شناسهٔ خبر: 28837184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

لزوم اجرای قوانین درخصوص زنان/ رای زنان در تصمیمات اجرایی باید لحاظ شود

نصر: نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، گفت: نقش زنان در جامعه باید از پوسته نمادین خارج شده و اعمال نظر آن ها در تصمیمات کشوری لحاظ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، صبح امروز سمینار منع خشونت علیه زنان با همکاری کانون وکلای دادگستری استان دادگستری کل آذربایجان شرقی با حضور رئیس کل دادگستری و رییس کانون وکلای دادگستری استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

"حکمتعلی مظفری" رئیس کل دادگستری استان در این سمینار با بیان اینکه خشونت همواره در طول آفرینش بشر دغدغه انسان های نوع دوست بوده است، ادامه داد: در طول زمان موضوع خشونت همواره مورد توجه انسان های وارسته و با اهداف عالیه بوده، طبق شواهد تاریخی نیز تا قبل از بعثت پیامبر اعظم این پدیده ناستوده جامعه بشری را در خطر قرارداده بود تا اینکه شخصیتی والا همچون پیامبر برای حمایت از حقوق زنان و کودکان پا به عرصه جهان گذاشت.

مظفری تاکید کرد: توجه اخلاق و دین وارانه به خانواده ها، اصلاح نگرش و انگاره ها نست به خانواده سبب کاهش پدیده ناستوده خشونت در بین اعضا به خصوص زنان خواهد شد.

"حسن عظیم زاده" رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با ارایه تعریفی جامع از خشونت در مبانی حقوقی و اسلامی، گفت: خشونت، عکس العمل یک عمل نامیمون است و رفتاری غیرمتعارف در برابر عمل تجاوزگرایانه به شمار می رود و در معنای مطلق امری پسندیده و لازم است که حتی از ناحیه طبیعت نیز ما شاهد چنین خشونتی هستیم.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اظهار داشت: هر ملت و قومی ساخته و پرداخته تاریخ و حوادث آن است و به همین دلیل جوامع بشری هیچ گاه از حقوق یکسان برخوردار نبوده و همواره مردان قدرت رهبری و امیری بیشتری داشته اند.

عظیم زاده خشونت خانوادگی را منشاء اصلی خشونت علیه زنان بیان کرد و آگاهی بخشی به آحاد مردم و فرهنگ سازی برای جلوگیری از تداوم آن را لازم و ضروری دانست.

این گزارش حاکی است، "معصومه آقاپور" نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این سمینار ضمن ابراز تاسف در خصوص رتبه دوم آذربایجان شرقی در آمار ازدواج های زودهنگام، ادامه داد: این درد بزرگ جامعه کنونی ماست و علما، وکلا و حقوق دانان جامعه باید راهکارهای عملی و منطقی برای زدودن این چهره زشت از جامعه ارائه دهند.

آقاپور منشا اصلی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی درخصوص زنان را گروه بندی های موجود در جامعه بر اساس سنتی و مدرن دانست و گفت: این گروه بندی ها مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دگرگون کرده و منجر به بروز انواع آسیب های اجتماعی علیه زنان شده است.

وی با ابراز تاسف از تداوم نگرش مردسالاری در جامعه ایرانی، اظهار کرد: متاسفانه این رویه حتی در بخش مدرن جامعه نیز رواج دارد و این بخش از جامعه اگر برای زنان حق و حقوقی قائل هستند بیشتر جنبه تشریفانی و نمادین دارد که نمونه های بسیاری از آن را می توان ارائه کرد.

آقاپور با اشاره به اینکه نقش زنان در جامعه کنونی در حد نمادین بوده و جای خالی رای زنان در تصمیمات کالبدی کشور دیده می شود، تاکیدت کرد: برای نمونه دستور و ابلاغ رییس جمهوری مبنی بر استفاده 30 درصدی از زنان جامعه در بخش مدیریت ها هنوز به جایی نرسیده است هر چند ما معتقدیم این حضور سیاسی و اجتماعی باید در تصمیم گیری های کالبدی کشور وجود داشته باشد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ، تلاش برای ایجاد اعتماد در بین زنان برای کسب حق و حقوق خود را لازم دانست و گفت: متاسفانه بیشتر زنان به دلیل ترس و واهمه از ابراز عقیده و بیان خشونت های علیه خود، از اینکه به مراجع مربوطه مثل نیروی انتظامی و بهزیستی مراجعه کنند، واهمه دارند و باید این وضعیت بهبود یابد.

آقاپور در پایان، آموزش فرهنگ سازش و تلاش برای ترویج آنرا را از ملزومات کاهش خشونت علیه زنان قلمداد کرد و گفت: طبق آمارهای موجود در 2 سال اخیر خشونت علیه زنان در ایران 5 درصد افزایش یافته است که می توان با فرهنگ سازی برای کاهش این ارقام وارد عرصه شد.

انتهای پیام/

نظر شما