شناسهٔ خبر: 28834408 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خواص فوق العاده چای ماچا

چای ماچا یک چای سنتی چینی است. چای ماچا سبز رنگ و ازچای سبز پررنگ تر می باشد. چای ماچا به علت تاثیر خوبی که بر کبد دارد می تواند یه هضم غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک کند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>چای ماچا علاوه بر حفاظت از کبد و کمک به کاهش وزن دارای خواص ضد پیری، کمک به سلامت قلب و جلوگیری از سرطان است.

به گزارش شفا آنلاین:چای ماچا یک چای سنتی چینی است. چای ماچا سبز رنگ و ازچای سبز پررنگ تر می باشد. چای ماچا به علت تاثیر خوبی که بر کبد دارد می تواند یه هضم غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک کند. در این مقاله بیشتر با چای ماچا <Macha tea>آشنا شوید. 

محافظت از کبد یکی از مهم‌ترین خواص چای ماچا
کبد برای سلامتی حیاتی است و نقش مهمی در سم‌زدایی، اثربخشی داروها و پردازش مواد مغذی ایفا می‌کند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که ماچا از سلامت کبد هم محافظت می‌کند. دانشمندان در مطالعه‌ای، به‌مدت ۱۶ هفته به موش‌های دیابتی ماچا خوراندند و درنهایت متوجه شدند این گیاه، هم از آسیب به کلیه‌ها و هم کبد جلوگیری می‌کند.

در مطالعه‌ی دیگری به ۸۰ نفر که کبد چرب غیرالکلی داشتند، به‌مدت ۹۰ روز، هر روز ۵۰۰ میلی‌گرم چای سبز دادند. بعد از ۱۲ هفته، عصاره‌ی چای سبز سطح آنزیم کبد را به‌مقدار قابل‌توجهی کاهش داد. افزایش سطح این آنزیم‌ها موجب آسیب کبدی می‌شود.

علاوه‌براین، تحلیل ۱۵ مطالعه‌ی مختلف حاکی از آن است که نوشیدن چای سبز، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبد در ارتباط است. اما باید به‌خاطر داشت که ممکن است عوامل دیگری هم در این ارتباط سهیم باشند.
برای بررسی آثار ماچا روی انسان، باید تحقیقات بیشتری انجام بشوند، چون بیشتر تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده‌اند، آثار عصاره‌ی چای سبز را روی حیوانات بررسی کرده‌اند.
چای ماچا به کاهش وزن کمک می‌کند
به هر مکمل کاهش وزنی که می‌خواهید نگاه کنید؛ به‌احتمال زیاد «عصاره‌ چای سبز» را در فهرست مواد اولیه‌ی آن خواهید دید. چای سبز به توانایی‌اش در کاهش وزن معروف است. درواقع مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز به افزایش سرعت سوخت و ساز درجهت افزایش مصرف انرژی و سوزاندن چربی ها کمک می‌کند.
مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مصرف عصاره‌ی چای سبز هنگام ورزش سبک، چربی سوزی را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. مطالعه‌ی دیگری روی ۱۴ نفر حاکی از آن است که مصرف مکمل حاوی عصاره‌ چای سبز مصرف انرژی را به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
اگرچه بیشتر این مطالعات روی عصاره‌ چای سبز تمرکز دارند، اما ماچا هم از همان گیاه به دست می‌آید و باید تأثیر مشابهی داشته باشد.
طرز تهیه چای سبز ماچا با شیر گرم
روند ساییدن و پودر کردن چای ماچا یکی از مراحل مهمی است که ژاپنی ها معتقدند حتما باید قبل از آماده کردن چای انجام شود. برای همین اولین مرحله ریختن چای در یک کاسه مخصوص به نام چاوان و ساییدن آن با یک مخلوط کن چوبی کوچک است. شاید این کار را بتوان با چنگال هم انجام داد. (حتی با آسیاب برقی) این همان مرحله وقت گیر در مراسم چای ژاپنی است

. آنقدر برای خردکردن هر دانه ریز و درشت وقت و انرژی گذاشته می شود که بیش از زمان دم کشیدن و آماده شدن چای طول می کشد.

بعد از این مرحله چند قاشق از آب داغ (نه جوش) را به ماچای پودرتر شده اضافه می کنیم و دوباره با همان مخلوط کن مخصوص با جنس بامبو یا چنگال هم می زنیم. کف کردن و شکل گرفتن یک سری حباب های ریز و درشت روی آب نشان دهنده آماده شدن چای سبز ماست. (اینجا هم می توانیم به دور از چشم یک ژاپنی با مخلوط کن برقی این مرحله را در چند ثانیه طی کنیم.)

می توانیم در این مرحله چای را در لیوان موردنظرمان بریزیم. شیر گرم را هم اضافه کرده و کمی هم بزنیم. اگر امکان فرم دادن شیر را داریم می توانیم روی چای یک جور کف درست کنیم که درست شبیه لاته معمولی است.

اگر دوست دارید، با کمی عسل یا هر شیرین کننده طبیعی، چای لاته را مزه دار کنید. بدون شیرینی اما مزه واقعی تری را تجربه می کنید.
همین روش را با یخ، آب سرد و چای خنک سبز می توانیم برای چای سرد یا آیسد تی ماچا پیاده کنیم.

تندرست نیوز

نظر شما