شناسهٔ خبر: 28834279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

ناکامی طرح صلح روسیه-ترکیه و خطر تشدید دوباره تنش در سوریه

روند اوضاع در منطقه ادلب نشان می‌دهد تضمینی برای تحقق توافقات بین مسکو و آنکارا درباره ایجاد ثبات در استان ادلب سوریه وجود نداشته و بعید نیست دور جدیدی از تنش در روابط روسیه و ترکیه بوجود آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» امروز در تحلیلی نوشت:  روز دوشنبه 15اکتبر (23مهر ماه) زمان تحقق توافقات کلیدی درباره ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه که در اواسط ماه سپتامبر در بندر سوچی بین "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان"، روسای جمهوری روسیه و ترکیه به دست آمده بود، به پایان رسید. علی رغم ثبات نسبی اوضاع در چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه که همچنان تحت کنترل مخالفان مسلح سوری قرار دارد، رژیم آتش بس در منطقه همچنان نقض می شود. ضمن اینکه، مهمترین شرط توافقات آنکارا و مسکو درباره خروج کامل همه گروه های مسلح تندرو از منطقه غیرنظامی ادلب به طور کامل تحقق نیافته است.

پس از آنکه گروه "جبهه النصره" با خارج شدن از این منطقه مخالفت کرد، مقامات دمشق نیز هشدار دادند که در این صورت حمله تهاجمی جدیدی انجام خواهد گرفت و از روسیه نیز خواستند تا تصمیم گیری نهایی درباره اوضاع ادلب انجام دهد.

پس از گذشت یک ماه از امضای یادداشت تفاهم بین روسیه و ترکیه درباره تثبیت اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب در تاریخ 17سپتامبر (26شهریورماه)، این منطقه در معرض از سرگیری درگیری های نظامی جدید قرار گرفته است. در حالی که هفته گذشته اعلام شد که خارج سازی تسلیحات سنگین از منطقه غیرنظامی در استان ادلب به پایان رسیده، مرکز روسی آشتی طرفین متخاصم در سوریه اعتراف کرده که رژیم آتش بس در منطقه دائماً نقض می شود.

گروه های تروریستی از خارج شدن از استان ادلب خودداری کرده اند

ضمن اینکه سازمان تروریستی «هیئت تحریرالشام» که گروه "جبهه النصره" نیز در ترکیب آن است و پرتعدادترین گروه مسلح مخالف دولت سوریه در استان ادلب تلقی می شود روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای درخواست خارج کردن نیروهایش از منطقه غیرنظامی ادلب را رد کرد. پیش از این در رسانه های گروهی ترکیه ای و عربی اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه آنکارا گویا توانسته مخالفان مسلح در منطقه ادلب را متقاعد کند تا منطقه غیرنظامی را تا پانزدهم اکتبر (23مهر ماه) ترک کنند. ولی بر اساس بیانیه «هیئت تحریرالشام»، این مخالفان تندرو اجرای این بند از یادداشت تفاهم بین روسیه و ترکیه را زودهنگام می دانند. چند ساعت پس از انتشار این بیانیه، "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه هشدار داد که مقامات دمشق از روند اجرای طرح صلح روسیه و ترکیه در استان ادلب رضایت نداشته و سناریوی نظامی برای برقراری کنترل در این استان را بعید نمی دانند.

برغم مواضع تند دمشق، مسکو همچنان نشان می دهد که بر لزوم برخورد خویشتن دارانه و حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع تاکید دارد. طرف روسی عدم موفقیت کامل اجرای توافقات طرح صلح تا تاریخ 15اکتبر را نگران کننده ندانسته و معتقد است که این طرح چند روز دیر یا زود، همچنان قابل اجراست.

ضمن اینکه اظهارات شنیده شده در آنکارا تفاوت زیادی با مواضع مقامات دمشق دارد. بر اساس ارزیابی طرف ترکیه ای، توافقات صورت گرفته بین روسای جمهوری پوتین و اردوغان با موفقیت در حال اجراست. "بن علی یلدریم" رئیس پارلمان ترکیه اخیراً در مصاحبه ای اعلام کرد که آنکارا به تعهدات خویش درباره جداسازی گروه های تروریستی با ساکنین غیرنظامی و مخالفان مسلح و همچنین خارج کردن مخالفان تندرو از منطقه غیرنظامی ادلب عمل کرده است.

اظهارات متفاوت شنیده شده درباره اوضاع در ادلب در دمشق، مسکو و آنکارا، نشان دهنده بی ثباتی اوضاع در این استان سوریه و اهداف مختلف نقش آفرینان خارجی، بخصوص عربستان سعودی و قطر است که از برخی گروه های مسلح مخالف سوری حمایت می کنند.

بازی سیاسی ترکیه و عربستان بر سر کنترل مخالفان مسلح در ادلب 

"گریگوری کوساچ" استاد دانشگاه تاریخ، علوم سیاسی و حقوق دانشگاه دولتی روسیه در این باره به این روزنامه توضیح داد: «توافقات روسیه و ترکیه درباره ادلب هنوز به مهمترین هدف خود نرسیده است. گروه های مسلح غیرقانونی، چه گروه های تندرو و چه میانه رو، تاثیر منفی بر روند اجرای این توافقات دارند. ادامه درگیری ها در منطقه طی چند روز اخیر، ادعای طرف ترکیه ای درباره خروج نیروهای تروریستی "هیئت تحریرالشام" از منطقه را رد می کند. اظهارات نمایندگان مخالفان میانه رو نمایندگان درباره تسریع در شکل گیری "ارتش آزادیبخش سوریه" در استان ادلب نیز نشان می دهد که این بخش از مخالفان سوری همچنان حمایت سیاسی و نظامی عربستان را پشت سر خود دارند. قطر نیز برغم توافقات روسیه و ترکیه، قصد ندارد کمک های خود به مخالفان تندرو در سوریه را متوقف کند. ترکیه نیز بازی خاصی را با گروه تندرو هیئت التحریرالشام و جداسازی بخش میانه روی آنها که مورد حمایت آنکارا قرار دارند، به راه انداخته است.»

این کارشناس روس افزود: «این مسائل نشان می دهد که تضمینی برای تحقق توافقات صورت گرفته بین مسکو و آنکارا درباره منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه وجود ندارد. اگر مواضع روسیه به مواضع دمشق نزدیک است، ولی ترکیه همچنانبه دنبال انحصار در کنترل خود بر مخالفان سوری و از بین بردن نفوذ خارجی به روی آنها، بخصوص نفوذ عربستان به روی آنها است. بدین ترتیب نمی توان بعید دانست که دور جدیدی از تنش در روابط روسیه و ترکیه در نتیجه روند اوضاع در ادلب به وجود آید.»

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما