شناسهٔ خبر: 28839896 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آسمان تا زمین در کلانشهر تهران

مرکز علم گنبد مینا بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه برای نمایش جلوه‌های آسمان، ستارگان و دیگر جذابیت‌های علمی با شیوه‌های نوین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛گنبد مینا یکی از جاذبه‌های شهر تهران است که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شد، جایی که ذهن‌های پرسشگر در آن می‌توانند جواب سوال‌های خود را پیدا کنند و از محیط اطراف زندگی، زمینی که بر روی آن قدم می‌زنند، فضا و آسمانی که آن‌ها را در برگرفته اطلاعات جذابی به دست بیاورند. این  فضا دنیایی تماشایی از علم و حقایق جالب را در برابر دیدگان علاقه‌مندان ترسیم می‌کند.

این سازه در بوستان منظومه شمسی از جمله بوستان‌های اراضی عباس آباد قرار دارد. گنبد مینا نه تنها عاشقان نجوم و زمین، بلکه مردم عادی را هم به سوی خود می‌کشاند.  

آسمان تا زمین در کلانشهر تهران

گنبد مینا به شکل نیمکره‌ای با وسعت بیش از 1800 متر مربع در مرکز بوستان منظومه شمسی واقع شده است و دسترسی سواره به این بوستان از طریق خیابان دیدار و دسترسی پیاده از طریق پل ابریشم یک، شهر گل و بوستان نوروز امکان پذیر است.

طرح این بوستان با مرکزیت گنبد مینا به شکل خورشید و سکوهای دایره شکل بر روی مسیرهای حلقوی به عنوان سیارات و مدارها نمادی از منظومه شمسی است که به خوبی مبین موضوع و نقش این بوستان است.

طراحی این بنا با بهره گیری از معماری ایرانی-اسلامی علاوه بر لوکس و مدرن بودن هویت ایرانی دارد و طراحی فضای داخلی مرکز علم گنبد مینا بر اساس خط سیر مفهمومی مجموعه با عنوان زمین تا آسمان یا خاک تا افلاک شکل گرفته است.

سه حوزه مفهمومی شامل حوزه زمین شناسی، زیست شناسی، فضا و حوزه عمومی برای بخش‌های هیجان آور علم در نظر گرفته شده است. مفاهیم این حوزه‌ها به شیوه‌های موزه‌ای(نمایش ابزارها)، تاریخی (نمایش اشیاء، مفاهیم تاریخی و یا یکی از شخصیت‌های علمی)، فعال (پیش‌بینی میزهای اجرایی متناسب با موضوع برای فعالیت‌های علمی) و تعاملی (مجموعه‌ای از نمایشگرهای دیجیتال با نرم‌افزارهای فعال) ارائه می‌شود.

زمین، سیاره زنده (حوزه زمین شناسی)

در این بخش به عنوان گام اول؛ به زمین به عنوان یک سیاره زنده توجه می‌شود. در این محدوده مفهومی، علوم زمین شناسی، جغرافیای طبیعی، اقلیم شناسی و علوم وابسته مورد نمایش و آموزش قرار می‌گیرند. در این حوزه با شیوه ارائه موزه‌ای، نمایش جدول تناوبی عناصر مندلیف، شهاب سنگ‌ها، کانی‌ها، سنگ‌های ویژه  و فسیل‌ها نمایش داده می‌شوند، همچنین تنه درختی بسیار قطور به شکل مایل نیز در این مکان قرار دارد که بازدید کننده به راحتی می‌تواند با مفهوم رشد درخت آشنا شود و بازدید کننده هر نقطه از این درخت (حلقه‌های رشد) را نشان دهد، بر روی صفحه نمایش کنار آن رویدادهای تاریخی هم سن با آن نمایش داده می‌شود.

زمین، گهواره حیات (حوزه زیست شناسی)

در این بخش به عنوان گام دوم؛ به سیاره زمین با موجودیتی زنده و فعال  که خود حامی حیات است، توجه می‌شود. زمین تنها مکان در عالم هستی است که حیات را در خود شکل داده و از آن حمایت کرده است، به همین دلیل این محدوده مفهومی به زیست شناسی و علوم وابسته به آن اختصاص یافته است.

فضا، جایگاه آینده (حوزه فضا و نجوم)

در این بخش به عنوان گام سوم؛ به آینده حیات بشر در فضا توجه می‌شود. همچنین نمایش ماکت فضاپیماها، راکت‌ها، پرتابه‌ها، شاتل‌ها به همراه اطلاعات آن‌ها وجود دارد و 10 دستگاه ترازو سیاره‌ای برای نشان دادن وزن افراد در سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری، اورانوس، نپتون، پولوتون، خورشید و کوتوله سفید تعبیه شده است.

آسمان تا زمین در کلانشهر تهران

بخش‌های هیجان آور علم (حوزه عمومی)

ابزارها و مواد این بخش، مستقیما به بخش‌های سه گانه مرکز علم وابسته نیستند و فقط نقش تکمیلی برای جذابیت فضای عمومی مرکز را خواهند داشت. ابزارهایی چون آینه‌های جادویی که در آن‌ها یک گجت دیجیتال، لباس‌های متنوعی شامل لباس فضانوردی و لباس هر یک از مشاهیر معرفی شده را بر تن مخاطب کرده و تصویری با آن لباس ارائه می‌دهد.

نمایشگرهای دیواری

این مرکز دارای پنج نمایشگر دیواری بزرگ به صورت دیجیتال همراه با کنسول اطلاع رسانی است. یکی از این نمایشگرها برای اطلاع رسانی و تبلیغات و مابقی به عنوان فضاهای دیجیتال نمایشی درباره علوم طبیعی هستند.

برنامه های آموزشی

برنامه‌های آموزشی شامل دوره آموزش مقدماتی نجوم، آموزش اختر فیزیک و عکاسی نجوم می‌شود، همچنین سفرهای آموزشی و رصدی در مناطق مختلف کشور در فصول متفاوت برگزار می‌شود.

اهداف برشمرده برای این مجموعه عبارتند از:

_ایجاد مجموعه‌ای پیشرو و مدرن در سطح کشور با محوریت سیاره زمین و فضا و ترویج علم نجوم

_ایجاد الگویی برای احداث مجموعه‌های مشابه در سطوح گوناگون در ایران و منطقه و در نهایت ایجاد شبکه‌ای ملی از موزه‌ها و مراکز علمی

_تربیت مجموعه‌ای از نیروهای توانمند در راهبری، طراحی و اجرای مراکز پیراآموزشی در ایران و تولید بازارهای تازه در این زمینه

ارتقای شرایط آموزشی دانش آموزان و تقویت بعد علمی زندگی افراد که به داشتن جامعه‌ای آگاه تر می‌انجامد، از جمله اهداف این مرکز است.

انتهای پیام/

نظر شما