شناسهٔ خبر: 28837074 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اسطوره‌ای برای تمام فصول فوتبال آسیا؛

فرار مهدوی‌کیا، این‌بار در آمار بهترین مدافع تاریخ آسیا

همیشه آخرین امیدها شاید نباید آخرین نفرات باشند یا فقط شاید در فوتبال، آخرین امید گل نخوردن دروازه‌بان‌ها نباشند، شاید سخت‌ترین سدها در برابر گل نخوردن دروازه‌بان‌ها هم نباشند؛ شاید گل نخوردن سدی جلوتر از دروازه‌بان و آخرین امید می طلبد، امیدی که در ساق پای اولین خط شماتیک فنی هر تیم موج می‌زند و چشم همه را به خود مجذوب می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همیشه آخرین امیدها شاید نباید آخرین نفرات باشند یا فقط شاید در فوتبال، آخرین امید گل نخوردن دروازه‌بان‌ها نباشند، شاید سخت‌ترین سدها در برابر گل نخوردن دروازه‌بان‌ها هم نباشند؛ شاید گل نخوردن سدی جلوتر از دروازه‌بان و آخرین امید می‎طلبد، امیدی که در ساق پای اولین خط شماتیک فنی هر تیم موج می‌زند و چشم همه را به خود مجذوب می‌کند.

جذبی که شاید حاصل سال ها تجربه باشد اما در یک لحظه می تواند امید یک ملت را تحقق بخشد و یا حتی در یک لحظه تمام آمال و آرزو ها را به یاس بدل کند. دفاع همیشه آخرین سنگر است،سنگری که اگر ازش رد شوند ، هفت متر دروازه می ماند و یک منجی که شاید بتواند نهایتا یک متر آن را در حالت عادی پر کند .

پس دفاع تمام یک تیم است . تمامیتی که با گل نخوردن آغاز می شود و با گل زدن به پایان می رسد اما اگر گل بخورد ، تجاوز به معنای واقعی کلمه را حس می کند . پس آنان که در این خط بازی می کنند باید هوشیار ترین و زیرک ترین همگان باشند که همین طور هم هست و یا شاید برای ایران همین طور بود . ایرانی که دفاعش در همه جا در آخرین خط ایستادگی کرد و حتی دروازه ی دشمن ازلی و ابدی را گشود و اولین برد تاریخ را در جام جهانی به ارمغان آورد. دفاعی که شاید نامش او را در برد ها همراهی کرد . دفاعی گل نخورد و گل ساخت و ساخت تا آن جه که بهترین شد . مهدوی کیا اسطوره شد . اسطوره ای برای تمام فصول .

تولد

مهدی مهدوی‌کیا زاده ۲ مرداد ۱۳۵۶، در شهر ری‎ و  و سفیر کنونی قاره آسیا در فوتبال پایه است. او در باشگاه‌های بانک ملی، پرسپولیس، بوخوم ، هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت آلمان و داماش گیلان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.مهدوی‌کیا در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در فینال جام حذفی با چشمانی اشک بار از فوتبال خداحافظی کرد.

چکیده ی او!

او دو بار در فصل‌های ۲۰۰۳–۲۰۰۲ و ۲۰۰۴–۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک بار هم از سوی نشریه معتبر کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. از دیگر افتخارات ورزشی مهدوی‌کیا انتخاب در لیست ۱۱ نفره تیم منتخب قرن هامبورگ در کنار بازیکنان بزرگی مانند فان در فارت می‌باشد که در جشن ۱۲۵ سالگی هامبورگ از طرف این باشگاه اعلام گشت.

مهدوی‌کیا در نظرخواهی فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست و هفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد . از او به عنوان موفق‌ترین لژیونر ایرانی نام می‌برند.

آغاز حرفه‌ای‌گری

مهدوی کیا بازی حرفه ای را از باشگاه بانک ملی آغاز کرد و از سال های 1991 تا 1995 در بانک ملی توپ زد . پس از آن که آرزوهای مهدوی کیا بزرگ شد ، دیگر بانک ملی جای آرزوهای او را نداشت و او به پرسپولیس پیوست و تا سال 1998 در پرسپولیس مشغول به بازی شد اما هر چه که پیش رفت ، آرزوهایش بزرگ تر شدند و جای نفس کشیدن برایش تنگ تر . تا این که در سال 1998 به طور قرضی به بوخوم آلمان پیوست و یک فصل را نیز در این تیم به فوتبال پرداخت .

پیش به سوی اسطوره شدن

پس از آن که مهلت قرارداد قرضی اش  با بوخوم به پایان رسید راهی هامبورگ شد . هامبورگی که بهترین لژیونر تاریخ ایران را در کنار خود جای داد و برایش خیلی چیزها ساخت از جمله لقبی که موشک ایرانی بود. از 1999 به مدت هشت سال در هامبورگ توپ زد و پس از آن هامبورگ را رها کرد اما از خیر آلمان نگذشت و به آینتراخت فرانکفورت پیوست. اما تیم فرانکفورتی آخرین مقصد خارجی مهدی بود و او در این مدت سه ساله ، تنها در 27 بازی به میدان رفت که در هیچ کدام از آن ها موفق به گلزنی نشد تا این که در 2010 آلمان را به مقصد ایران ترک نمود تا شاید بتواند خداحافظی شکوهمندش را با لباس یک تیم وطنی انجام بدهد و دیگر زمان و توان آن را نداشت که در خارج از ایران درآمدزایی کند و یا به چشم بیاید. او در مدتی که هامبورگی بود 208 بازی انجام داد که در آن ها 26 گل به ثمر رساند. آماری که باعث شد مهدوی کیا را در تیم قرن هامبورگ در کنار بزرگانی چون فان در فات ببینیم.

