شناسهٔ خبر: 28839009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معرفی شهرهای سلطانیه، نیک‌پی و روستای ویر به جشنواره انتخاب شهر و روستای پایتخت کتاب ایران

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان گفت: شهرهای سلطانیه و نیک‌پی و روستای ویر به جشنواره انتخاب شهر و روستای پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، امیرعلی نیک بخش، امروز(پنج‌شنبه 26 مهرماه) در نودوششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان گفت: امسال برای پنجمین سال متوالی جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می‌شود.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح مذکور از سال 93 در کشور اجرا می‌شود، گفت: تاکنون شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به عنوان شهرهای پایتخت کتاب ایران معرفی شدند، گفت: شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر از تسهیلات و منابع فرهنگی در آن شهر و روستا برخوردار می‌گردد.

 

این مقام مسوول با یادآوری اینکه پس از بررسی‌های انجام شده در استان زنجان  شهرها و روستاهایی با سرانه مطالعه بالا شناسایی شدند، گفت: هشت درصد مردم این استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند در حالی که در کشور این رقم 3 درصد است.

 

نیک بخش با اشاره به اینکه 95 باب کتابخانه در استان زنجان وجود دارد، گفت: سرانه مطالعه در استان زنجان 93 دقیقه و سرانه مطالعه کتاب 18 دقیقه است و این استان به عنوان دومین استان کشور در حوزه سرانه کتاب معرفی شده است.

 

وی با بیان اینکه در مسابقه کتابخوانی رضوی 26 هزار نفر در استان زنجان شرکت کردند، گفت: در فراخوان اهدای کتاب، اهدای دانایی در سال گذشته 120 هزار جلد کتاب از سوی مردم جمع آوری شد.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به همراهی دستگاه‌های استان در اختصاص فضاهای مازاد روستایی برای تبدیل به کتابخانه خاطرنشان کرد: در استان هفت باب کتابخانه خیرساز وجود دارد.

 

نیک‌بخش به معرفی شهرهای سلطانیه و نیک پی و روستای ویر به جشنواره انتخاب شهر و روستای پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: 17 درصد مردم سلطانیه عضو هشت باب کتابخانه این شهر هستند.

 

به گفته وی، از 1200 نفر جمعیت روستای ویر هم 600 نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که از شاخص های لازم برای شرکت در این جشنواره برخوردار می‌باشد.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان گفت: ناشران کتاب نهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشور در زنجان 5 هزار نسخه کتاب به صورت رایگان به کتابخانه های عمومی استان زنجان اهداء کردند.

نظر شما