شناسهٔ خبر: 28833897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیروهای بیگانه غیرقانونی باید از سوریه خارج شوند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل: به کشورهای حامی تروریست ها می گویم آنچه را که با تروریسم نتوانستید به دست آورید با سیاست هم نمی توانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ بشار الجعفری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شده بود، گفت: ائتلاف غیرقانونی موسوم به ائتلاف بین المللی که رهبری آن را آمریکا بر عهده دارد بار دیگر آشکارا حقوق بین الملل، حقوق بشر بین المللی و حقوق بشر را نقض کرده و دست به جنایت جدیدی علیه غیرنظامیان بیگناه سوری زده است. جنگنده های ائتلاف آمریکایی روزهای سیزدهم و چهاردهم اکتبر سال 2018 خانه های مسکونی را در شهر هجین استان دیر الزور سوریه با بمب های فسفر سفید هدف قرار دادند و این در حالی است که به کارگیری این بمب ها به لحاظ بین المللی ممنوع است. این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد که اغلب آنها زنان و کودکان بودند.

برای همگان روشن شده است که این ائتلاف با همه چیز می جنگد به جز تروریسم. اقدامات این ائتلاف ثابت کرده است که اهداف آن رنگ و بوی اهداف گروه های تروریستی را دارد و این ائتلاف نیز همچون تروریست ها به دنبال گسترش هرج و مرج، کشتار و ویرانی است. این ائتلاف آمریکایی به دنبال به چالش کشیدن قدرت دولت سوریه است. علاوه بر این ها این ائتلاف به حمایت از تروریست های داعش می پردازد و عناصر این گروه تروریستی را به شرق رود فرات منتقل کرده است تا نقشه های خصمانه اش را در کشور من به اجرا بگذارد.

برای اینکه حداقل اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد حفظ شود ضرورت دارد که این شورا سریعاً درباره این جنایت ها به تحقیقی بین المللی بپردازد و برای متوقف کردن این جنایت ها دست به تحرک فوری بزند و جلوی تکرار آن را بگیرد و به حضور خصمانه نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای بیگانه ای که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند پایان دهد و مانع از آن شود که این نیروها برنامه های شان را که به قصد لطمه زدن به یکپارچگی سرزمینی جمهوری عربی سوریه طرح ریزی می کنند اجرا کنند.

ایجاد تشکل های سیاسی و ائتلاف های نظامی ای که دولت سوریه برای مشارکت در آن دعوت نشود یک اقدام مشکوک است که به نفع ملت سوریه نیست بلکه کشور سوریه را به چالش می کشد و تداوم حمایت از تروریسم را با پوششی سیاسی تشویق می کند، از این رو تشکیل گروه بروکسل و گروه کوچک و هر ساختار دیگری بدون مشارکت دولت سوریه به هیچ وجه کمکی به دستیابی به پیشرفت در فرایند سیاسی -که قرار است سوری سوری باشد- نمی کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2739797" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2255774/2739797?width=340&height=240"></script></div>

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد افزود دولت سوریه هیچگونه نقشه راهی که سوریه در آن شرکت نداشته باشد به رسمیت نخواهد شناخت و با آن موافقت نخواهد کرد. سازمان ملل متحد نباید بخشی از همایش های سیاسی دشمن سوریه و دشمن دولت سوریه باشد، زیرا این همایش ها خارج از چارچوب شورای امنیت و از سوی کشورهایی ایجاد می شود که حامی تروریسم در سوریه و منطقه هستند.

دولت سوریه تاکید کرده است که به طرح هایی که می تواند به سوری ها برای پایان دادن به بحران کمک کند پاسخ مثبت خواهد داد به شرط آنکه این طرح ها اصول ملی سوریه را حفظ کند، اساساً این اصول در حفظ حاکمیت و استقلال و یکپارچگی سرزمینی و مردمی جمهوری عربی سوریه نمایان شده است، باید ملت سوریه دارای حق انحصاری در تعیین سرنوشت کشورش باشد بی آنکه دخالتی خارجی در این زمینه صورت گیرد. و دیگر اینکه در سوریه جایی برای تروریسم وجود ندارد.

موفقیت هایی که سوریه و همپیمانانش در جنگ با تروریسم کسب کردند منجر به تحولات جدیدی در داخل سوریه و منطقه شده است که باید در هرگونه بحث و مناقشه ای که راجع به سوریه در می گیرد مورد توجه قرار گیرد. پیش از آنکه فرصت از دست برود ضروری است که طرف ها و نیروهایی که از تروریسم حمایت می کنند و از تداوم موجودیت تروریست ها حمایت به عمل می آورند باید در مواضع شان تجدید نظر کنند و به تلاش حقیقی بین المللی بپیوندند و به سرمایه گذاری هایی که در این جنگ تروریستی پلید کرده اند پایان دهند. حمایت از تروریسم و سرمایه گذاری بر روی آن تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است که در کوتاه مدت و بلند مدت امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند. 

نظر شما