شناسهٔ خبر: 28839198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور امام جمعه و استاندار زنجان؛

نودوششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان تشکیل شد

نودوششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با حضور امام جمعه، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز(پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه) در دفتر امام جمعه زنجان تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این جلسه به اشاره به پژوهشی با موضوع رویکرد علمی به سیاست گذاری و سنجش فرهنگی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، گفت: در این تحقیق ابعاد سیاست فرهنگی در بخش های هویت فرهنگی، حیات فرهنگی و امنیت فرهنگی بررسی شده است.

 

وی با بیان اینکه هویت وجه تمایز بخش فرهنگی یک ایرانی مسلمان است، گفت: تقویت و تدقیق هویت فرهنگی اسلامی – ایرانی کلان ترین هدف سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی در کشور ایران است.

 

کرباسی با بیان اینکه نتیجه پژوهش اخیر بهترین سیاست هویت فرهنگی را تعادلی پویا میان دو زیرمقوله کلان همبستگی فرهنگی با سه مؤلفه اصلی افتخار فرهنگی، اقتدار فرهنگی و امتزاج فرهنگی تعریف می شود و تنوع فرهنگی موفق منوط به در نظرگرفتن سه بعد تساهل، تفاهم و تعاون می باشد، می داند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: شاخص‌های کلان سیاست حیات فرهنگی شامل افزایش سرانه؛ توسعه امکان و زیرساخت های فعالیت فرهنگی و دسترسی عادلانه؛ توانمند کردن عموم مردم در مشارکت و مصرف فرهنگی است.

 

به گفته این مقام مسوول امنیت فرهنگی هم دارای دو سیاست اصلی نفوذگری(وجه ایجابی)؛ مشارکت در ساخت فرهنگ جهانی با تحت تأثیرقراردادن آن توسط چهارچوب های ارزشی و رفتاری فرهنگ ملی و  مدیریت نفوذ پذیری است.

 

وی در ادامه به برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشور در زنجان از 9 تا 14 مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی کاسپین در 348غرفه و با حضور417 ناشر و در مساحت 5 هزار مترمربع برگزار شد.

 

کرباسی به فروش 920 میلیون تومان کتاب در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: 400 میلیون تومان بن کتاب به این نمایشگاه اختصاص یافته بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تشکر از دستگاه هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اجرای نمایشگاه یاری کرده بودند، گفت: برگزاری سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، معرفی و رونمایی از 6 کتاب از نویسندگان استان، رونمایی از شماره 51 فصلنامه فرهنگ زنجان، برگزاری کارگاه های آموزشی شیوه های ترویج کتابخوانی، فن بیان قصه، ایجاد اشتغال برای معلولین و آشنایی با حقوق شهروندی، برگزاری نشست‌های کتابخوان، تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس، تبیین پیام های عاشورا، ایجاد غرفه‌های ایستگاه نقاشی، امر به معروف و نهی از منکر، پاسخگویی به مسائل شرعی و امور کتابخانه‌ها از برنامه های جانبی این نمایشگاه بود.

 

به گفته وی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با همکاری ستاد بزرگداشت اربعین حسینی (ع) و به منظور توسعه و اشاعه فرهنگ حسینی و در جهت شناسایی هنرمندان ارزشی و همچنین ثبت و ضبط آثار موضوعی اقدام به برگزاری نخستین مسابقه عکس موبایلی در گستره استانی نموده است.

 

کرباسی با اشاره به اینکه نخستین مسابقه عکس استانی جشنواره « آسمانی ترین زمینی » در قالب سه بخش عکس، عکس نوشته و تصویر در تصویر برگزار می‌شود، افزود: تمام عکس‌هایی که با مرتبط با موضوع پیاده‌روی اربعین حسینی در محورهای حضور ادیان و دیگر مذاهب در راهپیمایی اربعین، تاثیر راهپیمایی اربعین بر سلامت روانی جامعه، نقش تربیتی راهپیمایی اربعین بر محیط خانواده و فرزندان، حضور زنان و کودکان در راهپیمایی اربعین با الگوپذیری از شخصیت حضرت زینب، اهمیت راهپیمایی اربعین در مسیر انتظار، نماز و قیام امام حسین(علیه السلام) و امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(علیه السلام) در این مسابقه شرکت کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به ابلاغ نامه ای به شورای فرهنگ عمومی استان ها مبنی برارسال اقدامات و برنامه های میدانی و عملیاتی مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دستگاه هایی که اقدامات میدانی و عملیاتی در حوزه کاهش آمار طلاق و آسیب های اجتماعی داشتند گزارش آن را دراختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.

 

نظر شما