شناسهٔ خبر: 28834157 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها»

صاحب‌خبر -

«بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» با عنوان فرعی «بررسی تفصیلی اجتماعی، سیاسی و حقوقی برای محاکمه صهیونیست‌ها بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی» کتابی از «می صبحی الخنساء» است.

در پشت جلد کتاب آمده است:

«این کتاب بیانگر واقعیت‌های، اجتماعی و مردم شناختی مسئله فلسطین و روشنگر حقوق نادیده گرفته شده این ملت است. فریادی است بر ضد چشم‌پوشی و سکوت جهانیان درباره مشکل پناهندگان فلسطینی و حق تعیین سرنوشت آنان.

به همه قطعنامه‌هایی که پی در پی درباره حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینشان صادر گردیده، پراداخته است. همچنین از نقشه‌های صهیونیست‌ها برای از میان بردن هویت و مجودیت فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی پرده برداشته است، از جمله این برنامه‌های صهیونیستی به میان آوردن اندیشه ماندگار ساختن فلسطینی در خارج از فلسطین و ناکام گذاشتن تلاش اعراب برای اثبات این حق انکار ناپذیر است. گوهر و سرشت اعراب و اسرائیل نیز در همین ماجرا نهفته است. با استناد به قوانین، مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی، زنگ خطر را به صدا درآورده و پرچم مبارزه‌ای حقوقی را برافراشته است. باشد که وجدان جهانیان را به تکان آورد تا برای بازگرداندن ملت فلسطین به میهنش دست به کاری بزند و این ملت را در این راه یاری دهد که بازگشت حق ملت فلسطین است.»

«بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» در هشت فصل به انضمام «مقدمه» و «پیش درآمد» به شرح زیر تنظیم شده است.

فصل اول: «پناهندگان فلسطینی»، فصل دوم: «پراکندگی پناهندگان فلسطینی»، فصل سوم: «مسئله پناهندگان و آوارگان در جریان گفت‌وگوها»، فصل چهارم: «قطعنامه‌های سازمان ملل»،  فصل پنجم: «آمارها و راه حل‌های پیشنهادی»، فصل ششم: «اونروا»، فصل هفتم: «برنامه ریزی صهیونیستی»، فصل هشتم: «محکومیت»

در فصل اول «بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» صفحه 25 آمده است:

«ارائه یک تعریف خاص برای پناهندگان فلسطینی از سوی جامعه بین‌المللی، نشان دهنده مسئولیت جامعه بین‌المللی در برابر نابسامانی و تیره روزی ملت فلسطین و نیز بیانگر موضع اخلاقی و انسانی است. این مسئولیت و این موضع اخلاقی و انسانی در ارائه کمک و خدمات به فلسطین از طریق یک آژانس بین‌المللی، که ویژه ملت فلسطین تأسیس شده است، مجسم و متثمل گردیده است؛ بر خلاف دیگر ملت‌های پناهنده که در این گونه موارد از طریق یکی از آژانس‌های عمومی سازمان ملل، یعنی کمیسیاریای عالی پناهندگان، به آنها کمک می‌شود. این مطلب فی نفسه تأکیدی است بر ویژه بودن مشکل پناهندگان فلسطینی و ارتباط آن با مواضع سیاسی.

با این حال بار دیگر تأکید می‌کنیم که تعاریفی که از آواره و پناهنده پیش از این ارائه شده هیچ‌ کدام بیانگر مفهوم جامع پناهنده فلسطینی نیست. این نارسایی در تعریف یا به سبب وضعیت منطقه‌ای بوده یا به سبب وضعیت منطقه‌ای بوده یا به سبب و مسایل سیاسی و یا مشکلات اجرایی»

«بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» در 352 صفحه مصور به قلم «می صبحی الخنساء» تالیف و توسط نشر «سپید برگ» در 2هزار جلد منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما