شناسهٔ خبر: 28835824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

چه کسانی می خواهند پرونده قتل جمال خاشقجی باز بماند و چرا؟/ احتمال برکناری بن سلمان از قدرت به امید حل بحران های منطقه از جمله جنگ یمن

رسانه های آمریکایی که یک جبهه متحد برای مخالفت با رویکرد دولت ترامپ شکل داده اند بر پیدا کردن افرادی که در جنایت دست دارند و محاکمه آنها و در رأس شان شاهزاده محمد بن سلمان اصرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: سه طرف اصلی هستند که اکنون در برابر طرح ها و برنامه های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای«جمع کردن» جنایت قتل« جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی داخل کنسولگری کشورش در استانبول و تلاش برای تبرئه شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و حاکم کنونی عربستان سعودی از هر گونه سرزنشی، ایستاده اند و به این باور تمایل داریم که این سه طرف حرف آخر را می زنند.

اولی: تحرک عناصر برجسته در موسسه قانونگذاری آمریکا یعنی «کنگره» به شکل گسترده برای سرنگونی شاهزاده بن سلمان و انداختن مسئولیت این جنایت به گردن وی است و بارزترین این عناصر دو سناتور جمهوری خواه یعنی« مارکو روبیو» کاندیدای سابق ریاست جمهوری و «لیندسی گراهام»  علاوه بر 22 قانونگذار دیگر هستند که خواستار عملی کردن ماده  اعمال تحریم ها در قانون اساسی آمریکا علیه کشورهای خارجی است که حقوق بشر را نقض می کنند.

دوم: دولت ترکیه است که می خواهد موج رسانه ای کنونی درباره مساله خاشجقی را با ادامه اطلاعاتی که به شکل قسط های راحت به بیرون درز می دهد و بر قتل و تکه تکه کردن جسد تأکید می کند و دقیق ترین جزئیات را به شکل سریال های درام ترکی ذکر می کند، به قوت خود باقی بگذارد.

سوم:رسانه های آمریکایی که یک جبهه متحد برای مخالفت با رویکرد دولت ترامپ شکل داده اند و بر پیدا کردن افرادی که در جنایت دست دارند و محاکمه آنها و در رأس شان شاهزاده محمد بن سلمان اصرار دارند.

حمله سخت و بی محابای سناتور گراهام به شاهزاده بن سلمان قابل توجه و تأمل بود. وی در گفت و گویی با «فاکس نیوز» هوادار ترامپ و مورد علاقه رئیس جمهور آمریکا، بن سلمان را مرد ویرانگر توصیف کرد و رک و پوست کنده وی را متهم کرد که دستور قتل خاشقجی را  خودش صادر کرده است. سناتور گراهام تأکید کرد که حکومت عربستان سعودی با «ارزش های» آمریکایی با تحقیر تعامل می کند و این مرد  یعنی « بن سلمان» باید از قدرت کنار برود زیرا شخصیتی آزار دهنده است و نمی تواند رهبری جهانی در عرصه بین المللی شود.

اما حمله سناتور مارکو روبیو همکار  گراهام که نزدیک بود ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در انتخابات حزب جمهوری خواهد برای انتخاب کاندیدا شکست دهد سرسخت تر بود. وی با شدت بیشتری به هر دو یعنی بن سلمان و دوستش ترامپ حمله کرد زمانی که ارجحیت و تقدم قراردادهای سلاح را بر اصول حقوق بشر رد کرد و گفت:« هیچ مبلغی در جهان وجود ندارد که بتواند جایگاه و حمایت ما از حقوق بشر را و نیز شیوه تعامل کشورها با ما را بخرد.»

این دو سناتور نماینده دولت عمیق آمریکا یا شاخه مخالف با مدیریت بحران توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طریق گروکشی از حکومت عربستان و سوء استفاده از حالت ضعف آن برای دستیابی به پول بیشتر چه به شکل سرمایه گذاری و چه به شکل قراردادهای سلاح هستند و حمایت روزافزونی از آنها توسط همکاران شان در دو مجلس سنا و نمایندگان می شود.

گزارش های شنیع درباره چگونگی اعدام خاشقجی قربانی که بخش امنیتی ترکیه به شکل مرحله به مرحله به بیرون درز می دهد مانند گفتن اینکه طی بازجویی از وی داخل کنسولگری انگشتانش قطع شد سپس سرش از تن اش جدا شد به منظور بسیج افکار عمومی جهان علیه حکومت عربستان سعودی و به طور مشخص شاهزاده محمد بن سلمان و تحریک برای سرنگونی اش از قدرت و نیز به منظور زندن ماندن پرونده در رسانه های جمعی سنتی یا دیجیتالی صورت می گیرد و نیز به این منظور صورت می گیرد که نشان دهد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دنبال زد و بند مالی در مقابل« جمع کردن» پرونده و دور کردن آن از طرف واقعی نیست که پشت آن قرار دارد و دستور اجرای آن را داده است و اکنون به دنبال «گوشت قربانی» است.

چه بسا بد نیست یاد آوری کرد که روزنامه «واشنگتن پست» که خاشقجی را به صفوف نویسندگان و سرمقاله نویسانش ملحق کرد پرونده را به دست گرفته و میزبان خانواده اش است، روزنامه ای بود که رسوایی واترگیت را فاش کرد و «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا را سرنگون کرد. ما بر این باور نیستیم که این روزنامه آمریکایی کار را نیمه تمام بگذارد به ویژه آن که با دولت ترکیه هماهنگی می کند و جلوتر از همه اطلاعاتی خاص درباره جنایت منتشر می کند و بعید نیست که در نهایت به سر شاهزاده محمد بن سلمان چشم دارد.

تلاش ها برای سرپوش گذاشتن روی پرونده چه با تشکیل کمیته عربستانی برای تحقیق درباره جنایت و مشخص کردن کسانی که در آن دست دارند و محاکمه شان به بهانه آن که این جنایت را بدون علم و آگاهی رهبران عربستان انجام دادند و چه از طریق خریدن ترامپ و سیر کردن حرص و طمع وی از طریق پول و قرارداد به نظر فرصت بسیار کمی برای موفقیت داشته باشد آن هم در سایه گسترش حملات طرف های پر نفوذ مخالف عربستان؛ حالا چگونه متهم اصلی جنایت ترور می تواند درباره آن تحقیق کند؟ از آن خطرناک تر اینکه چگونه تحقیقاتش جدی گرفته شود!

این جنایت به دور از توجه بین المللی و مجمع عمومی سازمان ملل نیست که بر اساس میثاق سازمان ملل در تشکیل تیم تحقیقاتی و دادگاه ویژه برای رسیدگی به این جنایت ترور از مشروعیت برخوردار است. می گوییم مجمع عمومی سازمان ملل زیرا می تواند از احتمال های استفاده «وتو» در شورای امنیت توسط دولت ترامپ یا دولت های دیگر نیز می تواند عبور می کند.

عملیات جستجو برای ولیعهد جدید در میان خاندان آل سعود در عمل آغاز شده است و برخی از دولت های غربی از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه برای یک تیر و چند نشان و ایجاد برون رفت هایی از بحران های پیچیده منطقه که بارزترین آنها جنگ یمن  این عملیات را تشویق می کنند و چه بسا اگر این عملیات تغییر رخ دهد این جنگ به پایان می رسد؛ همانطور که ترور «انور السادات» رئیس جمهور اسبق مصر دروازه ای شد که مصر از طریق آن به عضویت اتحادیه عرب برگشت و تحریم این کشور توسط عرب ها به پایان رسید.

روزنامه  انگلیسی «تایمز» شروع به کاندیداتوری نام ها در «بورس جانشینی» کرد و دم از شاهزاده « خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا به عنوان جایگزین برادرش زد و برخی از مسئولان آمریکایی هم پیشنهاد بازگشت شاهزاده «محمد بن نایف» را مطرح کرده اند. برخی طرف ها نیز همچنان شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» دومین پسر کوچک پادشاه موسس و مقیم در لندن را برای این پست کاندید می دانند.

روزهای آینده پر از اتفاقات غیرمنتظره و اطلاعاتی است که به بیرون درز می کند و مرگ مساله ترور خاشقجی بسیار دشوار است و همه «اره ها» برای به حاشیه راندن و «جمع کردنش» به هر اندازه تیز و جدید باشند، ناکام می مانند.

 

انتهای پیام

نظر شما