شناسهٔ خبر: 28833950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر/

انتقادهای تند پارلمان بخش خصوصی تبریز از دولت در عصر داغ پاییزی خیابان ارتش

نصر: فعالان صنعت و تجارت آذربایجان شرقی خواستار اقدام دولت برای ایجاد شرایط ویژه به نفع بخش تولید شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، نشست مشترک فعالان صنعت و تجارت آذربایجان شرقی با مدیران ارشد اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در حالی برگزار شد که فشارهای اقتصادی بر روی بخش تولید بیش از گذشته سنگینی می کند.

آنچه که همواره فعالان صنعت و تجارت از آن گله می کنند، عملکرد دولت در امور گمرکی و مالیاتی است؛ چیزی که سال هاست انتقادات درباره آن مطرح می شود، اما مشکلات همچنان پا برجاست!

امروز رئیس کل سازمان امور مالیاتی و رئیس کل گمرک ایران میهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بودند تا شنوای مشکلات پرشمار صنعتگران و تاجران آذربایجانی باشند.

 

دولت باید در اتخاذ تصمیمات خود از بخش خصوصی مشورت بگیرد

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز در این نشست خواستار تعامل مسئولان با بخش خصوصی شد و گفت: دولت باید در اتخاذ تصمیمات خود از بخش خصوصی مشورت بگیرد.

ابوالفتح ابراهیمی به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس اشاره کرد و افزود: تجدید نظر در این قانون خواسته تولیدکنندگان است و دولت در اصلاح این قانون باید نظر بخش خصوصی را بگیرد.

 

دولت در پرداخت مطالبات انبوه سازان تعلل می کند

رئیس انجمن انبوه سازان کشور نیز به اهمیت و اثرگذاری بخش مسکن در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: 28 درصد نقدینگی کشور در بخش مسکن است و رونق این صنعت موجب رونق سایر صنایع پایین دستی خواهد شد.

جمشید برزگر افزود: دولت در پرداخت مطالبات انبوه سازان در مسکن مهر و دیگر پروژه ها تعلل می کند و هنگام پرداخت نیز این مطالبات با اوراق بلند مدت تسویه می شود که این موجب کاهش شدید نقدینگی شرکت های انبوه ساز و رکود در صنعت ساختمان شده است.

وی ادامه داد: دولت باید مالیات بر ارزش افزوده را به شدت کاهش دهد و در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده سریع عمل کرده و نظر بخش خصوصی را در این مورد اعمال کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: دولت باید اختیارات کاملی به استان ها تفویض کند تا مدیران استانی بدون ترس و اختیار بتوانند در جهت رونق اقتصادی اقدام کنند.

برزگر گفت: ما نمی گوییم مالیات نمی دهیم، اما باشد شرایط سخت اقتصادی فعلی در نظر گرفته شود و با همه به صورت برابر و عادلانه رفتار شود.

 

دولت به صادرات غیر نفتی بخش خصوصی آسیب زد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز گفت: دولت در بحث پیمان سپاری ارزی دچار اشتباه است و این به صادرات غیر نفتی کشور و بازارهای هدف به شدت آسیب خواهد زد.

مسعود بنابیان افزود: دولت در این طرح تمهیدات لازم برای اجرای صحیح و عادلانه را در نظر نگرفته است.

وی گفت: بازارهای صادراتی منتظر تصمیمات کارگروه های ما نخواهند بود و متاسفانه صادرات بخش خصوصی با اجرای پیمان سپاری ارزی با مشکل مواجه شده است.

 

ایران فقط تهران نیست

رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: شرایط اقتصادی موجود کشور بعد از جنگ جهانی دوم سخت ترین شرایطی است که با آن مواجه هستیم.

سید باقر شریف زاده افزود: فعالین صنعت و تولید با مشکلات سنگینی دست و پنجه نرم می کنند و دولت هنوز نتوانسته است تصمیم درستی اتخاذ کند.

وی به سند چشم انداز 1400 اشاره کرد و گفت: امروز در نیمه دوم سال 97 قرار داریم و چیزی به سال 1400 نماند، در حالی که با تعاریف این سند فاصله بسیاری داریم و نمی دانیم با این مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی ما خواهند توانست به سال 1400 برسند؟

رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی تاکید کرد: دولت باید شرایط ویژه ای برای بخش تولید ایجاد کند تا این بخش که امنیت جامعه به رونق آن وابسته است از این شرایط خارج شود.

شریف زاده خطاب به دولت گفت: بخش تولید در شرایطی قرار ندارد که 25 درصد مالیات بر درآمد و علاوه بر آن مالیات بر ارزش افزوده به شما پرداخت کند.

وی به لزوم وضع قوانین حمایت کننده از بخش تولید تاکید کرد و گفت: در این شرایط خواهیم توانست شاهد رشد برندها و توسعه تولید در کشور باشیم. واقعا باید شرایط سهل و تشویق کننده ای برای بخش تولید در نظر گرفته شود.

این فعال صنعتی به لزوم تفویض اختیار دولت به استان ها تاکید کرد و گفت: ایران فقط تهران نیست و آدم های خوب وقابل اعتماد هم فقط در تهران حضور ندارند. لطفا اختیارات کافی به مدیران استان ها تفویض کنید تا کارها پیش رود؛ فرصت ها مثل باد می گذرند و رقبای ما هم بیکار ننشسته اند.

شریف زاده گفت: ما داریم برای پول نگرفته به دولت مالیات می دهیم و ما هنوز هم از سال 90 از دولت بابت وصول مالیات بر ارزش افزوده پرداختی طلب کار هستیم.

