شناسهٔ خبر: 28834972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صنعت بیمه | لینک خبر

بورس دوباره یکه تاز شد

عصر گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خبری خود نام بنگاه‌هایی را اعلام کرد و آنها را تحریم کرد. بانک ملت، بانک مهر اقتصاد، تراکتورسازی تبریز و فولاد مبارکه اصفهان بنگاه‌هایی بودند که از دسترسی به نظام مالی آمریکا منع شده‌اند.

صاحب‌خبر -
  صنعت بیمه -افزایش یا کاهش نرخ دلار و طلا، نهایتا به بازدهی بازار سهام ختم می‌شود. این پیش‌بینی در صورت تحقق بازارهای طلا، ارز و مسکن را دچار رکود خواهد کرد.

معاملات بورس امروز با نوسان همراه بود به طوری که شاخص با افت و خیز مواجه شد و در پایان آخرین روز کاری تالار شیشه ای، نماگر اصلی این بازار با افزایش اندک ۹۵ واحدی در کانال ۱۸۲ هزار واحدی قرار گرفت.

معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، دو تحلیل از وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ ارایه کرده است؛ اول این که جهش نرخ ارز در اثر تداوم تنگناهای دسترسی به شبکه نقل و انتقال بین‌المللی ارز یا بروز تنش در روابط بین‌المللی ایران در سایه سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ وهم‌پیمانان آن ایجاد شود که در این صورت‌ چهارصنعت بزرگ بورس شامل پتروشیمی، فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی تحت این سناریو، با افزایش قیمت محصولات و سودآوری مواجه خواهند شد و تحت تاثیر این رخداد، شاخص این صنایع و شاخص کل بورس و فرابورس، رشد و بازدهی زیادی را به ثبت خواهند رساند.

دوم این که ثبات نرخ ارز در اثر رفع تنگنای دسترسی به منابع ارزی ایران در خارج از کشور و بازگشت آرامش به روابط خارجی کشوراتفاق بیفتد که تحت این سناریو، به دلیل نبود چشم انداز رشد قیمتهای جهانی، بازدهی بازار سهام بیش از هر چیز بالای نرخ سود بانکی، نقدینگی را به سمت بازار پول و بدهی هدایت کرده و بازار سهام عملا با چشم انداز رشد و جذابیت همراه خواهد بود. در هر دو حالت به نظر می‌رسد که بازار سهام تحت تاثیر جهش یا ثبات نرخ ارز، رشد و بازدهی نسبتا زیادی را تجربه خواهد کرد.

ثبات بورس با وجود تحریم

بازار سهام در روزهای اخیر افت نسبی را تجربه کرد اما امروز برخلاف برخی تحریم‌ها به ثبات رسید. عصر گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خبری خود نام بنگاه‌هایی را اعلام کرد و آنها را تحریم کرد. بانک ملت، بانک مهر اقتصاد، تراکتورسازی تبریز و فولاد مبارکه اصفهان بنگاه‌هایی بودند که از دسترسی به نظام مالی آمریکا منع شده‌اند.

با این حال بازار سهام به دلایلی از جمله عرضه اولیه‌ای که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، توانست تا حدودی پایداری خود را حفظ کند. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۹۵ واحد رشد کرد و تا ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ افزایش یافت اما در ابتدای باز شدن معاملات بورس، بازیگران بازار سرمایه شاهد کاهش نماگر اصلی بازار با شیب تندی بودند؛ به طوری که نیم ساعت پس از شروع معاملات شاخص کل در تراز ۱۸۰ هزار و ۳۲۲ واحدی قرار گرفت.


منبع:پول نیوز

برچسب‌ها:

نظر شما