شناسهٔ خبر: 28836371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

به یاد مزدا

ایران کمتر از دو هفته پیش داغدار از دست دادن مردی شد که با جراحی‌های ویژه امید زیادی را در دل بسیاری از بیماران زنده کرده بود. این مرد پروفسور کیوان مزدا بود، کسی که سالانه چندین عمل جراحی خیریه در بیمارستان نورافشار انجام می‌داد

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت به یاد مهربانی های مرحوم پروفسور کیوان مزدا جمعی از بیماران، همکاران و علاقه مندانش در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار، که محل بسیاری از اعمال جراحی او بود، گرد هم آمدند

به گزارش شفاآنلاین، ایران کمتر از دو هفته پیش داغدار از دست دادن مردی شد که با جراحی‌های ویژه امید زیادی را در دل بسیاری از بیماران زنده کرده بود. این مرد پروفسور کیوان مزدا بود، کسی که سالانه چندین عمل جراحی خیریه در بیمارستان نورافشار انجام می‌داد. به همین مناسبت مراسم (Ceremony)یاد بود پروفسور کیوان مزدا روز دوشنبه با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان نورافشار برگزار شد.

دکتر علی‌اصغر پیوندی در مراسم «یاد مزدا»؛ ضمن تسلیت ضایعه دردناک درگذشت این پزشک گفت: «امیدواریم بتوانیم با بزرگداشت چنین مراسمی یاد و خاطره عزیزی مانند پروفسور مزدا را گرامی بداریم و آن را تبدیل به الگویی برای تمام جامعه کنیم، هرچند در کشور ما افرادی مانند پروفسور مزدا کم نیستند.»

وی ادامه داد: «همه‌ ما به ‎خاطر عشق به روحیه نیکوکاری و بشردوستی آن عزیز و خدمات بی‌شائبه‌ای که ایشان در گمنامی تمام انجام دادند، در اینجا جمع شده‌ایم تا یاد و خاطره وی را گرامی بداریم و در عین حال باعث افزایش روحیه انسان‌دوستی و صلح‌دوستی در جامعه شویم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در جامعه ما افرادی همچون پروفسور مزدا کم نیست، افزود: «در کشور ما همچون پروفسور مزدا کم نداریم، فقط لازم است جست‌وجوی بیشتری کنیم. در تاریخ پزشکی کشور ایران افراد بسیار زیادی هستند که خدمات زیادی را انجام داده‌اند، انسان‌های توانمندی که خدمات بسیاری کرده‌اند، اما تعداد کمی از آنها اسمشان در خاطر من و شما ثبت شده است.»

وی با اشاره به روحیه بشردوستانه دکتر مزدا تصریح کرد: «فردی که سالی ٤ بار بدون هیچ چشمداشت مادی به همراه تیم جراحی خود به ایران می‌آمد تا به عزیزانی از گوشه و کنار کشورمان و هر نقطه‌ای که بیمار (Patient)و مستمندی نیاز به درمان دارد، خدمتی شایسته و با کیفیت بالا انجام دهد. این امر باعث ترویج روحیه انسان‌دوستی و صلح‌طلبی می‌شود و آن را تبدیل به یک الگو می‌کند.»

دکتر پیوندی با بیان اینکه انسان‌هایی همچون کیوان مزدا در کمال خاموشی و در گمنامی تمام  کار نیک انجام می‌دهند، گفت:   «انسان‌هایی که با خلوص نیت و خالصانه خدمت می‌کنند، اجرشان با خود خداوند است و بعد از مرگ تاریخ یاد و نامشان را ثبت می‌کند.»

وی در ادامه بیان کرد: «زنجیره امید زمینه این خدمات را آماده کرده است و بیمارستان نورافشار هم تمام امکانات را در اختیارشان گذاشته و درواقع همه دست‌به‌دست هم دادند تا خدماتی را به یک انسانی که نیازمند است، ارایه دهند تا شرایطی را فراهم کرد که به غیر از بیماری مشکل دیگری برای فرد نباشد. وظیفه ما این است شرایطی را ایجاد کنیم که دغدغه‌های حواشی بیماری برای بیماران ما در همه نقاط کشور کم شود.»

پیوندی افزود: «جمعیت هلال احمری یکی از اهداف و وظایف عمده‌اش که ٩٥‌سال است آن را دنبال می‌کند، کاهش آلام و مشکلات مردم است. حرکت و سیاست‌گذاری‌های جمعیت هلال‌احمر در این زمینه بوده است. اما مردم باید بگویند که در زمینه کمک‌رسانی تا چه میزان ما موفق بوده‌ایم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر در انتهای سخنان خود به دو نکته اشاره کرد: «بهتر است رسانه‌ها و همه افرادی که در فضای مجازی فعال هستند، کارهای خوب را نیز نمایش دهند و به آن ضریب دهند. کارهای منفی و بد خود قدرت دارند و باعث ترویج روحیه بی‌طراوتی و یأس در جامعه می‌شوند، بنابراین بهتر است کار خوب را در جامعه افزایش دهیم، چیزی که همه جامعه بدان احتیاج دارند. باید روحیه امید، طراوت، شادابی و نشاط را در جامعه با گسترش الگوهای نیکوکاری مانند پروفسور مزدا ترویج دهیم.»

پیوندی با بیان اینکه اساس کار هلال‌احمر داوطلبانه است، بیان کرد: «اساس کار در جمعیت هلال‌احمر داوطلبانه است، یعنی چیزی که جمعیت بر آن بنا شده و هدف ما است داوطلب‌محوربودن فعالیت‌های جمعیت است. این روحیه داوطلبانه باید در همه ما گسترش پیدا کند. بیمارستان نورافشار هم می‌تواند به‌عنوان مرکز کار داوطلبانه برای جامعه پزشکی داوطلب، به افرادی که نیاز به درمان دارند و کسانی که به دلیل مشکلات مادی و اعتباری خودشان نمی‌توانند درمان خود را به خوبی انجام دهند، خدمات گسترده‌ای ارایه دهد.»

وی درنهایت اظهار کرد:  «جمعیت هلال‌احمر یک جمعیت خیرخواهانه است که برای مردم، از جنس مردم و برای رفع مشکلات مردم تشکیل شده است.»

وقتی صحبت از کیوان مزدا می‌کنیم صحبت از شخصی است که اگرچه سال‌های حضورش در این خاک محدود بود، اما در ردیف پزشکان نیک‌اندیشی بود که دلش همواره برای این خاک می‌تپید. گواه این امر حضور پیاپی او در طی این سال‌ها برای کمک به بیمارانی بود که چشم امید به یاری او دوخته بودند. پروفسور کیوان مزدا از برجسته‌ترین جراحان ستون فقرات دنیا و از پزشکان نیکوکاری بود که به عنوان عضوی از سازمان پزشکان بدون مرز در کشورهای توسعه نیافته، خدمت کرد. در ٣١ مرداد١٣٢٨ در آبادان دنیا آمد و از ٧ سالگی در فرانسه بزرگ شد، رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به واسطه هوش و پشتکار فراوان از مشهور‌ترین جراحان ستون فقرات دنیا بود. تکنیک خاص و ابداعی دکتر کیوان مزدا در اصلاح انحرافات ستون فقرات هم اکنون در اکثر مراکز درمانی دنیا استفاده می‌شود و با ابداع این تکنیک منحصر به فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات فراهم شده است.شهروند

نظر شما