شناسهٔ خبر: 28836747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان

برگزاری کارگاه روشنگری راههای مقابله با جاسوسی تلفنی در دانشگاه

صاحب‌خبر -

کارگاه روشنگری راههای مقابله با جاسوسی تلفنی با هدف آگاه سازی، روشنگری و پیشگیری از تخلیه و جاسوسی تلفنی با حضور مدیران، مسئولین، اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان دانشگاه در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی در سنندج برگزار شد.       

مدرس کارگاه با اشاره به لزوم آشنایی همه اقشار، صنوف و مردم با روشهای مقابله با جاسوسی تلفنی، ابراز داشت: جاسوسی تلفنی بدین معنا است که یک نفر یا سازمان جاسوسی با برنامه، طرح، پیش بینی و نقشه قبلی به افرادی مطلع در زمینه های مدنظرشان، تماس و آنان را مغفول و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می نماید.

وی با اشاره به اینکه، دشمنان روش های متنوع و مختلفی در جهت جمع آوری اطلاعات و تخلیه تلفنی بکار می گیرند، افزود: شناسایی وضعیت شخصیتی مخاطبان(درونگرا یا برونگرا بودن، حراف، امنیتی و غیره)، برخورد گرم و استفاده از خرده فرهنگها، ارائه اطلاعات هر چند بی ارزش برای جلب اعتماد در اولین تماس، برخورد از موضع بالاتر، خود را هم فکر طرف مقابل جلوه دادن، تعریف و تمجید از مخاطب و در رودربایستی قرار دادن او، خام نمودن مخاطب با ذکر اسامی مسئولین و آشنایان و تغییر صدا، استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، از طریق رایانامه و شماره تلفن ها، تماس هایی تحت عنوان موسسه نظرسنجی، خبرنگار و دعوت به جلسه از جمله روش های جمع آوری اطلاعات توسط شبکه های جاسوسی دشمنان است.

مدرس کارگاه با اشاره به اینکه، مسایل امنیتی، نظامی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مهمترین محورهای جاسوسی تلفنی است، ابراز داشت: محورهای مقاومت در منطقه، اختلافات جناحی، مسائل هسته ای، تحریم و پساتحریم ها، نارضایتی های اجتماعی، ردپای افراد ریزشی از نظام، حوزه اقتصادی، اتفاقات خاص(زلزله و تجمعات)، شناسایی نخبگان و کارشناسان طراح در حوزه های مختلف از جمله موضوعات جاسوسی تلفنی به شمار می آید.

وی ضمن بیان اینکه، منافقین به صورت سازمان یافته و با همراهی دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام به جاسوسی تلفنی از داخل ایران می نمایند، اظهار داشت: جاسوسی تلفنی دلایل متنوع و گسترده ای دارد که از آن جمله می توان به مایه حیات ننگین افراد و گروههای منافق و معاند، مصرف درون گروهی، به سفارش سازمان های جاسوسی بیگانه، القا و انجام عملیات روانی، عملیات تروریستی و با هدف صاحب نفوذ جلوه دادن دسترسی ها و حضور در داخل کشور اشاره نمود.

مدرس مجرب کارگاه ضمن بیان این مطلب که هیچ کسی مصون از تخلیه و جاسوسی تلفنی نیست، اضافه نمود: کسانی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به اطلاعات طبقه بندی شده داخل کشور دسترسی دارند در معرض جاسوسی تلفنی هستند.

 وی با بیان اینکه، راه کارهای ناکام گذاشتن دشمنان در پرداختن به جاسوسی تلفنی از هموطنان عزیزمان، زیاد است، گفت: ارائه اطلاعات فقط از طریق مجاز، عدم اعتماد به امنیت تلفن و وسایل ارتباطی، استفاده صحیح از نمابر و رایانامه، اتصال ایمن رایانه به اینترنت، استفاده از نام کاربری و کد واژه و اعلام تماس های مشکوک به ارگانهای اطلاعاتی از جمله روش های ناکام گذاشتن دشمنان در جاسوسی تلفنی است.

مدرس کارگاه در پایان خاطر نشان ساخت: حصول اطمینان از هویت تماس گیرنده، صلاحیت تماس گیرنده برای دریافت اطلاعات و صلاحیت مخاطب برای دادن اطلاعات مورد درخواست از جمله مهمترین راه کارهای برقراری و حصول اطمینان از امنیت مکالمه های تلفنی است.

لازم به ذکر است طبق ماده 506 قانون مجازات اسلامی، چنانچه مأمورین دولتی که مسئول امور حفاظتی و اطلاعاتی طبقه بندی شده می باشند و به آنها آموزش لازم داده شده است در اثر بی مبالاتی و عدم رعایت اصول حفاظتی، توسط دشمنان تخلیه اطلاعاتی شوند به یک تا شش ماه حبس محکوم می شوند.



نظر شما