شناسهٔ خبر: 28837090 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

قهرمانی جام ملت‌ها، آرزویی دست نیافتی؟

بولیوی ما را برد

شاید حواشی همیشه از درون زمین آغاز نشوند و یا حتی از بیرون زمین هم آغاز نشوند اما از هر جا که آغاز می شوند، قطعا نباید سرچشمه اش به سرمربی تیم ختم شود؛ مربی که معتقد است زمانی منچستر یونایتد و رئال مادرید روی تاج او می چرخیده حالا دیگر از پس بولیوی هم نمی‌تواند برآید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید حواشی همیشه از درون زمین آغاز نشوند و یا حتی از بیرون زمین هم آغاز نشوند اما از هر جا که آغاز می شوند، قطعا نباید سرچشمه اش به سرمربی تیم ختم شود؛ مربی که معتقد است زمانی منچستر یونایتد و رئال مادرید روی تاج او می چرخیده حالا دیگر از پس بولیوی هم نمی‌تواند برآید.

اما چرا ؟ پس چرا با وجود نتایج نا مطلوب باز هم هست و باز هم حاشیه دارد ؟ مگر در رئال به او یاد نداده اند که حواشی قاتل بی سر و صدای تیم هاست و آن هم تیمی که حالا در سخت ترین تنگه ی ده سال گذشته ، گیر افتاده و جام ملت ها را از رگ گردن به خود نزدیک تر می بیند و با این آماده سازی ها در قیاس با سایر رقبا شاید بتواند در جام رمضان محله ی موزامبیک به مقام قهرمانی برسد و گرنه با این آماده سازی ها از پس عراق و ژاپن و کره که بر نمی آید هیچ ، شاید در مقابل یمن هم متوقف شود .

تیم ملی ایران که خود را آماده حضور پُر قدرت در جام ملت‌های آسیا می‌کند، در دومین اردوی آماده سازی بعد از جام ملت‌های آسیا، تمرینات منظمی زیر نظر کادرفنی داشت و دیشب در تنها دیدار تدارکاتی این اردو به مصاف تیم ملی بولیوی رفت که موفق شد به پیروزی 2 بر یک دست پیدا کند.

شاگردان کارلوس کی‌روش که بعد از جام جهانی 2018 یک مسابقه دوستانه با ازبکستان داشتند و به پیروزی رسیدند، دیشب هم به برد دیگری در بازی‌های تدارکاتی پیش از جام ملت‌های آسیا رسیدند تا با شرایط بهتر و امیدواری بیشتری آماده این رقابت‌ها شوند.

بازی‌های دوستانه بین المللی

سه‌شنبه: 97/07/24 ؛ ساعت 19:30

استادیوم: آزادی/ تماشاگر: حدود 10 هزار نفر

داور: علی شعبان(کویت)؛ کمک‌ها: حمود الفهلی، عباس غلوم و وحید کاظمی(ایران)/ ناظر: امید جمالی

تیم ملی ایران

علیرضا بیرانوند -روزبه چشمی - سید مجید حسینی - صادق محرمی - احسان حاج‌صفی - امید ابراهیمی (84- علی کریمی) - علیرضا جهانبخش (46- مسعود شجاعی) - وحید امیری (46- مهدی ترابی) - سامان قدوس (46- اشکان دژاگه) - مهدی طارمی (78- علی قلی‌زاده) - سردار آزمون (46- کریم انصاری‌فرد)

سرمربی: کارلوس کی‌روش

تیم ملی بولیوی

گویلرمو ویسکارا - لوئیز هاکوئین - خوآن گابریل والورده - خوزه مانوئل ساگردو - اسکار ریبرا - دیگو وایار - اروین ساودرا (71- پائول آرانو) - لئونل جوستینیانو (83- کارلوس آنز) - هنری واکا (55- مارسلو مورنو) - رودی کاردوسو (77- هاسمانی کامپوس) - گیلبرت آلوارز (77- لئوناردو واکا)

سرمربی: سزار فاریاس

شرح گل‌ها

گل اول ایران : پس از پرتاب اوت وحید امیری از سمت چپ زمین، مهدی طارمی با ضربه سر به علیرضا جهانبخش پاس داد که او هم با ضربه سر توپ را زد ولی دروازه‌بان بولیوی واکنش نشان داد که در ریباند هم دوباره جهانبخش صاحب موقعیت شد و این بار با شوت تک ضرب دروازه را باز کرد.

