شناسهٔ خبر: 28835029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

"پله‌های لرزان یوسف‌آباد" 29 شعر بی‌تا ملکوتی

مجموعه شعر "پله‌های لرزان یوسف‌آباد" بی‌تا ملکوتی به چاپ رسید.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "پله‌های لرزان یوسف‌آباد" از 29 عنوان شعری هم‌چون "دوخط قرمز کوتاه" ،"خورشید خونی"، "قطار کودکی"، "آیدا و پراگ"، "ایروان محزون"، "نام تو اولین دریاست"، "مسیح من فیلسوف است"، "ستاره‌ها و سرمه‌ها"، "برجک‌های خالی"، "خواب‌های تابستانی"، "یکشنبه است"، "قبل از مرگ"، "مرز"، "پوست مالیخولیایی ماهی"، "گالیله در حزن خیابان ایتالیا" و "هفت‎نامه الکترونیکی به زادگاهم" تشکیل شده است.

"پله‌های لرزان یوسف‌آباد" که عنوان کتاب نیز به خود اختصاص داده شعر آخر این مجموعه است که برای مجسمه‌های مسیح و کوچه‌های پله‌ای شهر کارلوویواری که شاعر را به یاد کوچه‌های خیابان ولیعصر می‌اندازد نوشته شده. او خاطراتش از این خیابان را پس از سال‌ها دوری مانند تیغی در گلو می‌داند.

در این شعر می‌خوانیم:

هیچ پله‌ای

دیگر نمی‌رسد به یوسف‌آباد

به سایه‌ی لرزان ما روی برف

به زمستانی که می‌گریست

هیچ پله‌ای

از یهودای دامنم نمی‌گذرد

تا کلاغ‌های پیر پارک ساعی

از مصائب مسیح دست‌هایم

تا تن مست چنارهای ولیعصر

و سربازی که در شقیقه‌ی جویبار

سوت می‌زند

سر تخت‌طاووس

هیچ پله‌ای

به بام تهران نمی‌رسد

و باران‌های دربند

و این میخ‌ها

وپله‌ها

که از مرگ هم می‌گذرند...

بیشتر شعرهای کتاب تقدیم شده‌ است مثلا شعر "سه مرثیه برای شایما" برای نوزادی که 48 ساعت بعد از شکم مادر مرده‌اش در بمباران‌های غزه، زنده به دنیا آمد اما به علت قطع برق دستگاهی که داخلش نفس می‌کشید جان سپرد. یا شعر"برجک‌های خالی" برای سربازانی که 28 سال بعد از جنگ ایران و عراق، هرگز به اهواز نرسیدند و در سانحه تصادف اتوبوس جان باختند. "ستاره‌ها و سرمه‌ها" نیز برای کودکان جنگ زده افغان و شعر "گالیله در حزن خیابان ایتالیا" نیز برای حمید سمندریان سروده شده‌اند. 

تمامی شعرها کتاب "پله‌های لرزان یوسف‌آباد" تاریخ دارند که برخی میلادی و تعدادی شمسی هستند و طی سال‌های 2008 تا 2016 سروده شده‌اند.

مجموعه شعر "پله‌های لرزان یوسف‌آباد" در شمارگان 550 نسخه و با قیمت 8 هزار تومان توسط انتشارات نصیرا منتشر شده و به فروش می‌رسد.

نظر شما