شناسهٔ خبر: 28834025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظرفيت سالانه تجارت ايران و پاکستان بيش از 5 ميليارد دلار است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کويته - ايرنا - حکمران جديد ايالت بلوچستان پاکستان با تشريح توانمندي هاي ايران و پاکستان در توسعه تجارت گفت: ظرفيت هاي مبادلات اقتصادي دو کشور بيش از 5 ميليادر دلار در سال است و بايد در راستاي رونق اقتصادي دو کشور گام برداشت.

به گزارش شامگاه پنجشنبه ايرنا، «امان الله خان ياسين زئي» در ديدار با اعضاي هيات ايراني شرکت کننده در نشست کميته تجارت مرزي ايران و پاکستان به رياست «نادر ميرشکار» رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سيستان و بلوچستان بر لزوم برداشته شدن گام هاي عملياتي دو کشور براي تحقق اهداف تجارت سالانه دو کشور تاکيد کرد.
حکمران جديد ايالت بلوچستان،اولويت اصلي «عمران خان» نخست وزير پاکستان را توسعه روابط با کشورهاي همسايه عنوان کرد و افزود: بزودي شاهد تحولاتي در زمينه توسعه روابط اقتصادي ايران و پاکستان خواهيم بود.
`ياسين زئي` با بيان اينکه ظرفيت ايران و پاکستان براي توسعه روابط تجاري بيش از 5 ميليارد دلار است، تاکيد کرد: با گسترش مبادلات قانوني ضمن اينکه درآمد دولت ها افزايش مي يابد، مسير رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه يافته نيز هموار شده و از گسترش تروريسم جلوگيري مي شود.
وي همچنين از برگزاري نمايشگاه تجاري ايران و پاکستان در زاهدان و کويته و تبادل بيشتر هيات هاي اقتصادي دوجانبه استقبال و حمايت کرد.
حکمران ايالت بلوچستان پاکستان در بخش ديگري از سخنانش، آسان تر شدن روند ارائه رواديدي براي آشنايي مردم دو ملت با يکديگر، رونق گردشگري دوجانبه و اجراي اقداماتي براي معرفي دو کشور به مردم طرف مقابل را خواستار شد.
ياسين زئي تصريح کرد: اگر مردم دو کشور با يکديگر آشنا شوند، بسياري از موانع پيش روي دولت ها براي توسعه روابط نيز رفع مي شود.
اين مسئول پاکستاني همچنين گفت: دولت فدرال پاکستان و دولت ايالتي به دنبال آن است تا راه هاي ارتباطي و جاده اي پاکستان با ايران گسترش يابد.
حکمران جديد ايالت بلوچستان پاکستان با بيان اينکه دولت پاکستان تروريسم را به هر شکل آن محکوم و مطرود مي شمارد، حمله اخير به پاسگاه مرزي ايران و عمليات تروريستي در رژه شهر اهواز را محکوم کرد و افزود: لازم است که چه در سطح بين المللي و چه منطقه اي با تروريسم مبارزه کرد.
سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در کويته نيز در اين نشست با تبريک انتصاب حکمران جديد ايالت بلوچستان، گفت: توسعه استان هاي همجوار و گسترش رفاه و تامين معيشت مردم مهم ترين عامل رشد و پيشرفت و جلوگيري از افراط و تروريسم است.
«محمد رفيعي» تصريح کرد:بايستي هرچه زودتر مقامات دو کشور نسبت به ايجاد ارتباطات بانکي و طراحي ساز و کار تبادل پولي به ويژه ميان استان سيستان و بلوچستان ايران و ايالت بلوچستان پاکستان اقدام کنند تا هرچه سريع تر به هدف موردنظر مسئولان عاليرتبه در رسيدن ميزان مبادلات دوجانبه به 5 ميليارد دلار دست يافت.
ششمين کميته مشترک تجارت مرزي جمهوري اسلامي ايران و پاکستان، دوشنبه 23 مهرماه جاري با حضور اعضاي هيات هاي ايراني و پاکستاني در شهر کويته مرکز ايالت بلوچستان پاکستان آغاز به کار کرد و روز چهارشنبه 24 مهرماه به کار خود پايان داد.
ديدار اعضاي هيات ايراني با حکمران جديد ايالت بلوچستان نيز روز پنجشنبه 25 تيرماه در کاخ حکمراني اين ايالت برگزار شد.
شبک**آساق**6125**1392
انتهاي پيام /*

نظر شما