شناسهٔ خبر: 28837519 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تلاوت مستمر قرآن؛ مقدمه حفظ / فهم آیات از همه چیز مهم‌تر است

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ کل قرآن کریم گفت: حافظ باید بداند خواندن آیات چه ارتباطی به آیه دارد. خواندن ضربدری، از آخر به اول خواندن فقط برای تبلیغ است در صورتی‌که فهم آیات از همه مهم‌تر است.

صاحب‌خبر -

تلاوت مستمر قرآن؛ مقدمه حفظ / فهم آیات از همه چیز مهم‌تر است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی بحرالعلوم حافظ کل قرآن کریم و رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت امروز 26 مهرماه در پنجمین همایش تخصصی حافظان قرآن استان مرکزی که در شهرستان محلات برگزار شد، به حدیث منسوب به مولا علی(ع) که فرمودند قرآن را بخوانید و آن را حفظ کنید استناد کرد و گفت: بدون شک بدون خواندن نمی‌توان قرآن را حفظ کرد. بهترین روش برای حفظ روش مادربزرگ‌هاست. باید آن‌قدر قرآن را تلاوت کرد تا حفظ شد.
وی با اشاره به اینکه در مورد حفظ احادیث بسیاری وارد شده است، اظهار کرد: حدیث در این مورد بسیار داریم اما متاسفانه خوب درک نشده است. رهبری وقتی فرمودند ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم رسیدن به مطالبه ایشان مستلزم داشتن چندین میلیون قاری است. وقتی قرآن بسیار تلاوت شود می‌توان انتظار داشت حافظ قرآن داشته باشیم.
بحرالعلوم تصریح کرد: حضرت علی در ادامه حدیث یاد شده فرمودند، خدا دلی را که ظرف قرآن است عذاب نمی‌کند. حافظان باید قرآن را بخوانند تا حفظ شوند و با تمام وجود بپذیرند. حفظ کلام‌الله نباید زبانی باشد از این نوع حافظان بسیار داریم که مانند داعش و ..‌‌ به اسم اسلام و قرآن جنایت می‌کنند‌.
وی با تأکید بر ضرورت فکر کردن و بررسی کردن آیات قرآن، بیان کرد: احادیث حفظ را خوب بخوانید و درک کنید، حفظی که بر آن آثار مترتب است همین حفظ با مراتب بالاست. بعد از پیامبر و صدیقین بالاتر از حافظ قرآن نداریم. افرادی که قرآن را حفظ کنند‌ نبوت در درون آنان حاصل می‌شود.
بحرالعلوم ادامه ‌داد: حافظان دقیق‌تر به موضوع حفظ نگاه کنند. ما ۱۰ میلیون حافظی می‌خواهیم که قرآن را پذیرفته و در قلبشان جا بگیرد. در مسیر حفظ باید مسیر را درست طی کنیم که قلب ما آمیخته با آیات شود. این مسیر، مسیر عمیق، دقیق و نورانی است.
وی در خصوص چگونگی حفظ قرآن بیان کرد: فردی که قصد حافظ شدن دارد باید مراحلی را طی کند. صحیح خواندن یکی از مراحل حفظ است. لازمه حفظ قرآن تلاوت است اما کودکان باید صحیح بشنوند. گاهی افراد خواندن هم می‌دانند اما به دلیل عدم دقت کافی ممکن است اشتباه حفظ کنند‌.
بحرالعلوم اضافه کرد: حافظان قرآن به مرور عادت کرده و همین باعث می‌شود تا به قرآن نگاه نکنند لذا با در پیش گرفتن این مهم متوجه اشتباه خود نمی‌شوند. یکی از لازمه‌های مرور نگاه به قرآن است تا در صورت وجود اشتباه اعرابی رفع شود. کسی که به قرآن نگاه نمی‌کند به مشکلاتی بر می‌خورد که بعدها برای اصلاح با مشکل مواجه می‌شود.
وی دومین مرحله را تقطیع یا تقسیم صفحات بیان کرد و گفت: خوشبختانه حافظان ما حافظه متوسط رو به بالا دارند. نظام آموزشی ما هم مبتنی بر حفظ است. برای حفظ باید ملاک‌های تقطیع رعایت شود. ملاک تقطیع هر چه معنا محورتر‌باشد بهتر است. قطعات هر چه طولانی‌تر و تعداد کمتر باشد بهتر است مگر در مورد کودکان.
بحرالعلوم تصریح کرد: پیدا کردن ارتباطات و شرایط ظاهری قرآن از دیگر الزامات حفظ است. اکثر حفاظ صفحات قرآن را خوب نگاه نکرده و حفظ را سردستی انجام می‌دهند فقط پیش رفتیم تا حافظ باشیم توجه به ساختار بسیار مهم است. نگاه کردن به ظاهر آیات نباید فراموش شود. اگر بفهمیم که قرآن چه گفته و چه می‌خواهد راحت‌تر حفظ می‌کنیم. حافظ باید بداند خواندن آیات چه ارتباطی به آیه دارد. خواندن ضربدری، از آخر به اول خواندن فقط برای تبلیغ است در صورتی‌که فهم آیات از همه مهم‌تر است.
وی یکی دیگر از مراحل حفظ را فهم ساختار معانی قرآن دانست و ابراز کرد: وقتی در آیات الهی غور شود متوجه می‌شوید کمتر به معنی پرداخته شده است. مربیان حفظ به قرآن‌آموزان آموزش دهند قرآن در کجای زندگی آنان قرار دارد. ساختار را خوب ببینید و بفهمید. آشنایی با مفردات از ضروریات مورد توجه است.
بحرالعلوم تکرار کردن را از دیگر مراحل برشمرد و افزود: تعدد تکرار بسته به خود فرد و استعدادش دارد. حفظ باید پایه و اساس داشته باشد. عدم تمرکز و استقرار فکر فرد را از حفظ مطلوب دور نگه می‌دارد. حفظ‌خوانی که از دیگر موارد مهم حفظ است نباید فراموش شود.
انتهای پیام

نظر شما