 

رتبه اقتصادی آذربایجان شرقی در سال های گذشته افت کرده است

رئیس انجمن صنایع غذایی نیز در این نشست گفت: در سال های گذشته طوری اقدام شده که بخش خصوصی و دولتی در مقابل هم قرار گرفته اند و این بد است.

یونس ژائله افزود: رتبه اقتصادی آذربایجان شرقی در سال های گذشته افت کرده است و ما شاهد فرار سرمایه نیز هستیم.

وی سیاست های دولت در بخش تولید را عامل این افت دانست و گفت: از سال 88 و 89 قوانین و سیاست هایی وضع شد که همگلی باعث ایجاد فشار بیشتر روی بخش تولید شدند و امروز اگر یک تولیدکننده تنها یک چک برگشتی و یا بدهی بانکی داشته باشد، ادامه فعالیت تولیدی ان غیر ممکن است.

http://nasrnews.ir/Portals/0/2018/10/Untitled%20Export/20181017-IMG_5208.JPG

ژائله خطاب به هیات بلندپایه اقتصادی دولت گفت: این شما هستید که باید این قوانین را به نفع تولید تغییر دهید. نمی شود تمام اختیارات در تهران باشد و انتظار توسعه و پیشرفت را از استان ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: از بالا به شما دستور می دهند که مثلا از آذربایجان شرقی فلان قدر مالیات وصول کنید؛ نیست که وصول کنید! همه ما در یک کشتی هستیم و هر کس این کشتی را سوراخ کند، همه ما کشته خواهیم شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: درآمد نفت امروز بیش از 147 میلیارد دلار است، این همه پول کجا می رود که باید کمبودها را از تولیدکننده بیچاره بگیرید؟

ژائله تاکید کرد: بحث تفیض اختیار به استان ها یک ضرورت است و باید انجام شود تا مدیران استان با قدرت بیشتری به حل مشکلات بخش تولید اقدام کنند، ما نباید برای هر کاری به تهران برویم.

 

ابلاغ مصوبات مقابله با تحریم به گمرگات

در ادامه رئیس کل گمرک ایران از ابلاغ مصوبات مقابله با تحریم به گمرگات خبر داد و گفت: یکی از مهمترین مصوبات ضد تحریم ترخیص کالاها با پرداخت هم ارز ریالی حقوق در بانک ها است که در این صورت 100 درصد کالا ترخیص می شود.

فرود عسگری افزود: کالاهای با اولویت یک و دو نیز تا 70 درصد کالاها در گمرکات استان ها ترخیص می شوند و مابقی پس از تسویه بانکی ترخیص می شوند.

وی ادامه داد: در بحث برگشت ارز حاصل از صادرات هم که دغدغه تولیدکنندگان است، ارز بر مبنای نرخ سامانه نیما محاسبه می شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در خصوص واردات موقت جهت تولید صادراتی نیز تا حدود زیادی اختیارات به استان ها تفویض شده است و ورود کالاهای نمایشگاهی هم بدون مشکل انجام می شود.

عسگری ادامه داد: در خصوص ورود موقت کالاهای اساسی جهت تولید موقت نیز نظر مثب مان را به وزیر کشاورزی اعلام کردیم و اگر استاندار آذربایجان شرقی هم حمایت کند، مشکل انشاالله به زودی حل می شود.

 

لازم است رفتارمان را در اجرای قوانین تغییر دهیم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در نشست مشترک با فعالان صنعت و تجارت آذربایجان شرقی گفت: 50 درصد از درآمدهای جاری کشور از محل مالیات تامین و صرف مواردی مثل آموزش، بهداشت، تامین رفاه و ورزش مردم میشود.

سیدکامل تقوینژاد اظهار کرد: مالیات  در ذات خود ناخوشایندی دارد و مسئله خشنی است؛ مالیات ابزار قانونی و سازمان امور مالیاتی اختیاراتی دارد که به کار میگیرد؛ اما لازم است رفتارمان را در اجرای قوانین تغییر دهیم و رافت و همدلی بیشتری به خرج دهیم.

وی افزود: در اکثر کشورها ثبت اسناد به عهده سازمان امور مالیاتی است و بسیاری از خدمات اجتماعی دارای مالیات هستند؛ به هر صورت مالیات در همه جای دنیا ذات ناخوشایندی دارد و ما سعی میکنیم این ذات ناخوشایند عاری از خشونت و توام با رافت و رعایت اخلاق حسنه باشد.

تقوینژاد در عین حال خاطرنشان کرد: مالیات نقش مهمی در اداره امور جامعه دارد؛ به طوریکه بیش از 50 درصد از درآمدهای جاری کشور از محل مالیات تامین و صرف مواردی مثل آموزش، بهداشت، تامین رفاه و ورزش مردم میشود.

 تقوینژاد با بیان اینکه سالانه 4 هزار میلیارد تومان برای طرح سلامت از طریق مالیات بر ارزش افزوده هزینه می‌کنیم، افزود: سال گذشته 1200 میلیارد تومان در اختیار سازمان ورزش و جوانان برای توسعه اماکن ورزشی قرار دادیم.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود ابراز امیدواری کرد: بازپرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در آذربایجانشرقی به عنوان پایلوت از چند سال به 30 روز کاهش یابد.

تقوی نژاد در پایان با اشاره به موضوع بخشودگی مربوط به ماده 169 مکرر اعلام کرد: این مصوبه در صورت ارائه صورتحسابهای معاملات سال 96 عملیاتی خواهد شد.

گزارش از محمد سهرابی

انتهای پیام/

نظر شما