گل اول بولیوی : پشت محوطه جریمه ایران توپ به رودی کاردوسو رسید که او با شوت ناگهانی پای چپ و تماشایی موفق به گلزنی شد. در شرایطی که بیرانوند خیالش راحت بود که مدافعان نخواهن گذاشت که بازیکن بولیوی شوت بزند اما بولیویایی شوت زد و برانوند هرچه کش آمد نتوانست توپ را از چارچوب خارج کند و در دقیقه 52 بازی ، دروازه ی خود را باز شده دید .

گل دوم ایران :  اشکان دژاگه از میانه زمین پاس در عمق داد که دفع ناقص مانوئل ساگردو و توپ‌گیری مهدی ترابی موجب شد تا این ملی پوش ایران با ویسکارا تک به تک شود و در حالت درازکش دروازه بولیوی را باز کند.

کی روش به بادمان خواهد داد !

اما آن چه که باعث شد تا بخش لحظات حساس نداشته باشیم این است که مگر لحظه ی حساسی هم در بازی بود ؟ ما دیشب با ترکیب کاملا هجومی خود باز هم تنها دو گل زدیم آن هم برابر بولیوی ! و یک گل خوردیم ! باورش آن چنان سخت است که مثلا ما به برزیل گل بزنیم یا با وجود این تفاسیر در جام ملت های آسیا قهرمان شویم .

کی روش چه می کند را هم خدا نمی داند چه برسد به ما که بنده ی خداییم . خیلی جالب است ، رضاییان با وجود این که تیم ندارد و به تیم ملی دعوت نشده ، هم با تیم ملی تمرین می کند و هم روی نیمکت می نشیند .

استند آپ بازی می کنیم ؟ جالب تر آن که سردار آزمون اصلا نایی ندارد که بازی کند و توپ اصلا به پایش نمی خورد اما فیکس بازی می کند . نکته ی عالی اینجاست که او از تیم ملی خداحافظی کرده اما کی روش صلاح دیده است که ملت را به تمسخر گیرد . یادتان هست مهدی رحمتی و هادی عقیلی از تیم ملی خداحافظی کردند و هنگامی که عذرخواهی کردند هم کی روش راضی به حضورشان نشد و در عالی ترین شرایط رحمتی ، او را از تیم ملی کار گذاشت ؟ حالا چه شده که آزمون با این وضعیت نامطلوب بدنی ، باز هم فیکس بازی می کند ؟ ضمنا وقتی یک ملت از بازیکنی تو دهنی میخورد و خداحافظی می کند در عین حالی که هیچ کاری نکرده و بیان می دارد که من از تعطیلاتم زدم و برای شما تمرین کرد ، و شما او را با خود به کنفرانس خبری می بریم ، معنایش جز توهین نیست .

آزمون اگر از تعطیلاتش زد ، اشتباه کرد چون به او در جام جهانی هیچ نیازی نبود و حالا خداحافظی کرده و آقای کی روش شما او را با خود به کنفرانس خبری قبل از بازی می برید ؟ فازتان چیست ؟ میخواهید نشان دهید که پدر خوانده اید ؟ یا یک دلال همه فن حریف هسیتد ؟ قامتتان به پدر خوانده که نمی خورد اما دلالیسم شاید ...

عصا به دستان در زمین

شجاعی رو چه کنیم ؟ نمی دانیم ؟ اصلا نمی داند توپ چیست ! کلا در زمین مشغول دادو بیداد و قدم زدن است . کریم انصاری فرد که آدم را یاد  ایشی در فوتبالیست ها می اندازد با این تفاوت که مهاجم است . نه یک دریبل نه یک حرکت تماشاگر پسند و نه حتی  یک شوت در چارچوب . دوندگی اش هم که همیشه زیر پنج کیلومتر بوده و هست .

ستارگان نیمکت نشین

این ها همه یک طرف حالا به ترابی نگاه کنید . در بازی با ازبکستان به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد و گل زد . باز هم در این بازی فیکس نشد اما باز هم تعویضی آمد و گل زد . دژاگه با قدرت بدنی فوق العاده مانند کوه در میانه زمین سلطنت می کند اما فیکس نیست . مظاهری را هم که برای دکور آورده ایم نه فیکس بازی می کند و نه حتی تعویضی . حالا جای شکرش باقی است که عابد زاده یک نیمه بازی کرده و پیراهن تیم ملی را پوشیده وگرنه او هم جای او در زمین تار عنکبوت می بست !

بهترین بازیکن ایران در خانه

اما تنها نکته ی حائز اهمیت بازی دیشب فقط یک چیز بود آن هم سید جلال حسینی . بازیکنی که اگر بگوییم بهترین بازیکن حال حاضر ایران است ، بی راه نگفته ایم . کسی که بعد از گل اول بولیوی ، نامش ورزشگاه و ذهن همه را پر کرد و تماشاگران یک صدا او را فریاد زدند اما کی روش پرتغالی فقط لبخند زد . لبخندی که یاد لمنیت کار های فرمانیه افتادیم و پول هنگفتی که آقای مربی از ما تیغ زد و بر جیب زد و حالا با لبخند ما را تمسخر می کند . بخند که اگر نخندی چه کنی !

سایرین چه می کنند ؟

این ها شماتیک کلی تیم ملی در این روزها بود اما در اطرف دیگر این قاره و در این شرایطی همه برای جام ملت ها دندان نشان می دهند و عراق با آرژنتین و برزیل تدارکاتی بازی می کند و ما با بولیوی . ژاپن ، اروگوئه را با سوآرز و کاوانی با نتیجه چهار بر سه در هم می کوبد و عربستان نیز به مصاف آرژانتین و برزیل می رود !

آمار ها نگران کننده نیست بیشتر رعب آور است . وحشتش اگر خاطرمان را نیازرده مطمئن باشید حسرتش را در جام ملت ها خواهیم کشید . جام ملت هایی که اگر در آن قهرمان نشویم ، کی روش هیچ گزندی نخواهد دید بلکه پولش را می گیرد و راهی تیم دیگری می شود . تیمی که شاید این روزها دل مشغولی بیشتر کارلوس باشد در مقایسه با تیم ملی ایران .

برندگان اصلی بازی دیشب

از آخرین حضور بانوان در آزادی قریب به 12 سال می گذرد و بالاخره تابوی حضور آنان در آزادی شکست . تابویی که مارکا و بسیاری از صفحات مجازی به آن واکنش نشان دادند و برندگان اصلی بازی دیشب را به تصویر کشیدند .

طلسم حضور بانوان در ورزشگاه آزادی شکسته شد و تعدادی از ملی پوشان رده‌های سنی مختلف تیم‌های ملی بانوان و جمعی از کارکنان فدراسیون فوتبال در کنار تعدادی از هنرمندان این اجازه را پیدا کردند تا مسابقه دیشب تیم ملی برابر بولیوی را از نزدیک تماشا کرده و جو جدیدی در استادیوم آزادی رقم بزنند و شور و حال خاصی به این دیدار بدهند.

پیش از این و در روز صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2006، تنی چند از بازیگران زن سینمای ایران مثل هانیه توسلی، مریلا زارعی و ستاره اسکندری در ورزشگاه آزادی حاضر شده و تماشاگر دیدار ایران مقابل بحرین بودند. کمی بعد از این اتفاق محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت دستور ورود بانوان به ورزشگاه ها را صادر کرد اما با توجه به واکنش‌ها این مساله از دستور کار دولت خارج شد. اما حالا با توجه به فشار فیفا فدراسیون فوتبال به دنبال راهی برای حضور قطعی بانوان در ورزشگاه‌ها است.

شایعه یا واقعیت؟

بر اساس آن چه که در فضای مجازی دست به دست می چرخد ، خانم ها در بازی برگشت پرسپولیس و السد در اول آبان ماه 1397 اجازه حضور در ورزشگاه را دارند . اجازه ای که سالیان دراز به خاطر ما مردان از آن منع شده بودند و فحاشی های ما ، خانم ها را در خانه ها  و یا خارج از ورزشگاه ها نگه می داشت . البته برای قضاوت این که حضور ایشان مطلوب است یا خیر ، هنوز خیلی زود است اما باز هم به ما مردان همه چیز ختم می شود . اگر رعایت کنیم و فحاشی نکنیم ، صندلی و سنگ و تیشه پرتاب نکنیم ، قطعا این تابو دیگر هرگز باز نخواهد گشت .

*گزارش از احمدرضا خطیبی

نظر شما