حرارت استیل ، سوزش کیا!

شاید گورستان ستاره‌ها از جنس استیل بود. استیل آذین یک فصل در لیگ برتر تحقیر شد اما آن قدر ستاره سوزاند که از حجم حرارتش مجبور شد یک دسته سقوط کند و در دسته یک مشغول پنجه در پنجه شدن گردد. مهدوی کیا هم به استیل آذین پیوست و یک فصل در کنار آن ها بود فصلی که در 34 مسابقه برای مهدوی کیا با 4 گل همراه بود اما وقتی سقوط کرد مهدوی کیا چاره ی راه در گیلان دید و به داماش پیوست .

تا آخر سال 2012 هم در داماش ماند اما گل نزد و به خانه همیشگی اش پیوست و طرفداران آغوششان را برای موشک باز کردند و او را در تیم راه دادند .

بازگشت به خویشتن

وی در دی ماه سال ۱۳۹۰، با عقد قراردادی ۶ ماهه به تیم پرسپولیس پیوست  و در نخستین بازی، که دیداری دوستانه در برابر آرمین قزوین بود، توانست گلزنی کند. بازگشت او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی بود. این بازیکن بعد از پایان قرارداد شش‌ماهه خود با پرسپولیس به گفته محمد رویانیان به مدت یک سال دیگر قرارداد خود را تمدید کرد.
کتانی ها آویزان می شوند .

مهدی مهدوی‌کیا سرانجام در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ هنگامی که ۳۶ سال داشت به‌طور رسمی از میادین فوتبال خداحافظی کرد. در ابتدا طبق توافق پرسپولیس و سپاهان برای حضور نمادین مهدوی‌کیا در فینال جام حذفی عنوان شد که قبل از فینال جام حذفی مسابقه‌ای نمادین انجام خواهد شد. اما این مسابقه نمادین صورت نگرفت و مهدوی کیا در ۵ دقیقه پایانی بازی وارد زمین شد. در نهایت سپاهان در ضربات پنالتی پیروز شد و مهدی مهدوی کیا در حالیکه بازیکنان پرسپولیس زمین را ترک کرده بودند به تنهایی در بین تشویق تماشاگران پرسپولیس و سپاهان چهار گوشه زمین را بوسید و ناکام از بلند کردن جام زمین را ترک کرد.

در ادامه مسئولان باشگاه پرسپولیس خواهان دعوت تیم هامبورگ برای انجام بازی خداحافظی مهدوی کیا شدند ولی با موافقت مهدی مهدوی کیا در نهایت از تیم پیشکسوتان باشگاه میلان برای انجام یک بازی خیریه دعوت به عمل آمد. تیم پیشکسوتان پرسپولیس در روز ۷ آذر ۱۳۹۲ میزبان تیم پیشکسوتان میلان با حضور بازیکنانی مانند پائولو مالدینی، فرانکو بارزی و گتوسو بود، مهدوی کیا در اواخر نیمه اول بجای فرشاد پیوس به میدان آمد و پیوس پیراهن خود را که شماره ۱۷ داشت به او داد، همچنین محمد پنجعلی کاپیتان تیم پیشکسوتان پرسپولیس نیز بازوبند کاپیتانی را بر بازوی مهدوی کیا بست. در نهایت این بازی با نتیجه ۳ بر ۱ به سود پیشکسوتان میلان تمام شد و مهدوی کیا با دور افتخاری خود در تشویق پرشور تماشاگران در ورزشگاه آزادی، کفش‌های خود را آویزان کرد و دوران فوتبالی خود را به عنوان بازیکن به سرانجام رساند.

دنیای ملی

مهدوی‌کیا همواره در دوران ورزشی خود یکی از بازیکنان مؤثر در تیم ملی فوتبال ایران بود. وی با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرد. مهدی پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک تساوی کرد و از صعود به جام جهانی بازماند از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد. او در طول دوران حضورش در تیم ملی ، 111 بازی ملی انجام داد که سیزده گل به ثمر رساندو خاطره انگیز ترین گل او گل به آمریکا است . گلی که از سربازی معاف اش کرد و دو سال او را از پاس دادن ، نجات داد !

اسطوره‌ای برای تمام فصول

کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته یک نظرسنجی برای انتخاب بهترین مدافع تاریخ جام ملت های آسیا برگزار کرده بود که امروز این نظرسنجی به اتمام رسید. مهدی مهدوی کیا، مدافع سابق تیم ملی کشورمان با کسب ۷۹ درصد آرای به عنوان بهترین مدافع انتخاب شد.

جام شوکران

سیاست تلخ ترین زهر دنیاست . شوکرانی که یک قطره اش خانه ای را یا حتی خاکی را بنیان می کند . بنیانی که کاش مهدوی کیا در آن وارد نمی شد و اظهار نظر نمی کرد تا خاطره ها همیشه از او به بهترین شکل در ذهن مردم نقش می بست . این که او چه گفت و بعد چه اظهار نظراتی را شنید ، نباید بیان کنیم اما هر چه که بود خاطر عده ای را از موشک ایرانی آزرده کرد اما کینه به دل هیچ کس وارد نشد و تحریکات یک نفر درباره او باعث تلخ شدن تمام خاطرات نشد اما اظهار نظرش تا ابد ، چون جراحتی هر چند کوچک بر قلب عده ای در این آب و خاک خواهد ماند . جراحتی که اگر کار را به کاردان سپرده بودیم ، امروز مملو از محبت بود نه تلخی یک جمله .

به امید تولد ستارگانی که ذهنمان را پر از خاطرات شیرین کنند و هرگز شوکران سیاست را ننوشند.

*گزارش از احمدرضا خطیبی

نظر شما