شناسهٔ خبر: 28836079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سهام، ارز و سکه روزی متعادل را رقم زدند

عبور بازارها از شوی تحریمی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

بازار سهام

برگشت بازار از فشار عرضه‌ها

شاخص کل بورس تهران دیروز ضمن یک رفت و برگشت با رشد ۹۵ واحدی به سطح ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ واحد ارتقا یافت. شامگاه سه‌شنبه بود که خبر تحریم شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت از سوی خزانه‌داری آمریکا در رسانه‌ها منتشر شد. به دنبال این خبر، جوی روانی در ابتدای معاملات دیروز بر بازار سهام حاکم و شاخص کل تحت تاثیر فشار فروش در اکثریت نمادها افتی ۲۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. اما چنان‌که انتظار می‌رفت، رفته‌رفته با فروکش هیجان در بازار و حمایت سهامداران عمده شاهد برگشت شاخص به محدوده مثبت بودیم. شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که نماد «وبملت» به عنوان یکی از شرکت‌های موضوع تحریم، از محدوده منفی قیمت تا صف خرید رفت و نماد «فولاد» هم به‌رغم بیشترین تاثیر کاهنده بر شاخص، در محدوده مثبت قیمت بسته شد.

11-01

 

بازار ارز

نزول غافلگیرکننده دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 150 تومانی به نرخ 13 هزار و 950 تومانی رسید. پس از دو روز رشد متوالی نرخ‌های ارز، شاهد تنزل یک درصدی ارزش دلار طی معاملات روز گذشته بودیم. علاوه بر هیجانات حاکم بر بازار آزاد به دلیل نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم‌های نفتی و تب‌وتاب برای تصویب نهایی لوایح مرتبط با FATF، افزوده شدن تقاضای مناسبتی ارز-اربعین- به جمع نیروهای متقاضی، عامل حمایت از نرخ‌های ارز بوده است. اما نکته قابل توجه در معاملات دیروز، عقبگرد دلار از مرز 14 هزار تومانی بود. انتظار می‌رفت بازار ارز با انتشار فهرست دیگری از شرکت‌های تحت تحریم از سوی خزانه‌داری آمریکا در شامگاه سه‌شنبه، تحت تاثیر موج‌های سفته‌بازانه، به صعود خود برای سومین روز ادامه دهد. با این حال، نرخ‌ دلار بر خلاف انتظار معامله‌گران ارزی، مجددا به زیر مرز 14 هزار تومانی بازگشت.

11-02

 

بازار سکه

فشار دلار بر سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 90 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 300 هزار تومان تنزل یافت. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، بهای سکه متناسب با رشد ارزش دلار، حدود 6 درصد ارتقا یافت و تا آستانه مرز 4 میلیون و 400 هزار تومان پیش رفت. اما با عقبگرد دلار طی دادوستدهای روز گذشته، سکه نیز 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. از طرف دیگر، قیمت جهانی فلز زرد طی روز گذشته از سقف سه ماهه خود عقب نشست؛ اما مطابق معمول هفته‌های اخیر، تمرکز سکه‌بازان بیشتر بر تحولات داخلی و نوسان نرخ دلار بود. همچنان موضوع تایید یا عدم تایید لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی در کنار اخبار تحریم‌ها مورد توجه معامله‌گران ارزی و سکه‌بازان است. با این حال، حضور بازارساز ارزی، عامل فشار بر ارز و متعاقبا سکه است.

11-03

 

بازار طلای جهانی

افت فلز زرد در سایه بهبود دلار و سهام

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 4 دلاری به قیمت 1227 دلار رسید. رونمایی از عملکرد مثبت سه‌ماهه از سوی غول‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، نظیر گلدمن ساکس و مورگان استنلی، موجب بهبود شاخص‌های سهام آمریکا طی روز گذشته شد و جریان سرمایه به سهام را پس از سقوط هفته قبل تقویت کرد. شاخص دلار هم به رغم انتقاد مجدد ترامپ از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، در پی گزارش‌های مثبت از بازار کار(شاخص JOLTS) به بالای مرز 95 واحد ارتقا یافت. برآیند این عوامل طلا را از سقف 3 ماه اخیر  پایین کشید. در همین راستا، انتظار بازار این است که فدرال رزرو با احتمال 83 درصد نرخ بهره را در دسامبر افزایش خواهد داد که اجرای این تصمیم عامل فشار بر طلاست. ضمن اینکه، انتشار صورتجلسه نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو در عصر چهارشنبه بر بازار تاثیرگذار است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق

اوراق تسهیلات اسفند 95(9512) روز گذشته با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 61 هزار و 613 تومان معامله شد. در روزی که ارزش کل معاملات اوراق 13 درصد افزایش یافت، اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات با افت قیمت مواجه شدند. با این حال، همچنان شاهد نوسان محدود قیمت در میان اوراق و تثبیت بهای اغلب سررسیدها در محدوده 62 هزار تومان هستیم. پس از التهاب قیمت‌ها در بازارهای ارز و سهام طی هفته اول و دوم مهرماه، امواج متلاطم این بازارها به معاملات اوراق هم سرایت کرد و شدت نوسان قیمت‌ در این بازار را افزایش داد. اما بهای اوراق در یک هفته اخیر  در توازن عرضه و تقاضا نوسانات محدودی را تجربه کرد. روند رو به کاهش تقاضای فصلی مسکن و نبود محرک بیرونی از عوامل اصلی کم‌نوسانی بهای اوراق به شمار می‌روند.

11-05

 

بازار نفت

پایداری نفت با افت غیرمنتظره موجودی‌ها

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز ضمن یک رفت‌وبرگشت در سطح 3 /71 دلار باقی ماند. برآورد هفتگی موسسه نفت آمریکا(API) از کاهش غیرمنتظره موجودی‌ها، فعالان بازار را غافلگیر کرد و موجب تقویت مقطعی قیمت نفت در روز گذشته شد. بر اساس برآورد این موسسه، موجودی هفتگی پس از چهار هفته، به رغم انتظار 13/ 2 میلیون بشکه افت کرد و به بازار این پیام را فرستاد که تقاضا در مقیاس هفتگی رشد کرده است. آمار رسمی موجودی‌ها عصر چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی(EIA) منتشر می‌شود. انتظار بازار این است که موجودی‌ها در هفته منتهی به 12 اکتبر، 2 /2 میلیون بشکه افزایش یابد. از سوی دیگر، فشارها بر صادرات نفت ایران و تداوم تنش‌های دیپلماتیک بین عربستان و قدرت‌های غربی بر سر قتل جمال خاشقجی، به عنوان عوامل محدودیت‌آفرین عرضه، از نفت حمایت می‌کند.

11-06

نظر شما