شناسهٔ خبر: 28837518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» مطرح شد:

الگوی پیشرفت، گفتاردرمانی نیست!/ از مشورت نظام‌مند نخبگانی تا آزادکردن ظرفیت‌های قانون اساسی

گروه جامعه ــ رئیس مرکز «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با بیان اینکه این الگو از جنس گفتاردرمانی نیست و بنا دارد تحول همه‌جانبه در کشور ایجاد کند، گفت: اداره کشور با مشورت نظام‌مند نخبگانی، ارزش‌افزایی به نفت خام، تولید کالا از آن و سپس صادرات به دنیا، تبدیل مهارت‌های بومی به فناوری‌های صنعتی، تولید کسب و کارهای هنرهای نمایشی و آزادکردن همه ظرفیت‌های آزادنشده قانون اساسی همچون اجرای دقیق آزادی‌های فردی و اجتماعی مندرج در این قانون، از اهداف و رویکردهای اصلی الگوی پیشرفت است.

صاحب‌خبر -

رد نشود/// الگوی پیشرفت، گفتاردرمانی نیست!/ از مشورت نظام‌مند نخبگانی تا آزادکردن ظرفیت‌های قانون اساسیبه گزارش ایکنا؛ در پی فراخوان مقام معظم رهبری پیرامون «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، نشست بررسی این الگو با حضور یکصد تن از اندیشمندان و اساتید حوزوی و دانشگاهی کشور و شخصیت‌هایی همچون صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهشی حوزه علمیه قم، پنج‌شنبه 26 مهرماه در محل سالن‌ همایش‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پس از قرائت پیام اخیر مقام معظم رهبری درباره الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، هادی اکبرزاده، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و دبیر نشست ضمن تشکر از همه کسانی که در تدوین الگوی پیشرفت سهیم بوده‌اند، اظهار کرد: در فرآیند تدوین این الگو در هفت سال گذشته، علاوه بر مشارکت نخبگان پیشکسوت حوزوی و دانشگاهی، حدود هفت هزار نفر از جوانان نخبه کشور، مشارکت محتوایی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه گام نخست برای طراحی و تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برداشته شده و اکنون، آستانه شروع گام دوم است، اظهار کرد: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دو سال آینده به تبیین و تشریح الگو در مجامع علمی و سیاستگذاری می‌پردازد؛ بنابراین، الگو باید در مراجع سیاستگذاری و اجرایی تشریح و بازخورد آن در این مدت دریافت شود.

اکبرزاده با تأکید بر اینکه برای اجرای این الگو به عزم ملی نیاز داریم، گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد همدلی و فهم مشترک از اهداف الگو وهمفکری برای ترویج الگو در جامعه و تقسیم کار است.

مشورت نظام‌مند نخبگانی؛ راه اداره کشور

در ادامه، صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و به عنوان سخنران اصلی این نشست، اظهار کرد: باید بکوشیم از فرصت‌های تحول و جابه‌جایی جایگاه کشورها در نیم‌قرن آینده که در آسیا متمرکز شده است، سود ببریم، ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران از نظر طبیعی، فرهنگی و معنوی بی‌بدیل است و جایگاه سیاسی آن نیز امروز به گونه‌ای است که دوست و دشمن بر آن تأثیرگذاری و عمق نفوذ بین‌المللی آن اقرار دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است که نفت باید در داخل کشور به کالا تبدیل و سپس به دنیا صادر شود و با این کار یعنی ارزش‌افزایی بر مواد خام، اقتصاد ما پیشرفت می‌کند. تحقق این امر مستلزم آن است که علم و فناوری تولید شده در داخل کشور به خدمت گرفته شود و چه بسا باید دیدگاه ما نسبت به زندگی هم تحول عظیم پیدا کند. نخبگان ما به عنوان مغز متفکر این الگو باید در پنج دهه آینده بر هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم برای اجرای این الگو دقت نظر کافی داشته باشند و گرنه این مشکلات اقتصادی، رکود، تورم‌ها و ... حل نخواهد شد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یادآوری کرد: تدابیر نوآورانه و علمی زیادی در الگو لحاظ شده است از جمله ۲۰ مورد تدبیر جدید و بدیع در این الگو وجود دارد که توسط کارشناسان حاضر در جلسه تدوین شده است، مثلاً در الگو از تبدیل مهارت‌های بومی به فناوری‌های صنعتی و احیای بازارهای تخصصی تولیدی صحبت شده است که این مسئله باید با مدیران میانی کشور و کارشناسان در میان گذاشته شود و عزم هماهنگ ملی برای به کار بستن آن به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه در الگوی پیشرفت تأکید شده است که اداره مطلوب کشور با مشورت نظام‌مند نخبگانی محقق می‌شود، افزود: تولید کسب و کارهای هنرهای نمایشی یکی دیگر از مهمی است که در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لحاظ شده؛ چرا که نمایش در ایران یک فعالیت فرهنگی سابقه‌دار است و ما ظرفیت‌های معنوی و ادبی بی بدیلی برای چنین تولیداتی در اختیار داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این الگو آمده تا ظرفیت‌های آزادنشده قانون اساسی را آزاد کند، گفت: مثلاً آزادی‌های فردی و اجتماعی موجود قانون اساسی تاکنون به طور کامل اجرا نشده است و این الگو می‌تواند ظرفیت‌ها را بگشاید. نمی‌شود کتمان کرد که بیشتر برنامه‌های بلند مدت در کشور به طور مطلوب اجرا نشده است، می‌پذیریم و به همین دلیل هم آسیب‌شناسی هایی نیز انجام شده تا مشکلات مشابه آن پدید نیاید این دو سالی که مقام معظم رهبری برای بازخوانی و بازنگری الگو تعیین کرده‌اند به همین منظور است تا همه جوانب سنجیده شود و مشکلات قبلی به وجود نیاید.

واعظ‌زاده در پایان اظهار کرد: این الگو، صرفاً یک گفتاردرمانی نیست و رویکرد آن ایجاد تحولی همه‌جانبه در کشور است که عزم ملی را هم می‌طلبد، همانگونه که رهبری فرموده‌اند این سند با سیاست‌های کلی کشور تعارضی نخواهد داشت و پس از تدوین به عنوان سند بالادستی سایر اسناد و برنامه‌های کشور تلقی می‌شود اما این بدان معنا نیست که از اقدامات کوتاه سریع و فوری غفلت کنیم و همه چیز را به افق تعیین شده در اسناد و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارجاع دهیم.

درادامه این نشست، چندین نفر از اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی به بیان نقطه ‌نظرات خود درباره الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت پرداختند.

اسلامیت؛ ویژگی اصلی الگوی پیشرفت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهشی حوزه علمیه قم در این نشست اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای مرکز داشتند تأکید کردند که اسلامیت الگو باید رعایت و هیچ تخفیفی در آن نباشد، ما در تدوین الگو شاخص اسلامیت به شکل کامل لحاظ کرده‌ایم چراکه مسئله اصلی ما پیشرفت در علم و فکر و معنویت ور در یک کلام ارتقای سطح زندگی است که همه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم را در بر می‌گیرد.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: برای این تعالی فردی و جامعه باید از نقشه راهی که منطبق بر ویژگی‌های فردی و تاریخی ایران باشد و از اجزایی که وجه اسلامیت و ایرانیت را تضمین کند، استفاده کنیم. ما در الگوی اسلامی، سه رکن مبانی نظری، مبانی عملی و آرمان‌ها را لحاظ کرده ایم. مرحله تکمیل مبانی نظری، تمام شده است و در حال تدوین مبانی عملی هستیم. 

وی تصریح کرد: در تدوین این الگو از منابع اصلی اسلامی یعنی قرآن و سنت به روش اجتهاد، استنباط شده است.

شناخت و تعهد؛ راه اجرای الگو

در ادامه این نشست غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران گفت: برای اجرای این الگو که «الگویی جهان‌شمول با ملاحظات ایرانی» محسوب می‌شود باید باور ملی ایجاد کنیم و این باور جز با شناخت جوانان از الگو حاصل نمی‌شود، در حال حاضر لازم است برای 700 هزار معلم که در بیش از ۱۰۵ هزار کلاس درس به تدریس مشغول اند، ابعاد این الگو تبیین شود تا معلمان به عنوان سردار الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شناخته شوند. سپس لازم است تا این جریان‌سازی برای اساتید که ۴ میلیون دانشجو تحت تعلیم آن‌ها هستند، انجام پذیرد.

وی همچنین با بیان اینکه چنین الگوهایی نه برای پاسداری از حاکمیت‌ها بلکه برای حاکمیت ارزش‌ها ایجاد شده‌اند، افزود: در کنار شناخت جامع و کامل از این الگوی پیشرفت و دانش‌افزایی تخصصی درباره ابعاد آن، نیاز به ایجاد احساس مسئولیت متعهدانه برای اجرای این الگو در اقشار مختلف و مسئولان کشور جدی است.

تحولی اساسی که انقلاب نیست!

محمد حسین پناهی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی دیگر از حاضران بود که اظهار کرد: تحولات اساسی میان‌مدت و بلندمدت ناشی از اجرای الگو باید با اصلاحات عینی در جامعه، زمینه‌سازی شود و گرنه راهی برای اجرایی شدن الگو فراهم نمی‌آید. وقتی در جامعه‌شناسی صحبت از تحول اساسی به میان می‌آید، صحبت از دگرگونی بنیادی در ساختارهای زیربنایی و روبنایی جامعه است. تفاوت انقلاب با این تحول اساسی این است که تغییر انقلابی به سرعت رخ می‌دهد اما تحول اساسی مد نظر به شکل تدریجی و با برنامه‌ریزی آگاهانه رخ می دهد که الگوی ما ناظر به چنین تحولی است.

وی افزود: اما اینکه این تحول در چه زمینه‌هایی قابلیت امکان‌پذیری دارد باید بگوییم: این تحول قاعدتاً در زمینه سیاسی نخواهد بود اما در سایر زمینه‌های اقتصادی اجتماعی و آموزشی باید طی ۵۰ سال آینده تحول اساسی به وجود آید. برای ایجاد این تغییرات اساسی و نقطه عطف تاریخی باید هم شرایط ذهنی و هم شرایط عینی مهیا شود. به طور مشخص به گفتمان سازی همگانی در سطح نخبگانی و هم در بین مردم نیاز داریم.

در ادامه این نشست چهارساعته، شخصیت‌هایی همچون: علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران، موسی عنبری، مدیرکل برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، محمدسعید جبل عاملی، استاد دانشگاه علم و صنعت، محمد‌‌هادی زاهدی وفا، دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)، حجت الاسلام ابوالقاسم علی دوست، رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، مصطفی ایزدی، رئیس اندیشکده دفاع و امنیت ملی مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، سید محمد حسینی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراهیم برزگر، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا صادق‌زاده، مسئول سابق کمیته مطالعات نظری سند بنیادین تحول، حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، امیرحسین بانکی پور فرد، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل دقایقی کوتاه به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

گفتنی است هشتمین کنفرانس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با عنوان «الگوی پیشرفت: پیشران‌ها، چالش‌ها و الزامات تحقق»، خردادماه سال 98 برگزار می‌شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام

نظر شما