شناسهٔ خبر: 28839798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گام‌های جدید ترکمنستان برای مشارکت بیشتر در طرح‌های اقتصادی منطقه‌ای

افتتاح پالایشگاه در روستای کیانلی، توسعه بندر سبز ترکمن‌باشی و احداث منطقه ویژه گردشگری آوازه با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از جمله مهم‌ترین گام‌های ترکمنستان در این راستا به حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط 5 کشور ساحلی در آکتائو و فراهم آمدن نخستین پیش زمینه ها برای حل اختلافات در این دریاچه، همه کشورهای ساحلی در تکاپوی بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه جغرافیایی، اقتصادی و حتی لجستیک خود در سطوح منطقه ای و بین المللی نموده اند. ترکمنستان که تا پیش از این به جز برداشت یکجانبه انرژی، کمترین بهره برداری منطقه ای و بین المللی را از این زیرساخت ها نموده بود، در این راستا تکاپوی قابل توجهی را از خود نشان داده است. قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری این کشور در سخنرانی سالانه خود در سازمان ملل متحد با اشاره به این امر، گفته بود: «عشق آباد آماده بررسی پیشنهادات همکاران در بخش اجرای پروژه های مختلف در سواحل دریا است که این برنامه ها دارای نقش بلندمدت در تقویت امنیت منطقه ای می باشد و فوائد اقتصادی برای تمام سرمایه گذاران دارد».

یکی از گام های مهم ترکمنستان در این راستا در حوزه پتروشیمی صورت گرفته است. عشق آباد اگرچه یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان گاز طبیعی در جهان می باشد، اما نبود زیرساخت ها و عدم برخورداری از تکنولوژی های مربوطه باعث شده بود این کشور صرفا در مرحله خام فروشی انرژی باقی بماند. از همین رو توجه به حوزه تولید محصولات پتروشیمی یکی از اولویت های مهم این کشور در سال های اخیر بوده است. در همین راستا روز گذشته رئیس جمهور ترکمنستان یک مجتمع پالایشگاهی تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن را با سرمایه گذاری 3.4 میلیارد دلار در روستای کیانلی افتتاح کرد. این پالایشگاه به سفارش شرکت دولتی «ترکمن گاز» و توسط چند شرکت خارجی احداث شده است. شرکت های بین المللی ال جی و شرکت خدمات مهندسی هیوندای از کره جنوبی و شرکت مهندسی تویو از ژاپن اصلی ترین پیمان کاران این پروژه بزرگ بوده اند. امضاء قرارداد پروژه احداث این پالایشگاه به سفر سال 2013 بردی محمداف به ژاپن باز می گردد. بر اساس اعلان ترکمنستان این مجموعه ظرفیت تولید 381 هزار تُن پلی اتیلن با درصد چگالی بالا، 81 هزار تُن پلی پروپیلن و 4.5 میلیارد متر مکعب گاز (به عنوان سوخت) دارد.

نکته قابل توجه دیگری که در این راستا وجود دارد، موقعیت جغرافیایی این پالایشگاه است. روستای کیانلی در سواحل دریای خزر و در موقعیت 25 کیلومتری از بندر ترکمن باشی قرار دارد. بندر ترکمن باشی از جمله مهم ترین بنادر دریای خزر به شمار می رود که می تواند نقشی مهم در طرح های ترانزیتی بزرگ منطقه ای و بین المللی ایفا نماید. برنامه توسعه این بندر مهم چندی پیش به پایان رسید و پس از مراسم افتتاحیه بندر سبز ترکمن باشی (جدید) ریاست آن نیز از سوی رئیس جمهور ترکمنستان منصوب شد. ظرفیت بندر جدید احداث شده 17 الی 18 میلیون تن بار است که با احتساب بندر سابق به بیش از 25 میلیون تن در سال می رسد. بخش مسافربری و کشتی رانی این بندر نیز ظرفیت مدیریت تا 300 هزار نفر مسافر و  75 هزار تریلی را دارا می باشد. ترمینال کانتینری این بندر نیز از ظرفیتی معادل 400 هزار واحد TEU برخوردار است که در نوع خود در خزر قابل توجه می باشد.

سومین پروژه ای که ترکمنستان در این راستا در صدد بهره برداری از آن بوده است، مجموعه تفریحی و گردشگری آوازه می باشد. ساخت این مجموعه گردشگری از سال 2007 با بودجه ای بالغ بر 2 میلیارد دلار آغاز شده است. تاکنون در مجموع 15 طرح از زیرمجموعه های این منطقه گردشگری افتتاح شده است که شامل مجموعه های تفریحی، اقامتی و توریستی می باشد. ایجاد فضای سبز به مساحت 1300 هکتار و احداث موزه و تاسیسات ورزشی از دیگر برنامه های ترکمنستان برای این منطقه ویژه گردشگری است. چندی پیش نیز یک کنفرانس بین المللی در حوزه گردشگری به میزبانی ترکمنستان و با حضور نمایندگانی از کشورهای جهان برای ایجاد زمینه های همکاری در حوزه گردشگری و جذب سرمایه گذاری خارجی در این منطقه برگزار شد. آوازه نیز در فاصله نزدیکی از کیانلی و ترکمن باشی قرار دارد.

در مجموع به نظر می رسد ترکمنستان که طی سال های گذشته به دلیل سیاست های انزواگرایانه مشارکت چندانی در طرح های اقتصادی منطقه ای و بین المللی نداشته است، با انجام سرمایه گذاری های قابل توجه و احداث زیرساخت هایی مدرن در صدد افزایش نقش آفرینی خود در این راستا می باشد. امضاء کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، تغییر رویکردهای سیاست خارجی و نگاه های منطقه ای ازبکستان با روی کار آمدن میرضیایف و مشارکت فعالانه چین در پروژه عظیم کمربند و جاده از اصلی ترین محرکه های عشق آباد در این راستا به شمار می رود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما