را نخستین مرز پرحجم از نظر خروج و ورود زائران اربعین حسینی معرفی کرد و یادآور شد: با همراهی و کمک دستگاه های استانی نقاط ضعف موجود در پایانه های تا قبل از اربعین برطرف می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام با اشاره به میزان تردد زائران در نیمه نخست سال جاری تصریح کرد: در این مدت یک میلیون و 500 هزار زائر از مرز بین المللی مهران (ورود و خروج) به عتبات عالیات سفر کرده اند.
وی با بیان اینکه پایانه مرزی مهران با تمام امکانات آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی است، یادآور شد: پایانه مهران بیش از 100 گیت خروجی دارد که در حال حاضر امکان تردد در تمامی آنها برقرار است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایلام تاکید کرد: برنامه ریزی شده حداکثر پنج ثانیه زمان برای پذیرش گذرنامه هر زائر صرف می شود تا سهولت در تردد زوار فراهم شود.
وی افزود: روزانه ظرفیت تردد تا 185 هزار زائر در پایانه مرزی مهران در نظر گرفته شده و هیچ گونه مشکلی در این راستا وجود ندارد.
**موکب ها برای پذایرایی از زوار برپا شدند
رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین استان ایلام گفت: امسال 340 موکب برای خدمات دهی به زائران اربعین امسال به صورت مجتمع های مرکزی تجمیع شده اند.
محمد علوی فر افزود: امسال بر خلاف سال های گذشته که موکب ها بصورت پراکنده در مناطق مختلف استان به زائران اربعین حسینی خدمات دهی می کردند در قالب مجتمع های مرکزی با مکان مشخص فعالیت خواهند داشت.
وی ادامه داد: این موکب ها در سه مجتمع مرکزی در ایلام شامل میدان ارغوان، تونل دوقلو و شهر چوار، 2 مجتمع در دهلران، چهار مجتمع در شهرستان های چرداول، ملکشاهی، آبدانان و دره شهر و 22 مجتمع ویژه در مهران راه اندازی خواهند شد.
رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین ایلام اظهار داشت: همچنین در شهرستان مهران به همت سازمان اوقاف و امور خیریه هفت استان مجتمع خدمات رسانی امامزادگان را راه اندازی و به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند.
علوی فر تاکید کرد: فعالیت این موکب ها بصورت شبانه روزی شامل پخت و توزیع غذای گرم در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و میان وعده به عموم زائران خواهد بود.
به گفته وی، فعالیت این موکب ها از 28 مهرماه جاری آغاز و تا پنج روز بعد از اربعین حسینی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) ادامه خواهد داشت.
علوی فر با بیان اینکه تمامی هزینه پخت غذا در این موکب ها از محل مشارکت های مردمی داخل و خارج استان تامین می شود از عموم مردم ایلام خواست نذورات خود را به این ستاد واقع در جنب کوی اساتید تحویل دهند.
وی یادآور شد: مردم شهرستان های استان و سایر مناطق کشور نیز می توانند نذورات خود را برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله(ع) به دفاتر ائمه جمعه تحویل دهند.
رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین ایلام گفت: در مجموع 350 نفر بصورت افتخاری در این موکب ها اربعین امسال به زائران اباعبدالله(ع) خدمت رسانی خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران به عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات همه ساله در آستانه اربعین حسینی میزبان و پذیرای خیل عظیمی از زائران عزادار است.
پیش بینی می شود بیش از 50 درصد زائران مرز بین المللی مهران را برای زیارت عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین انتخاب کرده و از این مرز به کشور عراق تردد کنند.
در ایام منتهی به اربعین بیش از 2 میلیون زائر از این مرز برای سفر به عتبات عالیات تردد می کنند.
7177/6034

نظر شما