شناسهٔ خبر: 28833765 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 26 مهرماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز جهانی یائسگی

تاریخ 18 اکتبر (26 مهر) به نام روز جهانی یائسگی (World Menopause Day) نامگذاری شده است. یائسگی به معنای قطع قاعدگی به مدت 12 ماه متوالی است. در حالی که سن متوسط برای یائسگی طبیعی 51 سال درنظر گرفته شده است، برخی اوقات بر اثر بیماری، عوامل ژنتیکی و جراحی، یائسگی زودتر از موعد اتفاق می‌افتد.

مرحله قبل از یائسگی، شامل نوسانات قاعدگی است. به این صورت که قاعدگی ها نامنظم می شود و زودتر و دیرتر رخ می دهد. از طرف دیگر، مقدار و مدت زمان خونریزی هم تغییر می کند و گاهی همراه با درد شدید و دفع لخته است که موجب نگرانی زنان می شود.

علائم کلی یائسگی شامل بدخلقی، عصبانیت، بی حوصلگی، سوءهاضمه، جوش زدن صورت، خشکی بدن، کاهش تمایل جنسی، گرگرفتگی یا احساس سرما، تغییرات (افزایش یا کاهش) فشار خون و بی خوابی است.

  • آغاز پویش سرطان پستان

پویش «همه با هم به پیش برای پیشگیری از سرطان پستان»، روز پنج شنبه ۲۶ مهر ۹۷، با استقرار ایستگاه های اطلاع رسانی در شهرهای مختلف ایران فعالیت خود را آغاز می کند.

  • روز تربیت بدنی و ورزش

هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود.ورزش رکن اصلی سلامتی است. تحرک کافی بدن انسان نخستین را سالم نگه داشته بود، اما هر چه زندگی شهری، یک جانشینی و زندگی های کارمندی رواج پیدا کرد، بدن ها بیشتر دچار بیماری های مختلف چون آرتروز، پوکی استخوان، چاقی، فشار خون، دیابت و… شد. هر چه سن افراد بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد.  26مهر، روز تربیت بدنی و ورزش به دلیل ترویج فرهنگ ورزش و تحرک کافی در جامعه نامگذاری شد تا به بهانه این روز  اهمیت ورزش بیشتر مرور شده و با توجه به ابلاغیه ها در ادارات، مدارس و دانشگاه ها و… ورزش بیشتر در جامعه ترویج پیدا کند.

  • پرتاب فضاپیمای گالیله

گالیله فضاپیمایی بدون سرنشین است که در ۱۸ اکتبر سال ۱۹۸۹ با هدف مطالعهٔ مشتری و قمرهایش به فضا پرتاب شد. فضاپیمای گالیله در ۷ دسامبر ۱۹۹۵ به خانواده مشتری رسید و دقیقترین عکس‌های آن زمان را برای دانشمندان فرستاد.

  • گشايش موزه محمود فرشچيان

موزه ای زیبا و پر رمز و راز، موزه ای پر از رنگ و زندگی که دیدگان هر بیننده ای را نوازش میدهد و چه تواناست خالق این همه نور، این همه زیبایی و این همه زندگی. اسطوره ای با چهره ای پر از مهربانی که با دستان توانمند خود این چنین چرخشها و پیچشهای نرم و لطیفی را خلق کرده است.استاد فرشچیان در ابتدا از آبرنگ و گواش و از اوایل دهه پنجاه بیشتر از اکریلیک برای خلق آثارش استفاده کرد. آثاری که با دیدنشان این جمله در ذهن متصور می شود: "فتبارک الله الاحسن الخالقین" ساختمان موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه 110 هکتاری سعدآباد، يك بناي قاجاري است، با وسعتی در حدود 600 متر مربع که برای مدتی محل اسکان رضا شاه به همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است. این موزه در حال حاضر بیش از 50 اثر از استاد را در خود جاي داده که نوازشگر چشم هر بیننده ایست. این موزه در سال 1380 افتتاح شده است.

  • گشايش موزه ملی قرآن كريم

موزه قرآن کریم برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت های قرآنی راه‌اندازی شده است. طرح اولیه موزه ملی قرآن کریم توسط احمد مسجد جامعی تهیه شده است. در معماری این مجموعه «هندسه و سازه» نقش اصلی را ایفا می‌کند. عامل هندسه به‌ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف‌ها (به‌ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به‌ویژه در آمفی‌تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه‌ای در طراحی معماری این مجموعه به‌شمار می‌رود.احمد مسجد جامعی در تاریخ 9/6/1384 به عنوان مسئول موزه شروع به فعالیت کرد و در 23/7/1384 موزه ملی قرآن کریم طی مراسمی با حضور آیت ا.. هاشمی رفسنجانی و جمع بسیاری از فرهیختگان و عاشقان قرآن کریم افتتاح شد.

  •  تولد هنری برگسون

هنری برگسون متولد ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹ بود . وی  فیلسوف مشهور فرانسوی بود.او ۴ ژانویه سال ۱۹۴۱ درگذشت.

  • درگذشت توماس آلوا ادیسون

توماس آلوا ادیسون متولد۱۱ فوریه ۱۸۴۷ بود.وی مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین اهل ایالات متحده آمریکا بود.او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آن‌ها لامپ رشته‌ای است.ادیسون  ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ در گذشت.

 

لینک کوتاه

نظر شما