شناسهٔ خبر: 28833252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپایی های شورای امنیت:

کمیته قانون اساسی سوریه در اسرع وقت تشکیل شود

نیویورک- ایرنا- اروپایی های شورای امنیت سازمان ملل متحد با پشتیبانی از تلاش های استفان دی میستورا، خواستار همکاری همه طرف ها برای تشکیل سریع کمیته قانون اساسی سوریه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، الوف اسکوک سفیر سوئد در سازمان ملل بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی به همراه نمایندگان انگلیس، فرانسه، لهستان، آلمان، ایتالیا، هلند و بلژیک در جمع خبرنگاران بیانیه مشترکی را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: به عنوان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تفاهمنامه ایجاد آتش بس در ادلب آگاهی داریم و از ضامن های فرایند آستانه می خواهیم از ادامه آتش بس مطمئن شوند و از آخرین منطقه عاری از تنش در سوریه حفاظت کنند.
وی اضافه کرد: ما تاکید می کنیم به آتش بس جامع در سراسر کشور نیاز است تا دستیابی بی خطر و بی طرفانه به کمک های انسان دوستانه برای همه فراهم شود.
نماینده سوئد در بیانیه مشترک ادامه داد: ما به طور کامل معتقدیم توافقنامه آتش بس ادلب باید فرصتی برای بازگرداندن فوری روند سیاسی ژنو به رهبری سازمان ملل متحد باشد. ما حمایت کامل خود را از تلاش های دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام می کنیم تا بتواند به صورت فوری، کمیته معتبر و قانونی برای قانون اساسی ایجاد کند.
اسکوک اضافه کرد: این حمایت برای آن است تا تلاش های سازمان ملل برای دستیابی راه حل سیاسی بحران سوریه را در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت پیش ببرد.
وی از دی میستورا خواست جمعیت 30 درصدی زنان سوریه نیز در کار تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور مشارکت داشته باشند و زمینه را برای انتخاب آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت فراهم کند.
اروپایی های شورای امنیت در بیانیه خود افزودند: ما از همه طرف ها به ویژه دمشق دعوت می کنیم که با نماینده ویژه تعامل سازنده داشته باشند و بدون هیچ گونه تاخیر در تشکیل یک کمیته معتبر و مشروط قانون اساسی همکاری کنند.
این بیانیه همچنین از نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه می خواهد تا کوتاهترین زمان به شورای امنیت گزارشی ارائه دهد.
استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه هم ابراز امیدواری کرده بود کمیته قانون اساسی تا پایان نوامبر(ماه آینده) تشکیل شود.
اروپام*1429

نظر شما